Kvartálne výsledky
Švédsky textilný koncern Hennes & Mauritz (H&M) včera oznámil zvýšenie štvrťročných ziskových marží, čo zvýšilo optimizmus investorov. Tržby aj zisk spoločnosti v 3. štvrťroku finančného roka 2022/23 vzrástli. Zisk spoločnosti pritom podporilo zníženie nákladov. Ale v septembri už tržby klesli, keďže nezvyčajne teplé počasie na mnohých európskych trhoch oddialilo začiatok jesennej nákupnej sezóny.
Predstavitelia spoločnosti H&M, ktorej najväčším rivalom je vlastník Zara Inditex, uviedli, že septembrové tržby klesli medziročne o 10 %. „Je jasné, že jesenné typy produktov sú tie, pri ktorých vidíme oneskorenie v predaji,“ povedala generálna riaditeľka H&M Helena Helmersson a dodala: „Vieme, že po mesiaci nemôžeme robiť veľké závery.“ Obleky na mieru, džínsovina, jemné úplety a blúzky patria zatiaľ k najobľúbenejším štýlom tejto sezóny, dodala.
Predpokladaný pokles predaja v porovnaní s Inditexom, ktorý v tomto kvartály uvádza 14% nárast predaja, je na zamyslenie. „Ak predaj u vášho konkurenta v podstate vzrastie o 14 % pri rovnakom počasí, niečo vám to podľa mňa hovorí,“ povedala Vera Diehl, portfóliová manažérka Union Investment, ktorá vlastní akcie H&M a Inditex.
Napriek tomu akcie H&M si včera pripísali 3,7 %, keďže zisky v štvrťroku jún-august vzrástli a spoločnosť sa držala cieľa zvýšiť svoju prevádzkovú maržu v budúcom roku na 10 %, pričom predstavitelia uviedli, že jej program znižovania nákladov pokračuje „plnou rýchlosťou“. Marža H&M dosiahla v treťom štvrťroku 8 % z 2 % v predchádzajúcom roku, keďže maloobchodník uprednostnil ziskovosť a zásoby pred predajom. Cieľ 10 % je „náročný, ale dosiahnuteľný,“ povedal analytik Barclays Nicolas Champ.
Prevádzkový zisk švédskej skupiny v treťom štvrťroku vyskočil na 406 miliónov EUR z 77 miliónov EUR rok predtým. Analytici v priemere predpokladali zisk 406 milióna EUR. Minuloročné číslo zahŕňalo jednorazové náklady vo výške 180 miliónov EUR za odchod skupiny z Ruska, čo tiež predstavovalo 4 % zo septembrového poklesu tržieb o 10 %.
Keď sa tlak na náklady zmiernil, finančný riaditeľ H&M Adam Karlsson povedal, že vidí potenciál na zníženie cien. Krádeže v obchodoch sa za posledné dva štvrťroky zvýšili, tvrdí Karlsson. Pridáva sa tak ku ďalším maloobchodníkov, ktorí upozorňujú na zhoršujúcu sa kriminalitu, najmä v Británii a Spojených štátoch.
V Číne H&M tento mesiac spustila predaj na JD.com, na ktorú vo veľkom vsadil aj Michael Burry. Spustenie predaja je znak toho, že sa značka zotavuje po kritike za jej postoj k údajnému porušovaniu ľudských práv v regióne Sin-ťiang. Minulý rok sa vrátila na platformu elektronického obchodu Alibaba Tmall.
Helmersson povedal, že spustenie na JD.com je významné, ale H&M stále „nie je tam, kde chce byť“ v Číne. Predstavitelia firmy uviedli, že spoločnosť spustí program spätného odkupu akcií, pričom plánuje odkúpiť akcie v hodnote až 260 miliónov EUR do 31. marca budúceho roka.
Akcie H&M
Akcie H&M od začiatku tohto roka vzrástli o +30,9 . V súčasnosti sa pri cene 2,84 USD obchodujú za 30,9 násobok zisku na akciu (P/E); 15,3 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF), 8,8 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je 4,06 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové