Rýchly vzostup a ešte rýchlejší pád

Spoločnosť Beyond Meat vstupovala na burzu prostredníctvom IPO s počiatočnou cenou 25 USD za akciu v roku 2019. Hneď v prvý deň jej akcie vyskočili o 163 % a v priebehu 3 mesiacov sa dostali na svoje maximum 235 USD za akciu, čo predstavuje 840-percentný nárast. Investorov nadchla rastová trajektória firmy. Medzi rokmi 2016 a 2020 sa jej príjmy znásobili z 16 miliónov na 407 miliónov USD a neprekážali im ani straty, keďže úrokové sadzby boly nízke.

Podnik, ktorého cieľom je nahrádzať mäsitú stravu alternatívami akou je napr. „falošné mäso“ vytvorené na rastlinnej báze, ešte pred pár rokmi plnil hlavné správy. Pútal pozornosť najmä dôležitými partnerstvami. Spolupráce so sieťami Starbucks, Taco Bell, PepsiCo, McDonald´s alebo KFC boli jednými z mnohých.

Postupne sa ale Beyond Meat dostal do úzadia a mnoho ľudí naň úplne zabudlo. Karta sa totiž obrátila. Úrokové sadzby stúpli, raketový rast firmy sa zastavil, straty sa kopia a k tomu sa pridali ďalšie problémy. Medzi rokmi 2021 a 2022 tržby klesli o 10 % na 419 miliónov USD, zatiaľ čo strata sa zdvojnásobila z 182 na 366 miliónov USD.

image 19

Žaloba

Poklesu príjmov nepomohli ani vyššie zmienené partnerstvá. A práve toho sa týka ďalší kameň úrazu. K radu problémov okolo Beyond Meat možno pripočítať hromadnú žalobu zo strany akcionárov. Podľa nej sa mala spoločnosť dopustiť toho, že zámerne „uviedla investorov do omylu“, pokiaľ ide o pravdepodobnosť a potenciálny úspech rozsiahlych partnerstiev. Väčšina z nich totiž nikdy neprekročila štádium testovania. Pochopiteľne predstavitelia firmy obvinenie odmietajú a argumentujú tým, že verejnosť „zmenila spotrebiteľské vzorce“.

image 20
Produkty Beyond Meat, zdroj obrázku

Čo čaká Beyond Meat

Beyond Meat čakajú zdá sa ťažké časy. Dlhodobý cieľ firmy, aby bezmäsité produkty boli lacnejšie ako skutočné mäso, sa dnes zdá nedosiahnuteľný. Po počiatočnom ošiali, ktorý spoločnosť spôsobila, sa zobudila konkurencia (najmä Impossible Foods) a prišla s vlastnými bezmäsitými alternatívami, čím od Beyond prebrala časť podielu na trhu a sťažila jej ďalší rast. Problém pre Beyond Meat, ale aj ďalších konkurentov je tiež, že bezmäsité alternatívy nedokážu plne nehradiť chuť mäsa (iba 8 % ľudí v USA ich považuje za chutnejšie) a sú taktiež na tom nutrične horšie.

V minulom roku sa ale firme taktiež prudko zvýšili vstupné náklady a dokonca nedokázala vyprodukovať ani len hrubý zisk, v ktorom sa od tržieb odčítajú iba náklady na výrobu produktu, pričom nepočíta s ďalšími nákladmi, ako sú reklama, vývoj a výskum, úroky, dane, atď. Prudký rast nákladov bol spôsobený narušením dodávateľského reťazca, ale tiež vyššími cenami energií.

image 21
Zdroj obrázku: Morning Consult Brand Intelligence

Na druhej strane sa Beyond Meat môže oprieť o to, že jej značka je medzi zákazníkmi známa. Až 63 % spotrebiteľov v USA ju pozná a 14 % by uvažovalo nad kúpou jej produktu. Bezmäsité alternatívy by si mohli postupne času získavať zákazníkov aj vďaka tomu, že ide o vhodnejšiu alternatívu pre životné prostredie aj pre zdravie ľudí.

Prvou úlohou Beyond Meat bude však prežiť. K 31. marcu mala firma v hotovosti už iba 261 miliónov USD, pričom za rok 2022 bol voľný cash flow -389 miliónov USD. Bude tak potrebovať finančnú injekciu v podobe vydania korporátnych dlhopisov, úveru alebo výrazného zlepšenia hospodárenia. Ak sa tak nestane, spoločnosť môže byť na ceste k bankrotu.

Akcie Beyond Meat


Akcie Beyond Meat v priebehu tohto roka stratili poklesli o -16,4 % a za posledných 12 mesiacov o -60,9 % na 10,35 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 1,6 násobok tržieb na akciu (P/S).

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokZmeny na najvyšších pozíciách v Unilever a Nestlé počas boja s infláciou
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno