Donáškovú službu Wolt kúpi americký DoorDash za viac ako $8 mld.

Americký DoorDash získa prístup na 26 prevažne európskych trhov, kde môže súperiť s Just Eat Takeaway či Uber Eats a stáva sa tak ďalším globálnym hráčom na trhu donášky.

0
655

Akvizícia Wolt spraví z DoorDash globálneho hráča

Spoločnosť DoorDash, ktorá je líderskou donáškovou službou na americkom trhu včera oznámila, že sa dohodla na akvizícií európskej firmy Wolt Eneterprises. Jej hodnota bude určená na niečo viac ako 8 miliárd dolárov a mala by prebehnúť v akciách. Akcie DoorDash reagovali na túto správu vo včerajšom rozšírenom after-market obchodovaní rastom o viac ako +20%.

Na základe dohody bude spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Wolt, Miki Kuusi zostane na čele firmy aj naďalej po tom čo sa akvizícia definitívne uzavrie. K tomu by mohlo dôjsť v prvej polovici budúceho roka. Zároveň sa oba podniky dohodli na tom, že v štátoch, kde už Wolt pôsobí sa názov a identita služby meniť nebude.

xtb

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti DoorDash, Tonyho Xu, akvizícia: „zrýchľuje našu prítomnosť na väčšej globálnej scéne.“

Spoločnosť Wolt so sídlom v Helsinkách, založená v roku 2014, aktuálne zamestnáva 4 000 ľudí a pôsobí v 23 krajinách. Hoci nie je na trhu v Európe lídrom, ale Tony Xu informoval, že zlúčenie považuje za atraktívne, keďže startup sa rozrástol spôsobom, ktorý považoval za nákladovo efektívnejší v porovnaní s ostatnými. Dodal, že to dáva ich firme možnosti na expanziu na trhu, ktoré by inak spoločnosti mohli vyžadovať značný čas, úsilie a peniaze.

Akvizícia agresívneho donáškového startupu z Fínska je súčasťou plánu manažmentu spraviť z DoorDash globálneho hráča, ktorý v celosvetovom meradle uspeje proti ostatným službám ako sú Just Eat Takeaway.com, Uber Eats, Deliverooo či Delivery Hero. Zámorskú expanziu pritom vedenie podniku urýchlilo po tom, čo sa spoločnosť stala jednotkou na domácom americkom trhu. V 2. štvrťroku služba expandovala do Japonska a teraz vďaka akvizícií Woltu bude mať prístup taktiež na trh v 26 prevažne európskych krajinách.

DoorDash kupuje Wolt za viac ako 8 miliárd dolárov

Formujúci sa trh donáškových služieb

Odvetvie donáškových služieb bolo jedným z tých, ktoré z pandémie vo veľkom profitovalo, keďže počas lockdownov ostávali reštaurácie zatvorené. To tiež podnietilo vznik mnoho nových služieb a zároveň väčšiu expanziu starších hráčov na nové trhy. Príkladom je aj samotný slovenský trh, keď pred pandémiou v podstate jediný relevantný hráč na trhu bola žilinská spoločnosť Milana Dubca, Bistro.sk. Dnes však majú slovenskí zákazníci na výber hneď z niekoľkých možností: Bistro.sk, Wolt, FoodPanda a Dones.to.

Tento vývoj dobre ilustruje zintenzívňujúcu konkurenciu v donáškovom priestore, avšak nutno povedať, že deje sa v ňom taktiež významná konsolidácia. Kúpu slovenského lídra, služby Bistro.sk nedávno oznámila britsko-holandská firma Just Eat Takeaway.com, ktorá patrí medzi najväčších globálnych hráčov v tomto odvetví. Ohlásená akvizícia Woltu spoločnosťou DoorDash je toho ďalším dôkazom.

Rast donáškových služieb
Rast výnosov donáškových služiebA

Regulácie tvoria vrásky na čele

Napriek tomu, že sa donáškové služby môžu v posledných rokoch tešiť priaznivému vývoju a vysokým rastom tržieb, všetky spája jedno a to, že nie sú ziskové. Vysoké výdavky na expanziu a oslovenie zákazníka s cieľom získať čo najväčší podiel na trhu sťahujú ziskové marže do negatívnych čísel. K tomu, aby sa tieto firmy stali ziskové im sťažujú situáciu aj sprísňujúce sa regulácie zo strany jednotlivých štátov, ktoré podnikaniu donáškových služieb už neraz pristrihli krídla.

Mnohé štáty v USA dočasne počas pandémie obmedzili provízie, ktoré si donáškové služby môžu od reštaurácií účtovať, avšak v súčasnosti už uvažujú, aby bolo toto nariadenie trvalé. V súvislosti s týmto opatrením sa DoorDash spojil s hlavnými konkurentmi Grubhub (Just Eat Takeaway.com) a Uber Eats, a spoločne zažalovali štát New York.

Niektoré ďalšie nariadenia zas prikazujú donáškovým službám, aby ich kuriéri boli považovaní za riadnych zamestnancov s plnými zamestnaneckými výhodami a nepracovali na živnosť či iné formy pracovných dohôd. V USA tiež musia všetky partnerské reštaurácie kuriérom zabezpečiť prístup k hygiene, čo dovtedy viaceré odmietali.

Akcie DoorDash


Akcie DoorDash debutovali na burze NYSE v decembri minulého roka na cene $102 za kus, avšak obchodovanie s nimi sa otvorili až na cene $182. Vysoký dopyt po akciách spoločnosti potvrdil optimizmus investorov, avšak odvtedy sa po sérií raz dobrých, raz zlých správ za necelý rok v podstate nikam nepohli a včera ukončili obchodovanie akcie DoorDash na cene $192. V dnešnom pre-market obchodovaní však akcie reagujú na ohlásenú akvizíciu rastom o +17,18% na $225.

Pri súčasnej cene sa firma obchoduje za 14 násobok ročných výnosov na akciu (P/S) a 168 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF). Konsenzus analytikov je k dnešnému dňu ohľadom podniku skôr priemerný, keď 12 z 24 analytikov má určený rating BUY alebo OUTPERFORM. Ich cenový cieľ sa pohybuje v rozpätí od $130 do $260 na akciu, pričom priemerný cenový cieľ je vo výške $225 na akciu.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno