Sci-fi realitou ?

Lietajúce autá, kedysi sci-fi, čoskoro však realitou. V súčasnosti existujú viaceré start-upy s elektrickými lietadlami, ktoré budú plniť funkciu aút vo vzduchu, medzi najznámejšie patria Joby Aviation a Archer Aviation. Okrem nich existujú aj ďalšie spoločnosti, ktoré v posledných rokoch predávali akcie na základe prísľubov komercializácie elektrických lietadiel s vertikálnym vzletom a pristávaním, známe ako eVTOL. Väčšina akcií odvtedy však klesla o 50 % alebo viac.

Aj napriek tomu, tieto lietajúce taxíky sú skutočné a prídu podľa mnohých na trh už o pár rokov. Tieto “lietajúce autá“ uvezú pilota a štyroch pasažierov do vzdialenosti 160 km, vzlietnu ako helikoptéra a budú sa pohybovať rýchlosťou 320 km za hodinu. O niekoľko rokov by eVTOL mohli začať nahrádzať helikoptérovú dopravu v mestských centrách a ich okolí. Za desaťročie by mestské oblasti mohli mať stovky takýchto produktov, ktoré by prevádzkovali služby zdieľania letov v štýle Uber.

Lety budú pravdepodobne stáť približne rovnako ako dnešné jazdy taxíkom, ale zaberú desatinu času. „Letenie bolo historicky doménou tých, ktorí mali to šťastie, že si ho mohli dovoliť,“ hovorí Michael Pye, portfólio manažér investičnej firmy Baillie Gifford. „Elektrické pohonné jednotky majú potenciál to radikálne zmeniť.“ Firma Baillie so sídlom v Edinburghu bola prvým podporovateľom Tesly. Teraz stavila takmer 250 miliónov dolárov na lídra eVTOL Jobyho a menšiu sumu na nemeckú firmu Lilium.

Tieto akcie sa oplatí brať vážne. Demonštrácie EVTOL prilákali v júni na parížsku leteckú show jedny z najväčších davov ľudí. Po tisíckach testovacích letov sa Joby Aviation a Archer Aviation pripravujú na uskutočnenie prvého predaja eVTOL Ministerstvu obrany USA. Federálne regulačné orgány majú za cieľ certifikovať lietadlá na civilné lety do roku 2025 v nádeji, že služby aerotaxi sa stanú rutinou do roku 2028.

Tri technológie sú eVTOL kľúčové. Batérie, ktoré sa neustále zlepšujú vďaka miliardovým výdavkom výrobcov elektrických vozidiel. Rámy lietadiel z uhlíkových vlákien, ktoré odľahčujú záťaž. A počítačové ovládanie, ktoré sa stalo dostupným pre malé lietadlá. Výsledné lietadlo má viacero rotorov a batérií, takže neexistuje jediný bod zlyhania. S mnohými rotormi sa každý môže otáčať pomalšie ako v tradičných lietadlách. To je kľúč k tomu, aby boli eVTOL 100-krát tichší ako konvenčný vrtuľník.

Pripravený vzlietnuť

Nižšie sú uvedené najzáujmavejšie start-upy súčasnosti, ktoré dúfajú, že v najbližších rokoch spustia predaj svojich elektrických lietadiel. O víťazoch rozhodne hotovosť, ale aj technológia.

Lietajúce autá sú takmer tu – a sú elektrické

S malým počtom pohyblivých častí môže byť údržba elektromotorov lacnejšia ako údržba motorov dnešných malých lietadiel. Priemysel eVTOL dúfa, že tiché lety bez emisií podnietia mestá, aby umožnili častejšie lety a na viacerých pristávacích plochách, ako umožňujú helikoptéry. Na poháňanie rastu odvetvia bude potrebný štartovací priestor a infraštruktúra elektrického nabíjania.

Príbeh lietajúceho elektromobilu oslovil malých investorov, ktorí investovali do firiem cez SPAC. Joby sa prvýkrát objavil na verejnosti v auguste 2021. Lilium a Archer nasledovali o mesiac neskôr. Britská spoločnosť Vertical Aerospace vstúpila na burzu v decembri toho istého roku a v máji 2022 sa v brazílskej leteckej spoločnosti Embraer s názvom Eve Holding spustil program eVTOL.

SPAC priniesli každému z týchto start-upov eVTOL kapitál v stovkách miliónov USD, ale akcie klesli, keď SPAC bublina praskla. Po oznámení o fúzii Joby vo februári 2021 akcie spoločnosti klesli z vrcholu 17 USD na 3,30 USD do konca roka 2022. Počas podobného úseku sa Archer prepadol z 18,60 USD na 1,62 USD, zatiaľ čo Lilium kleslo z 15,50 USD na 1,50 USD.

Zatiaľ čo verejné trhy ochladili elektrické lietadlá, vlády po celom svete sa snažili podporiť vývoj eVTOL. Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie spolupracuje so súkromnou nemeckou spoločnosťou Volocopter na certifikácii lietadiel spoločnosti načas pre olympijské hry v Paríži v roku 2024. Spoločnosť Lilium dúfa, že svoju európsku certifikáciu získa do roku 2025.

V USA delegácie z Bieleho domu a Kongresu navštívili testovacie zariadenia amerických firiem eVTOL, túžiace po udržaní amerického prvenstva v oblasti leteckých technológií. Joby aj Archer majú objednávky od Pentagonu na prvé jednotky z výrobných liniek budúci rok. Armáda ich otestuje na prepravu jednotiek a nákladu. Federálny úrad pre letectvo navrhol nové pravidlá pre certifikáciu eVTOL a ich pilotov.

Lietajúce autá v súčasnosti

S certifikáciou lietadla plánovanou na rok 2026 je spinoff Embraer Eve Holding možno o rok pozadu za ostatnými, ale jeho trhová kapitalizácia prevyšuje trhovú hodnotu Archer. To pravdepodobne odráža dôveru v Embraer, ktorého postavenie pomohlo Eve nazbierať 2 800 nevybavených jednotiek od leteckých spoločností a lízingových spoločností. Eve začala s konštrukciou svojho prototypu, ktorého jednoduchší dizajn by mohol urobiť lietadlo o 15% lacnejšie na sedadlo ako konkurenčné eVTOL.

Lietajúce autá sú takmer tu – a sú elektrické

Lilium má tiež rezervované objednávky, ale bolo zaneprázdnené získavaním dostatočnej hotovosti na jej financovanie prostredníctvom certifikačného procesu. Jeho nezvyčajné lietadlo by malo 36 elektrických prúdových motorov. Nemecká firma má podporu čínskeho technologického lídra Tencent Holdings. Preplnené mestá Číny z nej urobia veľký trh pre letecké taxíky. Zostáva zistiť, či tento trh dokáže obslúžiť spoločnosť EHang Holdings, ktorej bezpilotné lietadlá na diaľkové ovládanie môžu prepraviť dvoch turistov na vyhliadkové lety.

Zatiaľ čo toľko start-upov sa snaží o vedenie eVTOL, giganti v letectve a kozmonautike nezaháľajú. Boeing získal priekopníka elektrického letu s názvom Wisk Aero, ktorého lietadlá budú pilotované zo zeme, podobne ako vojenské drony. Airbus ukázal prototyp eVTOL. Výrobca helikoptér Textron má tiež jednotku eVTOL a povedal investorom, že nemusí míňať veľa, aby udržal krok s elektrickými priekopníkmi.

Analytik Syth by nebol prekvapený, keby úspešné start-upy eVTOL nakoniec získali etablovaní priekopníci. Pred niekoľkými rokmi spoločnosť Morgan Stanley uviedla, že trh s mestskou leteckou dopravou narastie do roku 2040 na 1 bilión USD, a to zachytením cestovania, ktoré sa v súčasnosti vykonáva v autách.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokVýsledková sezóna minulého týždňa očami T. Vranku: Berkshire Hathaway sedí na hotovosti. Návrat Alibaby?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno