V dôsledku pandémie koronavírusu utrpeli veľké straty mnohé odvetvia, no najviac cestovateľský trh, keďže mnohé krajiny zatvárajú dvere pred svojimi susedmi a snažia sa minimalizovať prenos vírusu v rámci jednotlivých krajín. Výsledkom je množstvo známych i menej známych spoločností, ktoré skončili v bankrote, medzi nimi napr. i Hertz, jeden z najväčších prenajímateľov áut na svete s viac ako 100 ročnou históriou. Objavujú sa však i príležitosti ako lacnejšie kúpiť lacnejšie akcie firiem, ktoré ťažké časy prežijú vďaka svojmu odolnému biznis modelu prežijú.
Akcie Booking
Akcie mnohých skvelých firiem klesli počas prehlbujúceho sa pesimizmu o viac ako 40 až 50% a výnimkou neboli ani akcie Booking, ktoré poklesli na najnižšiu hodnotu od roku 2015 – na úroveň $1107 (-51,65%). Dnes sú trhy opäť optimistické v dôsledku celosvetovej vakcinácie, prekonávajú historické maximá a i akcie Booking sa relatívne rýchlo pozviechali. Tie sú však stále cca 15% pod svojou maximálnou hodnotou spred minulého roka a preto sa môže natískať otázka či sa ich oplatí kúpiť.
Booking – portfólio značiek
Spoločnosť Booking väčšina z nás pozná ako najväčšiu online cestovnú kanceláriu na svete, prostredníctvom ktorej si rezervujeme ubytovanie v hoteloch. Avšak jej biznis je omnoho väčší, pod Booking patria i ďalšie značky ako Rentalcars, Kayak, Priceline, Agoda, OpenTable či Momondo.
Tieto značky poskytujú firme v súčasnosti veľmi potrebnú diverzifikáciu a vďaka nej sa zaraďuje medzi najväčších: sprostredkovateľov ubytovania v Ázii (Agoda), prenajímateľov áut na svete (Rentalcars), vyhľadávačov a porovnávačov cestovateľských itinerárov (Kayak), sprostredkovateľov rezervácií v reštauráciách (OpenTable) či cestovateľských blogov (Momondo). Platformy týchto značiek ponúkajú i ďalšie komplementárne cestovateľské služby, vďaka čomu má spoločnosť Booking podchytené takmer celé odvetvie.
Medzinárodný trh cestovania
Je pravda, že koronavírus rast Bookingu poriadne spomalil, avšak ďalšia otázka by mohla znieť na ako dlho. Globálne cestovanie sa v posledných dekádach rýchlo rozvíjalo a aj naďalej sa očakáva, že bude rásť a to najmä z dôvodu, že bude omnoho dostupnejšie. Predovšetkým to platí pre najľudnatejšie časti sveta (Čína, India, Juhovýchodná Ázia), ktorých obyvateľstvu relatívne prudko stúpa životná úroveň a bude si môcť dovoliť cestovať čoraz viac.
Na obrázku vyššie je uvedený počet medzinárodne cestujúcich z hľadiska jednotlivých regiónov ako aj predpoveď výoja do roku 2030. Iba za posledných 20 rokov sa počet cestujúcich približne zdvojnásobil a v ďalšej dekáde by mal atakovať úroveň 1,8 miliardy. Z tohto stúpajúceho trendu doteraz výrazne profitoval aj Booking a to isté môžeme očakávať i po odznení pandémie, ktoré by malo vrátiť podnik k rýchlemu rastu.
Vývoj kľúčových ukazovateľov
Booking dokázal medzi rokmi 2012 a 2019 výnosy takmer strojnásobiť, keď vzrástli z 5,26 mld. na 15,07 mld. dolárov a zisk na akciu navýšiť z hodnoty $27,66 na $111,82 (+304%). Evidentný pokles v roku 2020, v ktorom sú posiaľ známe výsledky za prvých 9 mesiac, je spôsobený spomínanou koronakrízou a tie by mali zredukovať tržby spoločnosti o viac ako 50%. Napriek tomuto, firma ukazuje silu svojho biznisu tým, že napriek ťažkej situácii dokáže tvoriť zisky a voľný cashflow, keď iba za mesiace júl až september vygenerovala viac ako 800 mil. dolárov.
Výborná rentabilita
Ukazovateľ | Booking | Airbnb | Expedia | Travel & Leisure Industry |
Operatívna marža | 20,58% | -10,44% | -12,99% | -3,52% |
Čistá marža | 15,68% | -14,03% | 30,64% | -6,94% |
ROE | 28,32% | – | -79,75% | -3,48% |
ROA | 6,72% | -9,04% | -10,27% | -2,27% |
ø rast EBITDA za 3r | 34,7% | – | 14,40% | 5,85% |
ø rast EPS za 3r | 37,9% | – | 27,50% | 2,90% |
Rýchly rozvoj spoločnosti je taktiež ťahaný najlepšou rentabilitou na danom trhu a v porovnaní s konkurenciou je biznis model Bookingu odolnejší. Výzvou by mohol byť rast konkurenčnej platformy Airbnb, ktorá sa zameriava na zdieľanie priestorov medzi ľuďmi. Spoločnosť, ktorá vstúpila na burzu minulý rok s určitosťou berie potenciálne výnosy najväčšiemu hráčovi na trhu a to predovšetkým medzi mladou generáciou, ale taktiež mení i spôsob akým ľudia uvažujú nad ubytovaním.
Avšak je nepravdepodobné, že by Airbnb v nasledujúcich rokoch prebral štafetu najsilnejšieho hráča na trhu s ubytovaním, hoci valuácia firmy nasvedčuje ako keby sa tak malo stať. Investori vytlačili aktuálnu trhovú hodnotu Airbnb na cca 110 mld. dolárov a to pri minuloročných tržbách na úrovni 4,81 mld. a strate viac ako 670 mil. dolárov. Pre porovnanie, v súčasná trhová hodnota Bookingu je iba 83 mld. dolárov a to pri minuloročných výnosoch 15,07 mld. a zisku takmer 5 mld. dolárov. Z tohto hľadiska vychádzajú akcie Booking možno nie lacno, ale omnoho lacnejšie ako akcie Airbnb.
Dividendy nie, spätné odkupy akcií áno
Množstvo zisku a cashflowu Booking nevyužíva na vyplácanie dividendy svojím akcionárom, ale využíva ich na financovanie rastu prostredníctvom nových iniciatív či akvizícií, ktorými posilňuje svoje postavenie na trhu. Zvyšnú časť peňazí spoločnosť vracia investorom formou výrazných spätných odkupov akcií, keď iba za posledné 3 roky odkúpila akcie v hodnote 16 mld. dolárov, vďaka ktorým zisk na akciu v posledných rástol ešte rýchlejším tempom.