Spotrebiteľské akcie v čase vysokých sadzieb

Keď ide o spotrebiteľa, investori sú v bombardovaní údajmi, ktoré sa v súčasnosti pohybujú od optimistických po pesimistické. Na jednej strane trh stále očakávania zníženie úrokových sadzieb zo strany FEDu kvôli pretrvávajúcej vysokej inflácii. Na druhej strane, aprílové maloobchodné tržby sklamali a nedávne správy o výnosoch ukazujú, že niektoré spoločnosti, od rýchleho občerstvenia po maloobchod, zaznamenávajú útlm spotrebiteľov. Poďme sa teda na to pozrieť bližšie.

V súčasnosti pozorujeme, že technologický sektor valcuje. Ten je ocenený v rámci S&P 500 z hľadiska budúcich očakávaných ziskov najvyššie. Obchoduje sa za 30-násobok budúcich ziskov (forward P/E), hoci 20-ročný priemer je 21-násobok. Samostatnou kategóriou je takzvaná veľká sedmička, teda Microsoft, Apple, Nvidia, Google, Amazon, Meta a Tesla, ktorých ocenenie je ešte vyššie a vďaka vysokému zastúpeniu v indexe S&P 500 ho výrazne predražujú.

Treba ale tiež dodať, že okrem technologického sektora sú zvyšné sektory ocenené o niečo miernejšie nad svojimi historickými priemermi. Napríklad diskrečný spotrebiteľský sektor, ktorý zahŕňa predaj tovarov a služieb, ktoré nie sú potrebné pre každodenný život sa obchoduje v porovnaní s indexom S&P 500 na 10-ročnom minime. Do tohto sektora spadajú napríklad výrobcovia módy, elektroniky, automobilky, reštaurácie alebo ďalšie služby. Na historických úrovniach sa obchoduje spotrebiteľský sektor s nevyhnutnou spotrebou.

Napriek vysokej inflácií a útlmu spotrebiteľov sa počas tejto výsledkovej sezóny objavilo aj množstvo pozitívnych prekvapení, od výsledkov Walmartu, ktorý prekonal očakávania, až po discounter TJX, ktorý zaznamenal silný výkon medzi niektorými svojimi nízkopríjmovými zákazníkmi. V čase vysokých úrokových sadzieb môže byť logické úplne sa vyhnúť spotrebiteľským akciám, ale niektoré z nich podľa analytikov vyzerajú atraktívne aj napriek množstvu faktorov, ktoré ovplyvňujú spotrebu Američanov.

Analytik TD Cowen Oliver Chen verí, že „spotreba sa môže zlepšiť ešte pred tým, než Fed zníži sadzby,“ pričom uvádza, že faktory ako vysoká jadrová inflácia a údaje o mzdách bránia centrálnej banke v znižovaní sadzieb v krátkodobom horizonte. To prirodzene do určitej miery ovplyvňuje diskrečnú spotrebu (výdavky, ktoré nie sú nevyhnutné pre základné životné potreby).

Tento fakt na vlastnej koži pocítil minulý týždeň Target, avšak nie v takej miere ako mnoho analytikov očakávalo. Chen poukazuje na niekoľko „svetielok“ naznačujúcich, že Američania stále nakupujú veci, ktoré chcú, spolu s vecami, ktoré potrebujú. Dôkazom je firma Costco, ktorá zaznamenala nárast veľkých nákupov.

Chen však upozornil, že on sám uprednostňuje defenzívne rastové tituly a označil Walmart, LVMH a Costco za svoje obľúbené. Vďaka ich silným súvahám, vedúcemu postaveniu na trhu a priaznivým spotrebiteľským demografickým údajom sa zdajú byť dobre pripravené na úspech aj v čase vyšších sadzieb.

V optimistickom scenári, s rýchlejším ústupom inflácie a potenciálnym skorším znížením sadzieb, by mohli profitovať aj niektoré viac diskrečné mená ako napríklad Levi Strauss, Target, Estée Lauder a Revolve, ale Chen varuje, že aj v tomto optimistickejšom prípade by stále čakal na „lepšie trendy v oblasti spotrebiteľských výdavkov“.

Analytik Evercore ISI David Palmer tvrdí, že akcie potravinárskych spoločností sú všeobecne neobľúbené, čo ich robí lacnými v čase, keď niektoré z najväčších utrpení sektora môžu pomaly končiť. Palmer poznamenáva, že existuje niekoľko priaznivých faktorov. Po prvé, očakáva, že trend objemu nákupov, ktorý bol neuspokojivý, sa v priebehu nasledujúcich mesiacov bude stabilizovať. Okrem toho by nové inovácie spojené s IA, ktoré by pomaly prísť aj do tohto sektora, mohli zvýšiť tržby. Trendy komodít, ďalšia oblasť, ktorá zaznamenala veľa výkyvov, tiež vykazujú znaky zlepšenia. Napríklad zmiernenie cien kakaa pomôže hráčom ako Hershey a Mondelez International.

Palmer verí, že väčšina potravinárskych spoločností by mala aspoň splniť konsenzuálne očakávania, ak nie ich prekonať, počas nasledujúcich dvoch štvrťrokov. Sektor sa všeobecne obchoduje s 19 % zľavou voči S&P 500, v porovnaní s 5 % zľavou za posledných päť rokov a 6 % prémiou na 10-ročnej báze. Palmerovým záverom tak je, že investori, ktorí rozmýšľajú nad kúpou spotrebiteľských akcií, môžu v súčasnosti nakupovať tieto akcie bez toho, aby ich preplatili.

Jeho obľúbené hodnotové akcie sú Kraft Heinz a Post Holdings, zatiaľ čo pre rastové akcie preferuje Mondelez a BellRing Brands. Upozorňuje však na fakt, že situácia ohľadom údajov spotrebiteľov zostáva nejasná. To však neznamená, že investori nemôžu nájsť víťazov.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokIntel a AMD v úzadí, Microsoft vsádza na Qualcomm
Ďalší článokAkcie na 10 minút #11 Ocenenie akcií a záplava ropných fúzií
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno