Vstup na burzu

Francúzsky výrobca automobilov Renault chce na jar 2024 uviesť na burzu svoju divíziu elektrických vozidiel Ampere. Uviedol to v pondelok generálny riaditeľ spoločnosti Luca de Meo. Renault plánuje k 1. novembru tohto roka oddeliť divíziu od zvyšku spoločnosti a následne pristúpiť k primárnemu úpisu akcií (IPO). Načasovanie vstupu na burzu bude závisieť od podmienok na trhu, zdá sa však, že jar 2024 bude vhodným termínom, dodal de Meo.

Cieľom divízie Ampere bude ľudom dodať elektrické auto s cenovkou 25 000 eur, čím by sa zaradilo medzi najlacnejšie elektromobilty na trhu. Renault zároveň potvrdil, že napriek oslabenej ekonomike ponecháva svoj cieľ v oblasti celoročného rastu predaja elektrických áut. Ampere tak bude ďalším z desiatok nových hráčov na trhu, ktorý sa budú snažiť napodobniť úspech Tesly a presadiť sa na elektromobilovom trhu, ktorému v súčasnosti už vládne čínsky BYD.

IPO trh je zaseknutý

Oznámenie o debute na burze divízie Renaultu prichádza v čase, kedy sa firmy na burzu veľmi nehrnú, pretože makroekonomické problémy znervózňujú investorov i samotné spoločnosti. Niekoľko lastovičiek sa ale nájde. Pred 2 týždňami vstúpil na americkú akciovú burzu vietnamský výrobca elektromobilov Vinfast prostredníctvom špecialnej akvizičnej spoločnosti (SPAC) a ihneď sa stal 5. najcennejšou automobilkou. Dnes je už dokonca na 3. mieste pred firmami ako Porsche, Mecedes-Benz, BMW alebo Volkswagen.

Blíži sa i jedno z najväčších IPO na americkej burze. Svoje akcie ponúkne investorom britská spoločnosť Arm Holdings. Firma vytvorila architektúru (spôsob ako procesor spracováva pokyny), ktorú využíva veľké množstvo firiem, ako je AppleMicrosoftAlphabet a iné, vo svojich čipoch.

Ako je na tom Renault?

Francúzska automobilka sa v posledných rokoch skôr trápi. Príjmy v posledných rokoch stagnujú až skôr mierne klesajú a v jej účtovníctve sa pomerne často červené čísla naznačujúce straty. Zdá sa ale, že firme po ceslovetových problémoch v dodávateľských reťazcoch môže svitať na lepšie časy. V prvom polroku 2023 spoločnosť Renault Group vygenerovala tržby na úrovni 26,9 miliardy eur, čo predstavuje medziročný nárast o 27,3 %. Prevádzkový zisk sa viac ako zdvojnásobil z 923 miliónov na 2,04 miliardy eur.

Renault čoraz viac obracia svoju pozornosť smerom k elektromobilite a novým technológiám. V rámci partnerstva s Google vyvíja softvér, ktorý by umožnil aktualizáciu automobilového softvéru podobne, ako funguje aktualizácia v smartfónoch.

Spoločnosť plánuje svoje podnikanie reorganizovať do 5 rôznych jednotiek zahŕňajúcich elektrické autá, aktíva so spaľovacím a hybridným motorom, značku športových áut Alpine, finančné služby a nové podniky v oblasti mobility a recyklácie. Tento krok nasleduje kroky iných konkurentov, ktorí taktiež svoje podnikanie rozdeľovali.

Renault v rámci svojej stratégie na ďalšiu dekádu tiež plánuje zvýšiť svoju ziskovosť a obnoviť dividendy. Spoločnosť poskytla 5-ročný finančný výhľad na roky 2025 až 2030 v rámci dňa kapitálového trhu, pričom očakáva prevádzkové marže nad 8 % v roku 2025 a nad 10 % do roku 2030. Do roku 2025 chce Renault okrem 8 % prevádzkovej ziskovej marže dosiahnuť voľný cash flow na úrovni viac ako 2 miliárd eur. Vyplácanie dividend sa má obnoviť v budúcom roku a malo by postupne a disciplinovane narastať až kým výplatný pomer nedosiahne 35 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokZastúpenie sektorov a jednotlivých spoločností v indexe S&P 500
Ďalší článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno