Stellantis sa zapojí do boja o EV

Spoločnosť Stellantis je pripravená zapojiť sa do boja o cenovo dostupné elektrické vozidlá (EV) v Európe. Prostredníctvom svojho čínskeho partnera Leapmotor začnú v septembri predávať dva modely Leapmotor na európskom trhu. Tieto vozidlá budú dostupné prostredníctvom siete 200 predajní.

CEO Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že hoci zatiaľ nebolo rozhodnuté, kde presne budú vozidlá Leapmotor vyrábané v Európe, kľúčovým faktorom je kvalita a konkurencieschopnosť ceny. Cieľom je ponúknuť model s cenou pod 20 000 EUR, čo by umožnilo konkurovať modelom od konkurencie, najmä zo strany čínskeho BYD. Čínsky výrobca elektrických áut nedávno oznámil najpomalší rast zisku za posledné dva roky. Cenové vojna na čínskom trhu totiž eskaluje a to si berie svoju daň.

Na európskom trhu zatiaľ situácia nie je taká vážna, avšak lacné elektromobily z Číny vyvíjajú mieru tlaku aj na európske automobilky. Vláda v Pekingu totiž doduje, okrem iných firiem, čínskych výrobcov EV, čo spôsobuje obchodné napätie medzi Čínou a Európskou úniou. To podľa mnohých krivý zdravie trhu, čo nedávno kritizoval aj americký prezident Joe Biden. Situácia v USA dokonca dospela až k zvýšeniu ciel na dovoz tovarov z Číny, medzi ktorými sú aj elektrické vozidlá.

Situáciu okomentoval aj generálny riaditeľ holandského koncernu Tavares, s komentárom, že výroba sa bude musieť prispôsobiť podľa vyvíjajúcej sa situácie. „Môžeme sa prispôsobiť rôznym scenárom colných poplatkov, v závislosti na regiónoch, využitím alebo nevyužitím našich výrobných závodov v týchto regiónoch,“ povedal Carlos Tavares na zasadnutí spolu so zakladateľom a CEO Leapmotoru, Zhu Jiangmingom. „Toto je veľmi zaujímavé partnerstvo pre obe naše spoločnosti, pretože nám umožňuje flexibilitu.“

Generálny riaditeľ automobilky, ktorá po rekordnom minulom roku oznámila zvýšenie dividendy o 16 %, tiež spomenul, že závod Stellantisu v poľskom meste Tychy, neďaleko Katovíc, zvažujú ako jednu z možností pre výrobu EV Leapmotor v Európe. Tento závod už bol vybraný predstavenstvom automobilky na iné projekty.

Zatiaľ čo západní automobiloví výrobcovia vytvorili niekoľko spoločných podnikov s partnermi v Číne pre vstup na tamojší trh, partnerstvo Stellantis-Leapmotor je prvé svojho druhu, ktoré je navrhnuté na predaj a výrobu EV čínskeho výrobcu mimo Číny. Spoločný podnik so sídlom v Holandsku, kde má Stellantis 51 % podiel, chce zrýchliť uvedenie inteligentných a cenovo dostupných EV na trh.

Stellantis a Leapmotor sa chystajú ovládnuť Európu
Zdroj: Leapmotorblog

Predaj sa začne modelom Leapmotor T03, kompaktným mestským autom, a stredne veľkým SUV C10. Cieľom je ponúknuť aspoň jeden nový model Leapmotoru každoročne počas nasledujúcich troch rokov pre zahraničné trhy. „Neplánujeme nechať cenovú kategóriu do 20 000 EUR našim čínskym konkurentom,“ povedal Tavares. „Môžete očakávať, že model Leapmotor T03 bude v Európe stáť menej ako 20 000 EUR.“

Budúce plány a globálna expanzia

Koncom roka 2023 sa vedúci predstavitelia spoločnosti vyjadrili, že automobilka chce zvýšiť predaj o 25 % a stať sa lídrom na trhu. Pre lepšie zorientovanie, v minulom roku koncern zvýšil predaj áut v Európe o 6 %. Jej podiel na trhu mal presahovať 19 % a upevniť si druhú pozíciu na európskom trhu za Volkswagenom. Nemecký výrobca automobilov v minulom roku hlásil 35 % nárast predaja plne elektrických automobilov.

Tretia najväčšia automobilka na svete predala minulý rok celkovo 1,6 milióna LCV pod značkami Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall a Ram. Tržby z predaja týchto vozidiel dosiahli približne 60 miliárd EUR. LCV je skratka pre Light Commercial Vehicles (ľahké úžitkové vozidlá).

Stellantis a Leapmotor sa chystajú ovládnuť Európu
Zdroj: Stockdividendscreener

Okrem plánov na európsky trh má Leapmotor v úmysle expandovať aj do Južnej Ameriky, Stredného východu, Afriky a regiónu Indie a Ázie od štvrtého štvrťroku 2024. Spoločnosť neplánuje predávať alebo vyrábať autá v USA. Spoločný podnik je súčasťou širšieho partnerstva medzi oboma skupinami po tom, čo Stellantis minulý rok oznámil kúpu 21 % podielu v Leapmotore v hodnote 1,47 miliardy EUR.

Trh v Európe

Predaj nových áut v EU v minulom roku vzrástol o 13,9 %. Predaje medziročne rástli každý mesiac v roku, okrem decembra. To však možné pripísať vysokým predajom automobilov v decembri 2022 a výrazným poklesom predaja v Nemecku (-23 %). Pokles na konci roka tak znamenal prvý mesiac poklesu po 16 po sebe nasledujúcich mesiacov rastu.

Všetky veľké trhy v Európe rástli, okrem Maďarska. Najväčší rast si pripísali trhy, ako Taliansko (+18,9 %), Španielsko (+16,7 %) a Francúzsko (+16,1 %). Naopak, Nemecko zaznamenalo miernejší medziročný nárast o 7,3 %, ovplyvnený slabším decembrovým výkonom.

Autá na elektrický pohon na batérie sa v roku 2023 etablovali ako tretia najpopulárnejšia voľba medzi kupujúcimi. V decembri podiel na trhu vzrástol na 18,5 %, čo prispelo k 14,6 % podielu za celý rok, čo pomohlo prekonať diesel, ktorý zostal stabilný na úrovni 13,6 %. Benzínové autá si udržali svoj náskok na úrovni 35,3 %, zatiaľ čo hybridné elektromobily obsadili druhé miesto s podielom na trhu 25,8 %.

V decembri 2023 sa predaj nových batériových elektromobilov prvýkrát od apríla 2020 (počas vrcholu pandémie COVID-19) znížil o 16,9 % na 160 700 kusov. Tento pokles možno pripísať porovnateľne silnému výkonu v decembri 2022 a výraznému poklesu v Nemecku (-47,6 %), najväčšom trhu pre tento zdroj energie. Napriek tomu celkový objem za celý rok 2023 presiahol 1,5 milióna kusov, čo predstavuje výrazný 37 % nárast v porovnaní s rokom 2022. Podiel na trhu s batériovými elektromobilmi dosiahol v roku 2023 14,6 %.

Akcie Stellantis


Akcie Stellantis od začiatku roka vzrástli o +0,1 %. V súčasnosti sa sa obchodujú za 21,1 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 3,6 násobok zisku na akciu (P/E), 4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 2,6 násobok EV/EBITDATrhová kapitalizácia spoločnosti je 68,9 miliardy EUR. Súčasný dividendový výnos je 7,3 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokAko zlepšiť svoje obchodné zručnosti? Skúste Top-Down analýzu!
Ďalší článokAkcie na 10 minút #9 Meme mánia opäť začína, Revúce mačiatko a GameStop sú späť
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno