Zrušenie IPO pre Cainiao

Alibaba zrušila plánované IPO pre svoju logistickú pobočku Cainiao v Hongkongu. Je to už druhýkrát, čo Alibaba zrušila IPO jedného zo svojich hlavných podnikov, čo vyvoláva ešte viac neistoty ohľadom reštrukturalizácie, ktorá sa začala minulý rok. Tá okrem iného znamenala aj odchod bývalého generálneho riaditeľa Daniela Zhanga.

Čínsky gigant začiatkom minulého roka oznámil plány rozdeliť svoje impérium v hodnote 220 miliárd USD do 6 samostatných divízií, ktoré budú jednotlivo získavať finančné prostriedky a skúmať aj vstup na burzu skrz prvé verejné ponuky (IPO). Ide o najväčšiu reorganizáciu čínskeho giganta v oblasti e-commerce od jeho založenia pred viac ako dvoma desaťročiami. Tento krok oddelí hlavné divízie čínskej spoločnosti od elektronického obchodu a médií, aby mohli fungovať s oveľa väčšou samostatnosťou.

Čínsky pionier e-commerce zrušil veľmi očakávaný debut vzhľadom na ekonomickú krízu v krajine a neistotu ohľadom regulácii v Číne. Alibaba, ktorá vlastní 64 % Cainiao, teraz plánuje vykúpiť všetky zvyšné akcie držané investormi a zamestnancami za 3,75 miliardy USD.

Logistická jednotka spolupracovala s bankami vrátane Citic Securities, Citigroup a JPMorgan Chase na IPO. Spoločnosť China International Capital odstúpila už dávnejšie pre konflikty záujmov, keďže slúži ako spoločný sponzor J&T Global Express, ďalšej logistickej firmy, ktorá sa budúci týždeň uchádza o schválenie kótovania v Hongkongu.

Okrem toho Alibaba odkladá IPO svojho potravinového reťazca Freshippo na vedľajšiu koľaj v dôsledku slabého sentimentu pre spotrebiteľské akcie v Číne. Výbor pre kapitálový manažment spoločnosti Alibaba, ktorý dohliada na rozpad rozrastajúcej sa spoločnosti, sa nedávno rozhodol počkať na priaznivejší trh, než pokročí s IPO Freshippo, a uprednostní kótovanie iných jednotiek.

Freshippo, je potravinový reťazec v Číne, ktorý ponúka aj služby, ako sú stravovanie na mieste a doručenie do 30 minút. Spustený bol v roku 2015 a podľa svojej webovej stránky má viac ako 300 obchodov vo 28 mestách. V roku 2022 si potravinový reťazec stanovil cieľ získať finančné prostriedky na úrovni približne 6 miliárd USD, čo je oveľa nižšia hodnota, než sa predpokladalo, teda 10 miliárd USD. Freshippo doteraz nepotvrdil ukončenie zbierky finančných prostriedkov.

Alibaba spoluzaložila Cainiao v roku 2013. Čínsky technologický gigant prevzal plnú kontrolu nad obchodom neskôr. Jednotka nasledovala kroky spoločnosti Alibaba do globálneho trhu elektronického obchodu a manipulovala s balíkmi pre milióny obchodníkov a značiek na platformách ako AliExpress a Lazada v juhovýchodnej Ázii.

Cainiao, čo v čínštine znamená nováčik alebo amatér, podľa svojej webovej stránky sľubuje doručenie balíkov v Číne do 24 hodín a kdekoľvek inde na svete do 72 hodín. Prevádzkuje viac ako 300 medzinárodných trás a spolupracuje s viac ako 3 000 logistickými partnermi.

Alibaba stále zápasí s fundamentálnymi otázkami týkajúcimi sa internetovej spoločnosti, ktorú Jack Ma založil pred dvadsiatimi rokmi a vytvoril z nej najhodnotnejšiu spoločnosť v Číne, pred pandémiou. Odvtedy stratila podiel na trhu voči konkurentom ako PDD Holdings a ByteDance. Firma však zápasí s viacerými problémami a nedávno reportovala nižší než predpokladaný nárast tržieb v decembrovom štvrťroku.

Akcie Alibaba


Akcie firmy Alibaba za posledných 12 mesiacov klesli o -18,3 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 70,7 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 13,1 násobok zisku na akciu (P/E), 8,1 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 6,3 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 177,9 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokBYD poľavuje, akcie s najväčším poklesom za takmer rok
Ďalší článokSkončí elektromobilový startup Fisker v bankrote?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno