Disney inovuje

Mediálny gigant Walt Disney už niekoľko rokov robí zmeny vo svojich tematických parkoch. Jedná sa najmä o modernizáciu v oblasti animatroniky a robotiky, taktiež sa neustále snaží pridávať nové atrakcie. Manažment zábavného podniku, ktorý koncom roka pod tlakom aktivistických investorov obnovil dividendu, oznámil plány investovať 60 miliárd USD do svojich tematických parkov v nasledujúcich 10 rokoch. Nemalá časť týchto peňazí pôjde aj do ikonického európskeho parku, Disneylandu v Paríži, kde sa očakáva modernizácia vstupu a nový šat kľúčových zážitkov, napríklad pre Ahsoku.

Fanúšikom Star Wars asi netreba predstavovať o čo ide. Pre tých ostatných, Ahsoka je zážitková atrakcia, ktorá ponúka úžasnú a vzrušujúcu cestu do sveta Star Wars. Táto atrakcia je inšpirovaná obľúbenou postavou Ahsoka Tano. V rámci tejto atrakcie sa návštevníci ocitnú uprostred epického dobrodružstva, ktoré ponúka pôsobivé vizuálne efekty a dynamické zážitky. S pomocou špičkovej technológie a inovatívnych efektov vytvára Ahsoka nezabudnuteľné prostredie, kde sa návštevníci cítia ako súčasť Star Wars sveta.

Disneyland v Paríži môže očakávať pôsobivé množstvo zážitkov, ako sú „Kráľovstvo Arendelle„, nočná show s názvom „Disney Symphony of Colours“ a prepracovanie Disney Village. Organizácia sa dlho spoliehala na svoj segment zážitkov, ktorý zahŕňa tematické parky, rezorty a výletné lode, aby tvoril väčšinu svojich príjmov. Pre lepšie pochopenie, Walt Disney v dôsledku viacerých problémov, ktorým čelil zmenil to, akým štýlom delí svoje podnikanie z dvoch segmentov do troch. Tými sú:

  • Entertainment (zábava)
  • Sports (športy)
  • Experiences (zážitky)

Disney Experiences, táto divízia zahŕňa aj tričká, hračky, konzolové hry, aplikácie, knihy a viac prostredníctvom svojich subdivízií Disney Games, Disney Publishing a Disney Retail. Avšak Disney parky stále zostávajú jedným z hlavných generátorov príjmov spoločnosti. Segment zážitkov v spoločnosti tvorí podsegment zábavných parkov a zážitkov a podsegment spotrebiteľských (fanúšikovských) produktov. Zábavné parky firmy známe ako Disneyland a Disneyworld pozná väčšina z nás. V súčasnosti podnik prevádzkuje 6 zábavných parkov v Paríži, Kalifornii, Tokiu, Hongkongu, Šanghaji a na Floride, ktoré postupne aj rozširuje o nové tematické kampusy.

Disney investuje 60 miliárd USD na zvýšenie kúzla svojich parkov
Analýza akcie Disney – segmentácia príjmov a prevádzkového zisku

Tým, ale fantasy zážitky s Disney nekončia. Od roku 1998 spoločnosť prevádzkuje svoju vlastnú sieť dovolenkových plavieb. Aktuálne vlastní 5 lodí: Disney Magic, Wonder, Dream, Fantasy a Wish. Každá z nich má odlišný dizajn, ako aj charakteristické reštaurácie, aktivity a atrakcie. Disney ponúka taktiež dovolenkový klub, ktorý sprístupňuje netypickú dovolenku. Ak Vás zaujíma táto téma, viac informácií zistíte v našej analýze firmy nižšie:

Zábavné parky a zážitky v minulom roku vygenerovali v tržbách viac ako 25 miliárd USD a ide o jeden z hlavných pilierov celého podnikania firmy, ktorý sa navyše vyznačuje vysokou ziskovosťou, ale aj kapitálovou náročnosťou. Očakáva sa, že asi 70 % z 60 miliárd USD pomôže výletným lodiam a medzinárodným a domácim parkom ponúknuť nové zážitky. Zvyšné peniaze budú použité na infraštruktúru a technologické potreby, ako aj na opravu a údržbu súčasných atrakcií.

Pandémia zmenila pohľad na biznis

Parky spoločnosti po celom svete boli ťažko zasiahnuté pandémiou Covid-19, ktorá nadlho zatvorila parky, v dôsledku prísnych miestnych opatrení. Aj po ich uvoľnení sa mnoho návštevníkov stále bálo ísť na akékoľvek preplnené turistické miesta, takže príjmy boli ďalej ovplyvnené. Hotely Disney a výletné lode boli tiež zasiahnuté týmito problémami. Avšak obľúbená spoločnosť využila obdobie ticha na hlbšie zamyslenie sa nad tým, kam chce ísť s divíziou zážitkov, a následne urobila niekoľko podstatných zmien.

Tieto zmeny veľmi pomohli nahradeniu stratených príjmov, keď sa turisti začali po pandémii vracať do parkov. Za fiškálny rok 2023 dosiahli Disney Experiences rekordné príjmy vo výške 32,5 miliardy USD, čo predstavuje nárast o 16 % oproti predchádzajúcemu roku. Prevádzkový zisk tiež výrazne vzrástol o 23 % na 8,9 miliardy USD počas tohto obdobia.

V súvislosti s obnovou divízie zážitkov po pandémii a opätovným získavaním svojej slávy z konca 2010-tych rokov povedal CEO Disney Josh D’Amaro: „Naše výsledky boli rekordné dokonca aj v prvom štvrťroku. Rekordné príjmy, rekordné marže, rekordný prevádzkový zisk. „Takže obnova bola rýchla a silná. Ale čo je ešte dôležitejšie, myslím si, že budúcnosť vyzerá neuveriteľne svetlo pre náš segment a spoločnosť.“

Aké zmeny teda už firma urobila vo svojich parkoch? Nedávno Disney urobil niekoľko modernizácií animatronics a robotiky. Taktiež sa zameral aj na pohlcujúce vyrozprávanie svojich príbehov. Okrem toho robil vylepšenia v obľúbených atrakciách ako King Arthur Carousel.

V parku Walt Disney World na Floride boli tiež predstavené nové atrakcie, ako je „Tron“ tematický horský vláčik, ako aj atrakcia s tematikou „Guardians of the Galaxy„. Hongkong Disneyland tiež otvoril najväčšiu atrakciu so zamrznutou tematikou na svete, nazvanú World of Frozen. Čo sa týka nedávno zavedených služieb, hostia si teraz môžu zaplatiť, aby sa preskočili do fronty na konkrétne atrakcie. Spoločnosť tiež urobila vylepšenia svojich služieb online objednávania.

Akcie Disney


Akcie firmy od začiatku roku vzrástli o +25,6 % a za posledných 12 mesiacov o +13,7 % a ich aktuálna cena je 114 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 69,9 násobok zisku na akciu (P/E), respektíve za 22,1 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 16,3 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 209,2 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokXTB mení hru: Dlhopisy, Social investovanie aj nové vzdelávacie kurzy!
Ďalší článokStratí 3M status dividendového kráľa po 64 rokoch?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno