Akcie Maersk a Hapag-Lloyd výrazne stúpli

Hodnota akcií veľkých európskych námorných prepravcov, ako sú Maersk a Hapag-Lloyd, výrazne vzrástla v dôsledku prerušenia prevádzky námornej prepravy po Červenom mori. Tento nárast sa pripisuje predovšetkým pokračujúcim logistickým prerušeniam v Červenom mori, ktoré vyvolali militantné aktivity jemenských húsíjských povstalcov pri pobreží Jemenu. Analytici Goldman Sachs a JP Morgan diskutujú o tom, či tento trend bude pretrvávať.

Akcie dánskeho prepravného giganta Maerska od polovice decembra vzrástli o 30 % a nemeckého Hapag-Lloyd dokonca o 55 %. Vzostup sa začal, keď húsijký militanti odpálili raketu na plavidlo Maersk, čo zdôraznilo rastúce riziká plavby v Červenom mori. Kvôli rizikám spojeným s prechodom cez Červené more sa teraz veľké lodné spoločnosti vyhýbajú tejto trase, ktorá zvyčajne zahŕňa prechod cez Suezský prieplav. Priamym výsledkom je, že veľké prepravné spoločnosti teraz využívajú dlhšie trasy, najmä okolo Mysu dobrej nádeje, aby sa vyhli problémovej oblasti.

Akcie Maersk a Hapag-Lloyd výrazne stúpli

Toto presmerovanie má však významné dôsledky pre ekonomiku lodnej dopravy. Dlhšia cesta nielen zvyšuje čas prepravy, ale zvyšuje aj prevádzkové náklady, čo vedie k podstatne vyšším sadzbám za prepravu. Napríklad nekótovaná francúzska spoločnosť CMA CGM sa rozhodla zvýšiť svoje sadzby až o 100 %, čo odráža vyššie náklady a dlhšie časy jazdy spojené s presmerovaním prepravy.

V dôsledku toho došlo k dramatickému nárastu spotových cien pre kontajnery s ekvivalentom štyridsať stôp (FFE – Freight, Fuel, and Exchange“), ktoré stúpli z približne 2 000 USD na začiatku decembra na viac ako 5 000 USD do 4. januára. Toto označenie sa používa na vyjadrenie celkových nákladov spojených s prepravou tovaru alebo nákladu v kontajneroch. Tento nárast sadzieb je priamou reakciou na zvýšený dopyt a obmedzenú ponuku spôsobenú presmerovaním prepravy.

Perspektívy a výhľad trhu

Finanční analytici tento vývoj pozorne sledujú. Per Hanses zo spoločnosti Nordnet naznačuje, že zvýšenie sadzieb by malo viac než len kompenzovať zvýšené riziká a náklady spojené s novými trasami. Analytik Goldman Sachs Patrick Creuset poznamenáva, že značná časť globálneho kontajnerového obchodu, asi 30 %, je ovplyvnená týmito prerušeniami, čo viedlo k tomu, že 70 – 80 % plavidiel ku koncu decembra zmenilo trasu.

Americká investičná banka očakáva ďalšie zvyšovanie sadzieb za prepravu, najmä vzhľadom na oneskorené návraty plavidiel na nakládku v Ázii, čo je kritické obdobie pred čínskym novým rokom. Goldman Sachs však neočakáva, že tieto udalosti narušia dodávateľský reťazec tak ak to bolo v ére Covidu. To potvrdzuje aj graf uvedený nižšie, ktorý znázorňuje vývoj indexu Drewry World Container Index, obchodných cien do jednotlivých miest zo Šanghaja. Index (Drewry WCI) sleduje priemerne cenové hladiny v medzinárodnej kontajnerovej námornej doprave.

nwHsZem8p2n7SPyJAN90g fibQZLkICV09tV6cCLaQY9wA6e7vmILfn2ZHUWxKPmm8cN96Of44kiRRvDKMK BXsFYLlRCbQXUd2w1R T 2Md6rcX3ZRdIe443nHbqZiKr5cisPzad1DENm JGEZS4GQ

Nie všetci analytici sú však optimistickí, pokiaľ ide o dlhodobé výhody tohto nárastu. J.P. Morgan zaujíma opatrnejší postoj a znižuje rating Maerska na „neutrálny“. Investičná banka považuje prerušenie dodávok za dočasný nárast akcií, ktorý pravdepodobne neprinesie trvalý prínos pre zisk. J.P. Morgan predpovedá, že keď sa situácia v Červenom mori stabilizuje, priemysel sa vráti do stavu pred prerušením, ktorý sa vyznačuje problémom s nadmernou ponukou.

Spoločnosti ako Maersk sa už pred útokmi v Červenom mori potýkali s utlmeným ekonomickým výhľadom, čo dokazujú rozhodnutia o znižovaní počtu pracovných miest a varovania pred nízkymi cenami a zvyšovaním nákladov. Ako sa situácia vyvíja, pre investorov a zainteresované strany v odvetví bude kľúčové, aby pozorne sledovali tento vývoj a jeho potenciálny dlhodobý vplyv na celosvetový lodný priemysel. Okrem toho je dôležité rozpoznať potenciál kaskádových účinkov na európsky hospodársky rast a infláciu.

Maersk a Hapag-Lloyd

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokNvidia uvádza na trh nové čipy, éra umelej inteligencie naberá na obrátkach
Ďalší článokSpoločnosť XTB na poli pasívneho investovania: Investičné plány rozšírené o funkciu autoinvest
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno