Spoločnosť Apple asi netreba väčšine ľudí predstavovať. Či už Apple máte radi alebo nie, nepochybne ide o jednu z najúspešnejších spoločností posledných rokov. Apple pozná väčšina z nás asi primárne ako výrobcu telefónov iPhone a máme firmu spojenú so Steveom Jobsom. Na spoločnosť sa však dnes nebudeme pozerať z historického hľadiska zo strany výrobkov, ale z investičného hľadiska, možno trochu netradičnou formou. Finančné ukazovatele a základnú analýzu si vie urobiť každý sám, v tomto článku sa teda pozrieme na Apple skôr z pohľadu budúcnosti a trendov, ktoré mu dopomohli stať sa takým kolosom, akým je dnes. Poďme teda na to.

Najväčší z FAAMG

Firma Apple má spomedzi veľkej americkej technologickej päťky (Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet, Facebook-Meta) našliapnuté najlepšie k tomu, aby sa stala prvou firmou, ktorá prekoná trhovú kapitalizáciu troch biliónov USD. V súčasnosti sa kapitalizácia pohybuje len tesne pod touto hranicou okolo úrovne 2,9 bilióna USD, viď obrázok. Apple (biela) bol prvou firmou, ktorá dosiahla hodnotu 1 bilióna USD (v roku 2018) a aj 2 biliónov (v roku 2020).

xtb

Na krk jej však momentálne dýcha druhý Microsoft, ktorý má hodnotu približne 2,5 bilióna USD (zelená). Na treťom mieste sa momentálne pohybuje Alphabet (červená), materská spoločnosť Google s hodnotou 1,9 bilióna USD, za ktorou nasleduje Amazon (oranžová) s hodnotou 1,7 bilióna USD. Túto päťku uzatvára Facebook, po novom Meta (modrá) s kapitalizáciou okolo 0,9 bilióna USD. Vývoj trhových kapitalizácií daných firiem môžete vidieť na obrázku nižšie.

Poďme sa však teraz pozrieť na to, ako firma vyzerá z finančného hľadiska. Na druhom obrázku môžete vidieť základné finančné údaje o firme za posledných niekoľko rokov. Pozrite sa na stĺpec „Current/LTM“, ktorý predstavuje údaje za posledný rok. Za ten firma utŕžila 365 miliárd USD (riadok Revenue), z ktorých vygenerovala čistý zisk (Net Income) 94 miliárd USD. Firma teda operuje s čistou maržou okolo 25 %, čo je veľmi pekná hodnota. Zaujímavý je tiež riadok „Cash & Equivalents“ v ktorom môžeme vidieť, koľko hotovosti má firma – 190 miliárd USD, zatiaľ čo jej dlh (Total Debt) je 136 miliárd.

Firma má teda čistú cash pozíciu a svoje dlhy by vďaka enormnému objemu hotovosti dokázala kedykoľvek splatiť a ešte by jej vyše 50 miliárd USD ostalo – to sa však netýka iba Apple, ale prakticky všetkých firiem z veľkej päťky. Práve z tohto dôvodu by mala byť spoločnosť odolná aj voči očakávanému zvýšenie úrokových sadzieb, keďže sa jej splácanie dlhu prakticky nepredraží, na rozdiel od mnohých iných menších technologických spoločností. Ďalšou výhodou firmy je „pricing power“, teda nejaká schopnosť určovať ceny na trhu, čo je v prípade súčasnej vysokej inflácie pozitívom, keďže môže Apple v prípade potreby zvyšovať ceny a nemusí sa cenovo prispôsobovať konkurencii.

Nie je to iba iba o iPhone

Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, Apple už dávno nie je iba firmou, ktorá predáva iPhone. Ak sa bližšie pozrieme na zloženie tržieb, tak uvidíme nasledovné. Za tento rok firma utŕžila 81,3 % všetkých peňazí za predaj fyzických produktov – 52,5 % bolo za predaj iPhone, 10,5 % za predaj nositeľnej elektroniky a príslušenstva, 9,6 % za predaj Macov a 8,7 % za predaj iPadov. Zvyšných 18,7 % firma utŕžila za predaj služieb (iCloud, Apple Music, App Store a podobne). Rozloženie tržieb po jednotlivých rokoch môžete vidieť na obrázku dole.

Aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, zrejme najdôležitejšou položkou sú momentálne práve služby, keďže predaje iPhonov dlhodobo rastú už relatívne pomaly. Práve preto firma musí hľadať nové zdroje príjmov, medzi ktoré môžeme zaradiť práve služby. A prečo sú také zaujímavé? Odpoveď nájdete na obrázku nižšie. Všimnite si na ňom dve hlavné kategórie – „Services“ a „Products“. Prvá kategória predstavuje práve služby, za ktoré má firma tržby momentálne približne 68 miliárd USD ročne. Za predaj fyzických produktov má 297 miliárd USD ročne.

Ak sa však ale pozrieme na hrubé marže (Gross margin) jednotlivých kategórií tak zistíme, že zatiaľ čo pri fyzických produktoch firma dosahuje zhruba 35 % marže, pri službách je to až 69 %, takže zhruba dvojnásobok. Práve vďaka tomu z pohľadu zisku firma dosahuje hrubý zisk za fyzické produkty 105 miliárd USD, avšak za služby dosahuje tiež veľmi pekných 47 miliárd. Služby teda tvoria len necelých 20 % tržieb, ale vďaka vyšším maržiam až tretinu zisku firmy. Práve preto sú analytikmi posledné roky sledované veľmi podrobne aj služby, ktoré výrazne rastú každým rokom – za 8 rokov ich firma zvýšila približne 5 násobne.

Masívne vracanie hodnoty akcionárom

Ďalšou zaujímavosťou, ktorá je investormi často prehliadaná je to, ako veľmi Apple spätne odkupuje svoje akcie, keďže veľa ľudí pozerá len na dividendový výnos. Na obrázku dole ale môžeme vidieť počet akcií Apple v obehu. V roku 2013 bolo na trhu 25,7 miliardy akcií Apple, zatiaľ čo dnes je to už iba 16,4 miliardy. To znamená, že počet akcií v obehu klesol za 9 rokov o približne 37,6 %, takže ročne o približne 5,4 %. Každým rokom teda akcionár dostal na svoju akciu o 5,4 % viac zisku, ako by dostal rok pred tým, aj keby firma zarábala stále rovnako. Akcionárom sa teda peniaze vracajú nielen vo forme dividend, ale aj vo forme spätných odkupov – samozrejme mimo toho, že tržby a zisky rastú aj samé o sebe.

Apple sa mení

Zaujímavé je aj to, ako sa Apple za posledných 10 rokov zmenil. Po príchode Tima Cooka v roku 2011 boli tržby za iPhone približne 45 miliárd USD. Momentálne sú už približne 191 miliárd USD. Zaujímavejšie je však porovnanie toho, ako iné segmenty tieto tržby dobiehajú. Pozrime sa na obrázok nižšie, kde máme v každom roku 3 stĺpce – oranžový sú tržby za iPhone, zelený sú tržby za príslušenstvo a žltý sú tržby za služby.

Na obrázku môžeme vidieť, že tržby zo služieb prekonali v roku 2019 tržby za iPhone z roku 2011, kedy firmu naposledy viedol Steve Jobs a že tržby za nositeľnú elektroniku sú v tomto roku už skoro také vysoké, ako tržby za iPhone v roku 2011. Firma teda dnes utŕži na jednotlivých segmentoch toľko, ako za iPhone pri Jobsovom odchode z firmy.

Okrem vyššie spomenutých zmien sa mení celkovo aj prístup firmy k ochrane dát užívateľov – nebuďme ale naivní, firma to robí hlavne kvôli tomu, aby na tom zarobila. Pred časom Apple oznámil, že v rámci aktualizácie operačného systému iOS zavedie možnosť pre užívateľov, ktorí si budú môcť vybrať, či majú mať jednotlivé aplikácie možnosť sledovať ich dáta. Logicky si väčšina užívateľov vybrala možnosť, aby ich aplikácie nesledovali. Užívatelia to síce môžu pokladať za výhodu, avšak tento krok spôsobil veľké problémy pre reklamné spoločnosti, ako napríklad Facebook (Meta) či Alphabet, ktoré zarábajú práve na cielených reklamách.

Fór bol ale v tom, že Apple síce zakázal zber dát iným firmám, Apple ich ale zbiera aj naďalej. Pred pár mesiacmi vyšlo potvrdenie toho, čo si mnohí mysleli, že Apple tieto dáta začne využívať na vytláčanie niekdajšej konkurencie z trhu. Ako prvé sa to prejavilo na poli cielených reklám aplikácií do mobilov, kde podiel Facebooku klesol za pár mesiacov z 50 % na 20 % (obrázok). Podiel Apple na druhú stranu vrástol zo 17 % na 57 %. Tento rok na reklamách Apple zarobí približne 5 miliárd USD, do troch rokov by to však malo byť až 20 miliárd USD. Apple takýmto spôsobom pridáva do budúcna ďalší potenciálny zdroj príjmov a podobné kroky môžu iným firmám uškodiť aj v ďalších oblastiach.

Zdroj obrázku: Financial Times

Na ceste sú aj prekážky

A čo stojí za úspechom spoločnosti za posledné roky? Skúsme si teraz odmyslieť nejaké technologické, produktové a marketingové hľadisko, pozrime sa skôr na svetové trendy, ktoré jej pomohli takto rásť a ktoré môžu byť do budúcnosti ohrozené – nie je všetko teda také ružové, ako sa mohlo zdať.

Nemalým dôvodom úspechu bolo to, že americké veľké technologické firmy si dosiaľ vzájomne nekonkurovali a boli na svojom trhu prakticky monopolmi. To umožnilo firmám určovať si ceny a vlády a protimonopolné úrady moc túto problematiku neriešili, respektíve nejako aktívne proti rozbitiu monopolov firiem nebojovali. Dnes ale vidíme, že giganti si začínajú priamo konkurovať (Apple a Meta v reklamách, Amazon, Microsoft a Alphabet v cloude, gamingu atď.) a štátne regulačné orgány začínajú firmy riešiť, obzvlášť po nástupe demokratického prezidenta Joe Bidena do úradu.

Viacero indícií naznačuje, že americké regulačné orgány (ministerstvo spravodlivosti, prípadne FTC) budú na veľké firmy tlačiť a sú vedené veľkými odporcami veľkých technologických firiem. To zvyšuje pravdepodobnosť, že ich budú úrady nejakým spôsobom ich regulovať.

Mnohokrát sa veľkým podnikom vyčíta, že platia nízke, alebo žiadne dane. Táto kritika ešte zosilnela po nástupe demokratov k moci. Ďalším bodom úspechu teda bola možnosť využitia daňovej optimalizácie. Veľké technologické firmy mali svoje sídla po celom svete v krajinách s čo možno najnižším daňovým zaťažením. V priemere Apple posledné roky platil iba zhruba 15 % daň z príjmu, čo je v absolútnej hodnote veľa, avšak percentuálna sadzba je relatívne nízka. Momentálne sa ale vlády krajín dohadujú na jednotnej svetovej sadzbe dane pre firmy, čo pravdepodobne zvýši efektívnu daňovú sadzbu, ktorá sa prejaví na ziskoch firiem. Uvidíme však, ako tieto rokovania nakoniec dopadnú.

A ako sa darí Apple v Číne, ktorá je z podielu tržieb pre firmu druhým najdôležitejším trhom? Firma dlhodobo využíva poprepájané dodávateľské reťazce. Apple využil veľkú sieť dodávateľov, najmä v Ázii, vďaka ktorej dokáže firma udržiavať vysokú kvalitu a optimalizovať náklady na výrobky. Momentálne ale vo svete rastie geopolitické napätie a s dodávateľskými reťazcami je viacero problémov, plus sa posledné mesiace pridávajú aj problémy s elektrinou v Číne, ktorá je pre Apple z hľadiska výrobných procesov veľmi dôležitá a aj z tohto dôvodu firma hľadá aj iné ázijské krajiny, kde časť výroby presúva.

Úspechom boli posledné roky aj čísla predajov v samotnej Číne, kde Apple svoje tržby za 8 rokov zvýšil o približne 200-300 %. Momentálne tvorí región Veľkej Číny (pevninská Čína, Hong Kong, Singapur, Taiwan a Macao) približne 18,7 % z celkových tržieb firmy (geografické rozdelenie tržieb nájdete na obrázku dole) a spoločnosť tu zožala úspech aj s príchodom 5G modelov iPhone – nedávno sa ukázalo, že Tim Cook chodil pred rokmi do Číny pravidelne rokovať s miestnou vládou o podmienkach fungovania firmy v krajine. Momentálne však Čína začína raziť cestu menšej odkázanosti na západné firmy, vláda aktívne odhovára obyvateľov od nákupu západných výrobkov a tak je možné, že vláda priamo či nepriamo bude podporovať domácich konkurentov na úkor Apple, obzvlášť pri stupňujúcom sa napätí medzi USA a Čínou.

Drahé ocenenie

Ďalším negatívom Apple je v súčasnosti jeho ocenenie, ktoré sa často kritizuje aj u iných technologických firiem a ktoré je v historickom kontexte relatívne vysoké. Na obrázku dole môžeme vidieť, vývoj ocenenia z hľadiska P/E za posledných 7 rokov. Z obrázku je zrejmé, že prakticky celú dobu až do príchodu Covidu sa firma obchodovala v rozmedzí 10 až 20 násobku ročných ziskov, takže bola paradoxne relatívne lacná.

Priemer za celé toto obdobie je 19,63 násobok, medián je 17,41 násobok. Covidové oživenie a dobré čísla Apple ale spôsobili, že ocenenie vzrástlo a firma sa momentálne obchoduje za približne 31 násobok zisku. Áno, sú aj drahšie firmy, avšak Apple zrejme nečaká nejaký závratný rast v najbližších rokoch a bude pravdepodobne rásť o jednotky % a práve v tomto kontexte je cena relatívne vysoká.

Ako teda bude vyzerať budúcnosť akcií Apple? Na to s určitosťou odpovedať nevie nikto. Na jedenej strane tu máme problémy firmy, ktoré sme v článku spomínali – zmena globálnych trendov, vysoké ocenenie. Na strane druhej je tu ale aj veľa svetlých stránok – nové zdroje príjmov, ochrana súkromia a napríklad aj Apple Car, ktoré by mala firma v dohľadnej dobe predstaviť. Každopádne ide z historického hľadiska o veľmi zaujímavú spoločnosť, ktorá teda nemusí mať to najlepšie už za sebou. Apple a ďalšie populárne akcie môžete nakupovať aj predávať s 0% poplatkami u brokera XTB.

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno