Inditex, majiteľ Zary, by mal benefitovať z rastúcich cien

Analytici prognózujú, že materská spoločnosť Zary by mohla z ekonomického poklesu benefitovať získavaním podielu na trhu podobne ako vo finančnej kríze v rokoch 2008 a 2009.

0
233

Optimizmus analytikov

Španielska spoločnosť Inditex, ktorá združuje módneho giganta Zara a menšie značky Bershka, Pull&Bear či Stradivarius budúci týždeň zverejní svoje výsledky za prvý štvrťrok. Podľa analytikov by mal podnik zaznamenať rekordné zisky, pričom by mal ťažiť zo zvyšovania cien výraznejšie ako konkurenti a to aj bez poklesu predaju.

Európski maloobchodníci v súčasnosti čelia výraznému zdražovaniu cien energií, ale aj materiálnych vstupov najmä v dôsledku pandémie Covid 19 v Číne, ktorá blokuje dodávateľské reťazce, ale aj kvôli vojne na Ukrajine. Čelia tak pred zložitým rozhodnutím či preniesť rastúce náklady na spotrebiteľov v podobe vyšších predajných cien alebo ich ponechať na nižších úrovniach s tým, aby boli cenovo dostupné, čo by však malo za následok pokles ziskových marží.

Podľa analytikov tento problém až tak netrápi Inditex, ktorého predaj tvorí zo 72 % značka Zara. Naopak veria, že spoločnosť by mohla z rastúcich cien ťažiť tým, že by mohla získavať podiel na trhu rovnako ako poslednej počas finančnej krízy.

xtb

Analytik Richard Chamberlain z RBC tvrdí, že spoločnosť má naďalej dobré predpoklady na získavanie podielu na trhu, pretože jej ceny zostali konkurencieschopné. Navyše spotrebiteľom sa má páčiť rýchla produkcia nových módnych línií. „Očakávame, že prevýšenie predaja Inditexu sa v čase ekonomického poklesu rozšíri, ako tomu bolo počas finančnej krízy v rokoch 2008 a 2009,“ uviedol. „Spotrebitelia, ktorí sú dva roky uviaznutí doma, chcú doplniť svoje šatníky.“

Podľa výskumu UBS zvýšila Zara svoje počiatočné ceny v januári o 10 % a viac v porovnaní s minulým rokom. V apríli jeho predajné ceny vzrástli medziročne v priemere o 18,5 %, ukázali dáta. Prieskum sleduje ceny na webových stránkach Zara na 12 kľúčových trhoch. To je výrazne zvýšenie, ktoré by malo ochrániť ziskové marže podniku a popohnať tiež rast tržieb nakoľko dopyt zákazníkov má byť naďalej sillný. Prieskum navyše ukázal, že priemerné maloobchodné ceny naprieč európskymi značkami oblečenia vrátane najbližších rivalov Inditexu v podobe predajcov ako H&M či Zalando vzrástli v apríli o 4,2 %.

Čo ukážu kvartálne výsledky?

Inditex ohlási svoje kvartálne výsledky za prvý štvrťrok 8. júna. Podľa údajov Refinitiv analytici v priemere očakávajú medziročný nárast čistého zisku o 93 % na 812 miliónov eur, zatiaľ čo ržby by mali vzrásť o 27 % na 6,2 miliardy eur.

Minuloročnú slabšiu výkonnosť firmy ovplyvnilo zatváranie obchodov počas pandémie. Tento rok by mal zas negatívne ovplyvniť výsledky Inditexu odchod z ruského trhu, v ktorom podnik prevádzkoval 502 obchodov aj online predaj. Ruský trh sa podieľal na tržbách spoločnosti 5 %.

UBS očakáva, že Inditex bude počas 2. štvrťroka pokračovať vo zvyšovaní cien a predaja. Pokračujúce oživenie v Británii, Európe a Spojených štátoch by malo kompenzovať výpadok ruského predaja a akékoľvek ďalšie obmedzenia v dôsledku pandémie Covid 19 v Číne.

Akcie Inditex


Akcie Inditex za posledných 12 mesiacov stratili -30,7 % trhovej hodnoty na €22,01 a výrazne zaostávajú za širším akciovým trhom. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 21,1 násobok zisku na akciu (P/E), 12,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 9,4 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je na úrovni 2,81 %. Spoločnosti Inditex sme sa venovali v našom článku 3 akcie, ktorými sa brániť voči prípadnej korekcii.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno