Farmaceutické firmy na 1 bilión dolárov

Big Farma firmy sú v súčasnosti u investorov veľmi obľúbené, avšak zatiaľ čo existuje päť technologických spoločností s trhovou hodnotou viac ako 1 bilión dolárov, farmaceutické firmy sa tomu klubu zatiaľ ani nepribližujú. Vo farmaceutickom priemysle je najbližším kandidátom biliónového klubu Eli Lilly s trhovou kapitalizáciou 550 miliard USD. Najnovším prírastom tohto exkluzívneho klubu je spoločnosť Nvidia, ktorá tento míľnik dosiahla tento rok.

Tento rok sa Eli Lilly stala vôbec prvou farmaceutickou spoločnosťou, ktorá prekonala trhovú kapitalizáciu 500 miliárd dolárov vďaka popularite liekov proti obezite a cukrovke a v menšej miere aj experimentálnemu lieku na Alzheimerovu chorobu. Avšak firma má vážneho konkurenta v podobe dánskej firmy Novo Nordisk, ktorá sa vďaka liekom proti obezite stala vôbec najhodnotnejšou spoločnosťou v Európe, v rámci trhovej kapitalizácie.

Existuje niekoľko dôvodov, prečo v klube biliónárov nie je veľká farmaceutická spoločnosť, pričom povaha vývoja liekov je vysoko na zozname. Na rozdiel od spoločnosti Apple, ktorá môže hypoteticky zarábať obrovské marže na iPhone navždy, americké farmaceutické spoločnosti majú obmedzené obdobie, počas ktorého môžu profitovať zo svojich inovácií. Keď vyprší platnosť ich patentov a na trh vstúpia konkurenti generických liekov, predaje klesajú. Manažéri farmaceutických spoločností, ktorí sa príliš zameriavajú na krátkodobý rast, na to svoje spoločnosti často nepripravujú.

Zatiaľ čo akcie Eli Lilly či Novo Nordisk stúpajú do “farmaceutickej stratosféry“, je veľkou otázkou, či sa firmy dokážu vyhnúť osudu, ktorý postihol jej konkurentov. Nedávnym príkladom môže byť spoločnosť firma Pfizer, ktorá sa počas pandémie Covid-19 dostala na najvyššie ceny v jej histórií. V súčasnosti jej akcie len tento rok klesli o takmer 50 %. Nedávno sme o tomto pandemickom miláčikovi investorov písali aj detailnú analýzu, ktorú si môžete prečítať nižšie:

Hlavný vedecký riaditeľ spoločnosti Eli Lilly, Daniel Skovronsky hovorí, že sa chce vyhnúť kľúčovej chybe, ktorej sa väčšina firiem v tomto priemysle zvykne dopustiť. „Keď má spoločnosť mega úspešný liek, ktorému sa darí naozaj dobre, treba neustále diverzifikovať portfólio. Každá investícia má síce dopad na marže, ale je nevyhnutné investovať do testov nových liekov.“ a doplnil, že “ keď sa tento veľký trhák minie, zistíme, že naša skriňa je holá a nič nám neprináša pridanú hodnotu.“

Ťažká situácia, ktorú opisuje Skovronsky, v súčasnosti v rôznej miere trápi takmer každú farmaceutickú spoločnosť. Odvetvie však stojí nad potenciálnymi tržbami 200 miliárd dolárov v ročných tržbách do konca desaťročia. A keďže spoločnosti potrebujú, aby ich predaje neustále rástli, podľa mnohých analytikov obetujú dlhodobé inovácie pre krátkodobý rast. Namiesto toho, aby stavili na vedu a výskum, investujú miliardy dolárov do osvedčených terapií, pri ktorých je návratnosť investícií nižšia.

Akcie “Big Farma“ firiem

Farmaceutické odvetvie má však svoje špecifiká, ktorými sa odlišuje od iných. Podniky dlho financujú náročný výskum liečby, ktorý často končí neúspešne. Zároveň samotné testovanie liečby prechádza niekoľkými etapami a spravidla trvá dlhý čas, často aj viac ako 10 rokov.

Samotná Lilly zaostávala za rovesníkmi začiatkom roku 2010 a jej investície do výskumu a vývoj boli neefektívne. Skovronsky, ktorý sa pridal k Lilly potom, čo firma v roku 2010 získala jeho organizáciu na rontgen mozgov, tlačil spoločnosť, aby sa viac zamerala na vedu. Tie kroky sa koniec koncov bohato vyplatili.

Nateraz nie je jasné, či je na DNA Eli Lilly niečo výrazne odlišné, čo by ju mohlo urobiť imúnnou voči konkurencií v odvetví. Aj keď si spoločnosť zaslúži veľké uznanie za to, že robí prezieravé investície, jej nárast akcií, vyše 300 % za tri roky, je z veľkej časti spôsobený tým, že pristála pri jednej z najväčších komerčných príležitostí všetkých čias – globálnej epidémii obezity.

Toto je obrovský trh, ktorý sa v skutočnosti nikdy neriešil,“ hovorí Evan Seigerman, analytik spoločnosti BMO Capital Markets. Otázkou podľa neho je, či Lilly dokáže zopakovať tento úspech. Skovronsky hovorí, že spoločnosť chce rásť v oblastiach, kde nie je lídrom, ako je rakovina a imunológia. Niektoré pozoruhodné nedávne akvizície zahŕňajú kúpu imunologickej spoločnosti Dice Therapeutics za 2,4 miliardy dolárov a viacero spoločností v oblasti rádiofarmaceutického karcinómu v celkovej hodnote 1,4 miliardy dolárov.

Imunológia a rakovina sú však preplnené oblasti. Výhodou Lilly bolo, že videla príležitosť v obezite a Alzheimerovej chorobe, keď ich väčšina konkurentov prehliadala. Skovronsky hovorí, že spoločnosť bude aj naďalej vychádzať z vychodených ciest. „Uvidíte nás pracovať v oblastiach, ktoré sú nepopulárne, pretože máme tušenie, že veda sa zlomí a my chceme zostať pripravení,“ hovorí. „Pracujeme na strate sluchu, pracujeme na bolesti, dnes to nie sú veľké trhy, ale v budúcnosti môžu byť.“

Uplynutiu platnosti patentov, cenovým tlakom liekov a konkurencii sa nedá vyhnúť. To, čo môže oddeliť Lilly od konkurencie a možno v budúcnosti jej pomôcť dosiahnuť rekordných 1 bilión USD v rámci trhovej kapitalizácie je šikovné ovládnutie neznámeho trhu a neustále inovácie.

Eli Lilly a Novo Nordisk zažili v poslednom období veľký rast, Lilly si za posledné dva roky pripísala viac ako 85 % a Novo Nordisk pridala 72 %, už ako sme spomínali ťažili najmä v poslednej dobe z liekov proti obezite. Americká firma Merck trochu zaostáva, keď jej akcie odpísali za posledný rok -4,2 % ale za posledné dva roky vzrástli o viac ako 35 %. Merck zaznamenal v poslednej dobe silné výsledky predaja jeho lieku proti rakovine a vakcín proti HPV.

Naproti tomu Bristol-Myers Squibb len za posledný rok klesol takmer o 30 %, firma sa do veľkej miery zamerala na liečbu rôznych typov rakoviny, vrátane nádorov krvi a lymfatického systému, avšak firma bojuje s neúspešnými štúdiami. Pred viac ako mesiacom musela firma dokonca oznámiť, že musia odložiť schválenie pre jej liek Abecma, na liečenie refraktérneho mnohopočetného myelómu, rakoviny krvotvorného systému. Ešte horšie je na tom firma Pfizer, ktorá za posledné dva roky odpísala viac ako 60 %, najmä z dôvodu poklesu tržieb z vakcín proti Covidu-19.

Investícia do farmaceutického odvetvia

Ako sme už spomínali vyššie farmaceutické firmy sú špecifické v mnohých ohľadoch, a ak rozmýšľate nad investíciou do niektorých firiem v tomto priemysle, môže byť vhodnejšie zamerať sa na Big farma akcie. Tie môžu byť oproti menším konkurentom lepšou voľbou, pretože ide o obrovské zabehnuté organizácie, ktoré majú diverzifikované príjmy medzi množstvom liekov a zároveň majú v procese testovania ďalšie liečivá. Veľké farmaceutické firmy môžu zároveň využiť časy vysokých ziskov na akvizície menších firiem, ktoré im môžu pomôcť vynahradiť stratu niektorých patentových práv a vykompenzovať pokles príjmov. I pri Big farma akciách je ale dobré mať situáciu zanalyzovanú, pretože aj tie si prechádzajú vzostupmi a pádmi. Ak Vás zaujímajú Big Farma akcie môžete si o nich prečítať viac v článku nižšie:

Ešte vhodnejšou voľbou môže byť investícia do ETF fondov, ktoré investujú do celého odvetvia. Hlavnou výhodou je diverzifikácia naprieč sektorom a hlavne nie je potrebné tráviť dlhý čas analyzovaním konkrétnych spoločností. Pri voľbe ETF zameraného na farmaceutický sektor investori môžu očakávať výnos z rozmachu celého odvetvia, ale vzdávajú sa potenciálne väčšieho výnosu, ktorý by dokázal získať pri výbere „tej správnej“ spoločnosti, ktorej sa bude dariť nad rámec. V posledných 5 rokoch to bola spoločnosť Eli Lilly, ktorej akcie vzrástli o 423 %. Tak je to ale pri investovaní do ETF vždy.

Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania
Akcie farmaceutických spoločností si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich 
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

Big farma firmy, Big farma firmy, Big farma firmy, Big farma firmy, Big farma firmy, Big farma firmy, Big farma firmy,Big farma firmy

xtb
xtb
ZDROJWallStreetJournal, Gurufocus, Companiesmarketcap
Predchádzajúci článokAffirm a Walmart menia nakupovanie, BNPL prichádza do 4500 obchodov
Ďalší článokKam smeruje XTB? Rozhovor s obchodným riaditeľom V. Holovkou
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno