Vstup na burzu

V náročnom roku 2022, kedy sme boli svedkami prepadov na trhu, sa nové firmy so vstupom na akciovú burzu nehrnuli. Práve naopak, počet IPO a SPAC klesol na dlhoročné minimá, ale zdá sa, že druhá polovica tohto roka predstavuje oživenie. Minulý týždeň sme boli svedkami dlhoočakávaného debutu britského návrhara čipov Arm Holdings, počas ktorého akcie vzrástli až o 25 %. Blíži sa i IPO amerického marketingového a automatizačného startupu Klavyio a taktiež primárna ponuka akcií spoločnosti Instacart. Práve na ňu sa pozrieme bližšie.

Instacart, online obchod s rozvozom potraviín v USA, plánuje počas pondelkového debutu získať od investorov až 660 miliónov USD. Cieľom bude predať investorom akcie pri cene 26 až 28 USD za kus, čo by firmu ocenilo na 9,3 až 9,9 miliardy USD. V marci 2021, keď spoločnosť uvažovala nad procesom IPO, bola ocenená až na 39 miliárd USD, čím sa stala 2. najcennejším americkým startupom.

Instacart IPO

Instacart mimo iných požiadal spoločnosť PepsiCo, jedného zo svojich partnerov, aby sa zúčastnila procesu IPO. Medzi hlavných investorov firmy patrí nórska banka Norges Bank, TCV, Sequoia, D1 Capital Partners LP a Valiant Capital Management, ktorí by mohli prevziať až 60 % akcií. IPO spoločnosti Instacart vedú investičné banky Goldman Sachs a JPMorgan Chase. Akcie firmy budú uvedené na trh Nasdaq a budú sa obchodovať od utorka pod symbolom CART.

Instacart

Spoločnosť Instacart, založená v roku 2012, bola priekopníkom v oblasti online doručovania potravín a počas pandémie Covid-19 si užívala rapídny rast. Počas tohto obdobia aplikácia Instacart zaznamenala viac ako 200 % rast denných stiahnutí, pretože ľudia boli v dôsledku lockdownov uväznený doma a nakupovali tak online. Keď ale vírus ustupoval a investori zohľadňovali vyššie úrokové sadzby a potenciálnu recesiu, Instacart začal mať problémy. V minulom roku trikrát znížil svoje interné ocenenie, naposledy v októbri na približne 13 miliárd dolárov.

Generálna riaditeľka Fidji Simo, ktorá v roku 2021 nahradila spoluzakladateľa Apoorva Mehtu, sa pokúsila naštartoval podnikanie tým, že ho preorientovala na reklamu a technológiu. Využila pritom obrovské množstvo údajov o spotrebiteľoch, ktoré podnik zhromažďuje, aby pomohla obchodu s potravinami zvýšiť predaj.

Instacart dosiahol zisk v prvej polovici roka, čo zodpovedá aktuálnemu profilu kandidáta na IPO, pretože dnes sa investori vyhýbajú rastovým spoločnostiam, ktoré strácajú peniaze. Podnik za prvý polrok vyprodukoval čistý zisk 242 miliónov USD v porovnaní so stratou 74 miliónov za rovnaké obdobie minulého roka. Jeho príjmy vzrástli o 31 % na približne 1,5 miliardy USD, k čomu prispel prudký rast v reklamnom segmente s vyššou maržou, ktorý je druhým najväčším prispievateľom k tržbám po hlavnej službe doručovania potravín. K ziskovosti prispelo aj to, že Instacart získava viac peňazí z hodnoty každej objednávky.

Aké vyhliadky má spoločnosť?

Kľúčovou otázkou pre investorov je, či je možné tento rast udržať, najmä pri stagnácii objednávok v prvej polovici roka? „Obchod s potravinami nie je obchod s vysokou maržou,“ povedal Don Short, vedúci rizikového kapitálu v InvestX Capital, investor, ktorý vložil kapitál do Instacartu v poslednom investičnom kole. „Je to veľmi, veľmi ťažké, veľmi konkurencieschopné podnikanie a ak sa časy zhoršia, ľudia budú na jednej strane zvažovať, či použijú Instacart alebo sa len zastavia cestou z práce a niečo si vyberú.“

Ak by podnikanie Instacartu zostalo výhradne na doručovaní potravín, nemožno očakávať vysoké marže, preto by podľa Shorta mala spoločnosť hľadať možnosti aj inde. „Myslím si, že etablovanie sa ako doručovací kanál, ktorý umožňuje veci ako umiestňovanie produktov, marketingové partnerstvá so spoločnosťami so spotrebným baleným tovarom, otvára Instacart ako spoločnosti oveľa viac možností,“ povedal.

Mnoho obchodných reťazcov, ktoré uzavreli s Instacartom partnerstvo, ale buduje vlastný online obchod a doručovacie možnosti. Zároveň na trhu pôsobia konkurenčné spoločnosti Uber Eats a DoorDash. Instacart tak musí presvedčiť maloobchodníkov, spotrebiteľské značky a dodávateľov, že je ich dôležitým digitálnym partnerom a platformou, z ktorej by si mali jej zákazníci objednávať produkty. Ak sa to firme podarí, čo bude závieisť od udržania používateľov a rastu objednávok v aplikácií, môže sa dariť aj jej reklamnej ponuke.

Short sa vyjadril, že investícia PepsiCo do Instacartu ukazuje správny smer podnikania pod vedením novej CEO spoločnosti Fidji Simo. Odkedy je na čele spoločnosti, počet partnerov sa zhruba zdvojnásobil na viac ako 5 500. Medzi kľúčových partnerov patria reťazce Kroger a Costco.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokTOP 50 najhodnotnejších spoločností na svete
Ďalší článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno