BMW s prechodom na elektrické vozidlá

Automobilka BMW oznámila, že jej historický závod v Mníchove bude od roku 2027 vyrábať výhradne elektrické vozidlá. Tento krok je súčasťou firmy na dosiahnutie cieľov v oblasti elektromobility. Cestu k tomuto cieľu už otvorila investícia vo výške 650 miliónov EUR, ktorá umožnila začať stavbu novej montážnej linky a karosárne. Priestor pre nové zariadenia sa uvoľnil, keď výroba spaľovacích motorov v tomto závode skončila v roku 2023 a presunula sa do iných zahraničných závodov automobilky.

Peter Weber, riaditeľ mníchovského závodu, hovorí „Mníchov je srdcom BMW. Tešíme sa, že môžeme mníchovský závod viesť do úplne elektrickej budúcnosti, začínajúc sedanom Neue Klasse.“ Filozofia Neue Klasse, ktorá odštartovala hlavnú radu vozidiel BMW v 60. rokoch, tak vďaka elektrickej ére dostáva nový život s uvedením šiestich nových modelov v priebehu dvoch rokov. Automobilka sa chystá začať SUVčkom, ktoré bude vyrábané v maďarskom závode v Debrecíne. Uvedenie prvého sedanu Neue Klasse v Mníchove znamená, že najtradičnejší model BMW zostane v jeho prémiovom závode.

Výroba Neue Klasse sa bude konať aj v Číne a Mexiku, zatiaľ čo Maďarsko bude vyrábať vysokonapäťové batérie, ktoré sú základom novej architektúry pre rýchle nabíjanie s napätím 800 voltov. Táto investícia dokazuje, že BMW stále dôveruje svojim bavorským koreňom, hoci podľa člena predstavenstva BMW Milana Nedeljkovića zostane nová montážna linka v Mníchove flexibilná pre rôzne energetické riešenia „Vodík zostáva dôležitou alternatívou,“ hovorí. „Máme flotilu vodíkových automobilov, ktoré testujeme a intenzívne pracujeme na zlepšení tejto technológie. Neustále musíme zvažovať alternatívy, preto udržiavame naše zariadenia pre vodík flexibilné.“

BMW prechádza v Mníchove na výrobu čisto elektrických vozidiel
Zdroj: BMW blog

Ďalšou kapitolou pre závod Plant Munich je zvýšená digitalizácia a využívanie umelej inteligencie podľa princípu spoločnosti s názvom „iFactory“. Riaditeľ závodu Weber uvádza, že AI sa už v Mníchove využíva a pomáha podporovať prácu 7,800 zamestnancov, namiesto toho, aby ich nahradila. „Mnohí zamestnanci pracujú na 500 autách počas svojej zmeny,“ hovorí. „Aby sme zaistili, že to robia s prémiovou kvalitou, je nevyhnutné, aby každý pracovník poznal svoj postup naspamäť. Metódy školenia sú najdôležitejším faktorom pri dosahovaní kvality. Digitalizácia je veľkým nástrojom pre našich ľudí, aby mohli svoju prácu vykonávať čo najspoľahlivejšie.“

Predaje EV bavorskej značky

Nemecká automobilka BMW nedávno ohlásila, že v prvom štvrťroku tohto roku predala približne 595 000 áut, čo predstavuje medziročný nárast o 1,1 %. Podľa ich oznámenia, k rastu najviac prispeli plne elektrické autá a luxusné vozidlá. Počet predaných áut s elektrickým pohonom vzrástol takmer o 28 % na 82 700 kusov. Manažment v kvartálnej správe uviedol, že očakáva mierne zvýšenie predaja v roku 2024, pričom sa chce zamerať na dvojciferný rast v segmente plne elektrických vozidiel a prémiových modelov.

V roku 2023 zaznamenala automobilka rekordný predaj s celkovým počtom 2 253 835 dodaných vozidiel zákazníkom po celom svete, čo predstavuje medziročný nárast o 7,3 %. Týmto úspechom si značka upevnila svoju pozíciu lídra na globálnom trhu s prémiovými automobilmi. Obzvlášť výrazný bol záujem o elektrické modely značky, ktorých sa v uplynulom roku predalo 330 596 kusov, čo je o 92,2 % viac ako v predchádzajúcom roku.

V poslednom štvrťroku roku 2023 dosiahli dodávky plne elektrických vozidiel BMW 113 458 kusov, čo predstavuje nárast o 55,4 %. Vysoký záujem panuje o elektrické varianty, vrátane nových modelov iX1 a i4. V roku 2023 celkový počet dodávok vozidiel v plne elektrických vozidiel v rade i predstavoval 51 744 kusov. Vývoj predaja všetkých vozidiel v tomto rade je zobrazený nižšie.

S uvedením nového plne elektrického modelu i5 minulý rok, BMW Group teraz ponúka elektrické vozidlá v každej hlavnej produktovej kategórii. Rozšírenie portfólia zahŕňa aj nový plne elektrický model iX2. Neskôr v tomto roku spoločnosť predstaví aj svoj prvý plne elektrický model kombi (Touring) v rámci radu 5, čím posilní svoju ponuku v segmente elektrických vozidiel.

Európa a elektromobilita

Európa by mohla hrať jednu z vedúcich rolí v rámci elektromobility. Snaha plošného prechodu na čistejšie energie tomu dáva relatívne dostatočný priestor. Dôkazom sú aj dáta portálu Statista, ktoré poukazujú na fakt, že viacero analytikov odhaduje, že v roku 2026 sa v EÚ predá 4,4 milióna elektromobilov, v porovnaní s iba 1,9 miliónom v Spojených štátoch, čo zodpovedá 997 a 556 vozidlám na 100 000 ľudí (s použitím údajov o populácii v roku 2023).

Od roku 2016 do roku 2019 boli USA v skutočnosti na čele, pokiaľ ide o prijatie EV, ale Európa sa rýchlo adaptovala. Analytici odhadujú, že príjmy z elektrických vozidiel v Európskej únii budú v roku 2026 dosahovať hranicu 300 miliárd USD. Naopak, v tom istom roku by USA mali prvýkrát prelomiť hranicu 100 miliárd USD.

BMW prechádza v Mníchove na výrobu čisto elektrických vozidiel
Zdroj: Statista

V roku 2024 sa predpokladá, že príjmy na trhu s elektrickými vozidlami dosiahnu celosvetovo ohromujúcich 623,3 miliardy USD.
Pri pohľade do budúcnosti sa očakáva, že trh bude vykazovať stabilnú ročnú mieru rastu (CAGR 2024-2028) na úrovni 9,82 %. Tento rast v konečnom dôsledku povedie k plánovanému objemu trhu 906,7 miliardy USD do roku 2028.

Z medzinárodného hľadiska je zrejmé, že v Číne bude generovať najvyššie príjmy s odhadovanými 319 miliardami USD v roku 2024.
To dokazuje významnú prítomnosť trhu s elektrickými vozidlami na čínskom trhu. Prijímanie elektrických vozidiel sa celosvetovo rýchlo zvyšuje, pričom krajiny ako Nórsko vedú z hľadiska podielu na trhu.

Akcie BMW


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -1,9 % na 97,6 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 5,8 násobok zisku na akciu (P/E), 5,8 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 6,6 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 59,6 miliardy EUR. Súčasný dividendový výnos je 6,15 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania

Akcie spoločnosti si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokElon Musk a Oracle: 10 miliardová dohoda na obzore
Ďalší článokAko sú na tom európske e-commerce spoločnosti?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno