Ako sú na tom európske e-commerce spoločnosti?

Každý z nás už pravdepodobne nakúpil cez aplikácie firiem ako Zalando, About You či Allegro. Vedeli ste, že ide o európske spoločnosti, ktoré sa zameriavajú na e-commerce. E-commerce zahŕňa rôzne formy online predaja, vrátane elektronického maloobchodu, online trhovísk, digitálnych služieb, ako sú streamovacie platformy pre hudbu a video, a mnoho ďalších. S rastúcou dôverou spotrebiteľov v online nakupovanie sa e-commerce stáva stále dôležitejším segmentom globálnej ekonomiky.

Umožňuje zákazníkom totiž nakupovať bez toho, aby museli osobne navštevovať kamenné obchody, čo prináša výhody ako pohodlie, širší výber produktov a možnosť porovnávať ceny a recenzie. Pre obchodníkov zasa e-commerce otvára dvere ku globálnemu trhu a umožňuje im dosiahnuť a oslovovať zákazníkov na celom svete bez geografických obmedzení.

Pandémia a s ňou spojené obmedzenia pomohli rastu celému tomuto odvetviu a viacero spoločností dosiahlo v “dobách covidových“ svoje maximá na akciovom trhu a tiež rekordné predaje. Z rastúceho trendu online nakupovania benefitujú aj rôzne e-commerce firmy. Tie najznámejšie určite poznáte, sú to práve firmy ako Amazon, Alibaba či Pinduoduo (stvoriteľ superlacného Temu). V tomto článku sa ale poďme pozrieť na organizácie, ktoré sú nám nie len geograficky bližšie. Ako sa už spomína vyššie pôjde o Zalando, About You a Allegro. Poďme si ich v rýchlosti predstaviteľ a pozrieť sa na nich optikov investora.

Zalando

Zalando je nemecká spoločnosť, ktorá ponúka široký výber oblečenia, obuvi, doplnkov a ďalších módných produktov od rôznych značiek pre ženy, mužov aj deti. Spoločnosť bola založená v roku 2008 v Berlíne v Nemecku a pôvodne začínala ako malý internetový obchod so širokým sortimentom topánok, ale postupne sa rozrástla na jednu z najväčších e-commerce platformiem v Európe, špecializujúcu sa na predaj oblečenia, obuvi a módy pre ženy, mužov a deti.

Okrem predaja módy tiež poskytuje rôzne služby, ako sú personalizované odporúčania produktov, možnosti vrátenia tovaru a rôzne spôsoby doručenia a platby. Spoločnosť tiež investuje do technologických inovácií a rozvoja svojej platformy s cieľom poskytnúť zákazníkom čo najlepší zážitok z nakupovania online.

Podobne ako mnoho ďalších spoločností v online odvetví aj Zalando profitoval z pandemických opatrení. Na konci roka 2020 mala organizácia trhovú hodnotu 28,4 miliardy USD. Rast pokračoval až do polovice roka 2021, ale od vtedy začal biznis upadať, čo sa podpísalo aj pod výkon na akciových trhoch. V súčasnosti sa akcie od historického maxima obchodujú o takmer 74 % nižšie.

Za posledný rok akcie odpísali takmer 25 % a ešte začiatkom tohto roka sa obchodovali na úrovni z roku 2014, čiže roku kedy bola firma uverejnená na burzu. V posledných mesiacoch sa ale nemecká firma opäť nadychuje k životu a od začiatku roka si pripísala 17,6 %. V súčasnosti sa jej akcie obchodujú na úrovni 24,6 EUR a trhová kapitalizácia firmy je 6,42 miliardy EUR.


About You

About You Holdings je taktiež nemecká spoločnosť, ktorá prevádzkuje e-commerce platformu About You. Táto platforma ponúka oblečenie, obuv, doplnky a ďalšie módne výrobky od rôznych značiek. Firma bola založená v roku 2014 a rýchlo sa stala jednou z najväčších e-commerce spoločností v Európe. Spoločnosť ponúka široký sortiment produktov a využíva algoritmy na zlepšenie doporučení produktov pre zákazníkov. Sídlo spoločnosti sa nachádza v Hamburgu, Nemecko.

Organizácia mala svoje verejné ponúkanie akcií (IPO) 5. mája 2021. Konkrétne, spoločnosť uskutočnila svoje IPO na Frankfurtskej burze (Frankfurter Wertpapierbörse). Nemecká spoločnosť bola v rámci IPO ocenená na 3,9 miliardy EUR, pričom jedna akcia firma bola na úrovni 23 EUR. Už v tej dobe boli tieto čísla mierne pod očakávaniami Wall Street. Analytici totiž očakávali 26 EUR na akciu.

Aktuálne About You pôsobí na viacerých európskych trhoch, vrátane Slovenska, Českej republiky či Poľska. Celkovo pôsobí v 26 krajinách v Európe. Na slovenský trh sa firma rozhodla vstúpiť začiatkom júna 2019 a do Českej republiky približne rok pred tým. Zatiaľ poslednou expanziou spoločnosti je Nórsko, kde sa About You rozhodol vstúpiť pred dvoma rokmi.

Spoločnosť neustále expanduje a snaží sa rozšíriť svoju zákaznícku základňu, ale na akciovom trhu je to zatiaľ iný príbeh. V podstate od vstupu na burzu je firma v neustálom poklese. Od maximálnej hodnoty 26 EUR sa jej akcie v súčasnosti obchodujú o 84 % nižšie. Ak by ste teda približne v tejto dobre pred troma rokmi investovali do nemeckej spoločnosti 10 000 EUR, dnes by vaše akcie mali hodnotu niečo menej ako 1 500 EUR.

Len za posledný rok akcie firmy odpísali takmer 20 % a v súčasnosti sa obchodujú blízko svojho historického minima 3,87 EUR z konca roka 2023. V tomto roku si zatiaľ organizácia pripísala takmer 5 % a súčasná cena akcií je na úrovni 4,07 EUR. Aktuálna trhová About You Holding je na úrovni 0,7 miliardy EUR.


Allegro

Allegro, s centrom svojich operácií v krásnom Krakove, je jednou z najvýznamnejších e-commerce spoločností v Poľsku a aj v Európe. Ich platforma poskytuje rozsiahly sortiment produktov, čo zahŕňa oblečenie, elektroniku, domáce potreby, hračky a mnoho ďalších. Manažment firmy je známy svojimi ambicióznymi plánmi a zaujímavými strategickými rozhodnutiami. Posilňujúc svoju pozíciu na trhu a zvyšujúc ponuku pre svojich zákazníkov, Allegro v nedávnej minulosti vykonal niekoľko významných akvizícií.

Jednou z nich bola kúpa Rohlik Group, českého logistického podniku, čo v roku 2021 posilnilo ich vplyv na e-commerce a umožnilo im vstup na online potravinový trh. Možno si viacerí z Vás spomenú na predaj skupiny MALL Group z pred dvoch rokov. Aj pod túto kúpu sa podpísala firma Allegro. Pod túto akvizíciu patrilo viacero e-shopov vrátane slovenského e-shopu Mall.sk a kuriérskej firmy WeDo. Allegro si tak upevnila pozíciu na trhu Strednej a Východnej Európy.

Jedným z najvýraznejších míľnikov v histórii spoločnosti bolo ich IPO na New York Stock Exchange v októbri 2020, ktoré dosiahlo hodnotu približne 9,86 miliardy EUR. Firma sa tak stala jedným z najvýraznejších v európskom e-commerce sektore toho času. S úspechom ich IPO a kontinuálnym rastom spoločnosti, Allegro si upevňuje postavenie ako hlavný hráč v európskom e-commerce priestore. Ich príbeh priťahuje pozornosť investorov a spotrebiteľov a o spoločnosti sa už vo veľkou hovorí aj u nás na Slovensku.

Viaceré akvizície však manažment spravil v období pandémie Covid-19, keď sa celému online svetu darilo. Viacerí analytici si preto myslia, že kúpa spoločnosti MALL Group za 975 miliónov EUR bola nadhodnotená. Podobne ako aj ostatné firmy v tomto zozname, akcie firmy sa v súčasnosti obchodujú výrazne pod svojim maximom (-64,3 %). Za posledných 12 mesiacov akcie klesli o -0,2 % a od začiatku roku vzrástli o 5,2 %. Súčasná trhová hodnota firmy je 9,42 miliardy EUR.


Trh s e-commerce

Čína je, na základe údajov portálu Statista, zďaleka najväčším trhom elektronického obchodu na svete. Tento rok dosahujú e-commerce predaje v krajine 1,14 miliardy EUR. Aj keď je trh v súčasnosti v útlme, viacero analytikov očakáva, že tento útlm sa do roku 2029 preklopí do rastu o 62 % na viac ako 1,9 miliardy EUR.

Príjmy generované v Číne tvoria väčšinu ázijského trhu. Ďalšie trhy na kontinente a vo všeobecnosti v rozvojovom svete sa však tiež rýchlo rozrastajú. Trhy, mimo Číny, Spojených štátov alebo Európy, by sa podľa očakávaní v nasledujúcich piatich rokoch mali zvýšiť o 53 %. Tržby v Spojených štátoch by tento rok mali dosiahnuť 0,69 bilióna EUR a do roku 2029 by mali vzrásť o 59 % na 1,05 bilióna EUR. Čo sa týka Európy, celkové príjmy na starom kontinente by mali dosiahnuť 5,91 bilióna EUR a do roku 2029 by mali vzrásť o 51 %.

Ako sú na tom európske e-commerce spoločnosti?
Zdroj: Statista

Spojené štáty a Veľká Británia sú považované za dve z najrozvinutejších trhov e-commerce na svete, ale aj tam ešte stále nie je online nakupovanie rozšírené medzi všetkými obyvateľmi. Podľa odhadov spoločnosti Statista sa očakáva, že tento rok uskutoční aspoň jeden nákup položky na internete 84 % Britov a 87 % Američanov. Hoci miera penetrácie technicky neukazuje, ako často obyvateľstvo danej krajiny nakupuje online, miera penetrácie a intenzita e-commerce obvykle idú ruka v ruke.

Miera penetrácie totiž zvyčajne odkazuje na podiel ľudí v danej oblasti alebo krajine, ktorí nakupujú online. Ukazuje, aký veľký podiel populácie využíva internet na nákup tovarov alebo služieb. Miera penetrácie je dôležitým ukazovateľom pre odhadovanie stupňa prijatia a integrácie e-commerce v rámci ekonomiky. Tento údaj môže pomôcť analyzovať, ako rýchlo obyvatelia prijímajú online nakupovanie a aký veľký potenciál má e-commerce rásť v danom regióne.

Podľa spoločnosti eMarketer sa už v roku 2022 uskutočnilo online 35,9 % maloobchodných predajov vo Veľkej Británii, čo je jedna z najvyšších mier medzi rozvinutými krajinami. Tradične sa predpokladá, že e-commerce sa darí v husto osídlených a vysoko rozvinutých trhoch, ako je Veľká Británia a tiež Holandsko, kde sa odhaduje miera penetrácie trhu na 73 % v roku 2024. Väčšie a rozmanitejšie trhy majú tendenciu reagovať pomalšie s menej častými nákupmi. V USA, kde penetrácia dosiahla 87 %, predstavovali online predaje len 15 % z celkových maloobchodných predajov.

Čína však tieto očakávania obracia naruby. Na základe údajov firmy eMarketer sa už v roku 2022 uskutočnilo na internete 45 % maloobchodných predajov v krajine, hoci viac ako polovica obyvateľstva ešte online nenakupovala. V krajine je totižto veľký rozdiel medzi mestskými a vidieckymi oblasťami.

Ďalšie rozvíjajúce sa ekonomiky, ako Brazília, Egypt a India, dobiehajú postupne, keďže miera penetrácie e-commerce zostáva nízka. Aj juhoeurópska krajina Španielsko vykázala relatívne nízku mieru online nakupovania. Tento trend ukazuje, že aj napriek globálnej expanzii internetového obchodu existujú významné rozdiely v adopcii e-commerce naprieč rôznymi krajinami a regiónmi. Sledovanie týchto trendov je kľúčové pre pochopenie dynamiky globálneho maloobchodu a príležitostí, ktoré môže online obchod ponúknuť.

Ako sú na tom európske e-commerce spoločnosti?
Zdroj: Statista

Porovnanie spoločností

Poďme sa pozrieť na porovnanie niektorých pomerových ukazovateľov skúmaných spoločností. Najhodnotnejšou z tohto zoznamu je Poľská spoločnosť Allegro, s trhovou kapitalizáciou 9,4 miliardy EUR. V rámci poľských spoločností je Allegro považovaná za 6. najhodnotnejšiu firmu. Naopak najmenej hodnotnou, na základe tejto metriky, je About You (0,7 miliardy EUR). Trhová kapitalizácia Zalanda predstavuje 6,3 miliardy EUR.

V rámci ukazovateľa P/S, známeho ako pomer trhovej kapitalizácie akcií k tržbám (alebo ceny akcie a tržbám na akciu) je na tom najlepšie práve About You, nasleduje Allegro a najhorší pomer v tomto smere má Zalando. Tento pomer poskytuje investorom predstavu o tom, ako trh hodnotí každý dolár príjmov spoločnosti. Ďalšie pomerové ukazovatele sú znázornené v tabuľke nižšie. Pre vysvetlenie ukazovateľov sme pre Vás nedávno vytvorili slovník investora, ktorý nájdete TU. V ňom si môžete pozrieť, čo znamenajú nižšie uvádzané pomerové ukazovatele a ako sa využívajú v praxi.

Ako sú na tom európske e-commerce spoločnosti?

V rámci priemernej ročnej miere rastu tržieb je na tom najlepšie About You, čo je ale logické vzhľadom na to, že tržby sú súčasnosti z tejto trojice najnižšie. Priemerná ročný miera rastu cash flow, dôležitá metrika pre investorov, ukazuje, že voľné finančné prostriedky budú najrýchlejšie rásť v Zalande. To je pre potenciálnych investorov dôležitá spáva. Ak firma dokáže produkovať voľný cash flow, môže sa rozhodnúť, ako s prostriedkami naložiť. To vytvára priestor pre potenciálny budúci rast firmy, keďže firma môže voľné prostriedky použiť okrem iného, na zaujímavú akvizíciu alebo rozširovania svojho povedomia na iných trhoch.

Čo sa týka výkonnosti na akciovom trhu za posledné dva roky, Allegro je na tom najlepšie. Na druhej strane za tento časový rámce najviac odpísal nemecký podnik About You (-44 %). Treba však povedať, že akcie všetkých spomínaných spoločností sú pomerne nízko od svojich historickým maxím, ktoré nadobudli počas “e-commerce boomu“ v období pandémie Covid-19.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokBMW prechádza v Mníchove na výrobu čisto elektrických vozidiel
Ďalší článokInflácia v USA v apríli spomalila na 3,4 %
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno