Čo ukazuje výsledková sezóna?

Výsledková sezóna, počas ktorej väčšina firiem reportuje svoje výsledky za prvý štvrťrok beží naplno už tretím týždňom. Okrem iného ukázala, že Big Tech spoločnosti, ktoré sú v oblasti cloudu a umelej inteligencie lídri, zvýšili svoje príjmy z AI, ale ešte viac zvýšili svoje kapitálové výdavky a investície do AI na budovanie lepšej východiskovej pozície v rámci odvetvia.

Vedúce postavenie na trhu má gigant Amazon so svojou platformou Amazon Web Services (AWS), ktorý má v oblasti cloudovej infraštruktúry 31 % podiel. Pomaly sa na neho doťahuje Microsoft Azure s 25 % podielom a nasleduje Google Cloud s 11 % podielom. So zanedbateľou časťou trhu pracuje Alibaba Cloud, Salesforce, IBM Cloud, Oracle a Tencent Cloud.

image 21
Postavenie jednotlivých spoločností na trhu cloudu: Statista

Obrie investície do AI

Microsoft vo svojom treťom fiškálnom štvrťroku informoval, že vynaložil v kapitálových výdavkoch až 14 miliárd USD na budovanie AI, čo značí medziročný nárast o 80 %. Kapitálové výdavky spoločnosti v doterajšom priebehu roka 2024 už zatienili jej výdavky počas celého roka 2023 a do fiškálneho roka zostáva ešte ďalší kvartál.

Alphabet, materská spoločnosť Google, uviedla, že za posledný štvrťrok minula 12 miliárd USD a týmto tempom bude pokračovať aj po zvyšok roka. Meta podobne uviedla, že výdavky za celý rok zvýši z plánovaných 30 miliárd až 37 miliárd USD na 35 miliárd až 40 miliárd USD, pričom v ďalšom roku budú ďalej rásť. Amazon trend rastúcich investícií potvrdil, keď uviedol, že 14 miliárd dolárov, ktoré minul v prvom štvrťroku, bude minimum za tento rok. To by na celý rok mohlo predstavovať investície až za 60 miliárd, pričom v minulom roku minul na túto iniciatívu 48 miliárd.

Investície do AI prudko rastú
Investície do AI prudko rastú

Aby sme si plne vedeli uvedomiť koľko tieto firmy míňajú na budovanie umelej inteligencie, môžeme to porovnať s výdavkami celej verejnej správy na Slovensku, teda štátom, krajmi, mestami a obcami. Tie majú dosiahnuť v roku 2024 celkovo 61,3 miliardy eur.

Vyplácajú sa investície Big Techov do AI?

Pri týchto horách peňazí, ktoré najväčšie tehcnologické podniky sveta míňajú na budovanie umelej inteligencie sa natíska otázka, ako sa to odzrkadľuje na ich výsledkoch, a či sa to vôbec oplatí. Na rozdiel od spoločností Nvidia alebo Super Micro Computer, ktoré ťažili z rozmachu AI v podstate ihneď, keď ich príjmy stúpajú trojciferným medziročným tempom, v prípade vyššie spomenutých Big Tech firiem také rýchle pokroky nevidno.

Amazon, Microsoft, Alphabet i Meta vykazujú známky rýchlejšieho rastu vďaka investíciam do AI, ale bude ešte chvíľu trvať, kým skutočne ovplyvní hospodárske výsledky spoločností. „Myslím si, že je to 12 až 18-mesačné investičné obdobie, kým začneme vidieť, že sa veľa z toho naozaj vypláca,“ povedal zakladateľ a hlavný analytik TECHnalysis Bob O’Donnell pre Yahoo Finance.

Sme ešte len na začiatku

Generatívna AI je stále relatívne nová technológia. Iste, v roku 2023 to „vybuchlo“, ale korporácie sú pomaly sa pohybujúce entity a mnohé z nich len začínajú skúšať generatívne aplikácie AI v rámci svojich obchodných segmentov.

„Ak sa zaregistrujem na Microsoft 365 so spoločnosťou Microsoft, zaregistrujem všetkých svojich 100 000 zamestnancov alebo ich zaregistrujem 500, aby som si to vyskúšal?“ Spýtal sa O’Donnell a dodal, že firmy začínajú s menším počtom registrácií, aby získali predstavu o tom, ako môžu čo najlepšie využiť aplikácie AI pri práci, skôr ako zaregistrujú ostatných svojich zamestnancov.

To nie je nevyhnutne zlá vec pre technologické spoločnosti. Pri kvartálnych výsledkoch Microsoft informoval, že AI predstavuje 7 percentuálnych bodov rastu výnosov v oblasti Azure a iných cloudových služieb. To je nárast zo 6 percentuálnych bodov v predchádzajúcom štvrťroku a 3 percentuálnych bodov v predchádzajúcom štvrťroku. V štvrtom kvartáli minulého roka spoločnosť uviedla, že AI podporila rast v Azure o 1 percentuálny bod. A hoci by sa mohlo zdať, že rast prudko klesá, finančná riaditeľka spoločnosti Microsoft Amy Hood povedala, že je to skôr dôsledok nedostatku dostupnej kapacity AI. Inými slovami, Microsoft nemal zdroje potrebné na uspokojenie dopytu zákazníkov.

Finančná riaditeľka spoločnosti Google Ruth Porat zaznamenala podobný nárast predaja AI, pričom uviedla, že cloudová platforma Google zaznamenala rastúce príjmy z AI, aj keď neposkytla presné číslo. Pokiaľ ide o spoločnosť Amazon, finančný riaditeľ Brian Olsavsky uviedol, že zákazníci sa naďalej prihlasujú k väčším a dlhším obchodným záväzkom v rámci AWS, pričom mnohí pridávajú generatívne komponenty AI.

Môže trvať rok alebo viac, kým sa skutočne rozbehne rast príjmov založený na AI, ale to neznamená, že spoločnosti znížia výdavky. Podľa analytika Forrester Rowana Currana podniky už roky nalievajú peniaze do technológií AI a generatívna umelá inteligencia tieto výdavky len navýšila. „Za posledný rok až 18 mesiacov sme videli obrovský rast a investície, ale toto bol nepretržitý nárast za posledných, povedal by som, 8 alebo 10 rokov,“ povedal.

A technologické spoločnosti pripravujú investorov na dlhú cestu pred nimi. Počas minulotýždňového zverejnenia štvrťročných výsledkov sa generálny riaditeľ Mark Zuckerberg pokúsil upokojiť obav investorov, že Meta bude musieť investovať do svojho úsilia v oblast umelej inteligencie. Hood medzitým povedal, že Microsoft bude naďalej presadzovať výdavky na umelú inteligenciu, pričom úrovne budú pravdepodobne rovnaké ako vo fiškálnom roku 2025, aké boli počas celého fiškálneho roku 2024.

Olsavsky ponúkol podobný výhľad pre Amazon s tým, že spoločnosť vloží peniaze do generatívnych služieb AI. „Zmysluplne zvýšime naše kapitálové výdavky a väčšina z toho bude… na podporu infraštruktúry AWS a konkrétne generatívneho úsilia v oblasti AI,“ povedal počas hovoru o zisku spoločnosti.

Teraz musia Big Tech spoločnosti ešte dokázať, že všetky výdavky sa vyplácajú, a poskytnúť zodpovedajúce čísla.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

etoro
Predchádzajúci článokNová mocnosť v Hollywoode? Sony sa zapája do boja o Paramount Global
Ďalší článokDomino´s Pizza od svojho IPO výkonnejší ako Google
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno