Služby potiahli predaje
S odvolaním sa na nerovnomerné makroekonomické prostredie Apple minulý týždeň oznámil svoj tretí štvrťrok po sebe klesajúcich predajov. Celkovo však výsledky boli o niečo lepšie, ako sa očakávalo, keďže predaj nahrávacích služieb čiastočne prekonal nevýrazný predaj iPhonov, Macov a iPadov.
Celkové tržby medziročne klesli o 1,4 % na 81,8 miliardy USD no bez pozitívneho vplyvu neustále rastúceho segmentu služieb by bol pokles na úrovni 4,4 %. Generálny riaditeľ Tim Cook rýchlo poukázal na to, že iPhone a celkové predaje rástli, ale to pravdepodobne nebude stačiť na upokojenie Wall Street, ktorá od firmy v podstate očakáva neustály rast.
Predaje iPhonov, ktoré sú stále jadrom biznisu Apple, klesli v júnovom štvrťroku o 2 percentá na 39,7 miliardy USD, čo je však tradične slabšie z hľadiska predaja telefónnych mobilov, keďže nové modely sa väčšinou predstavujú v druhej polovici roka. Predaj počítačov Mac klesol o 7 % na 6,8 miliardy USD. Predaje iPadov zaznamenali najväčší medziročný pokles o takmer 20%, čo možno čiastočne vysvetliť uvedením obľúbeného iPadu Air v minuloročnom júnovom štvrťroku.
Medzitým, obchod so službami spoločnosti opäť hviezdil, pretože vzrástol o 8 % na nový rekord 21,2 miliardy USD, čo tvorí viac ako 25 % z celkových tržieb spoločnosti. „Mali sme historické rekordy v cloude, vo videu, v AppleCare, v platbách a júnové štvrťročné rekordy v App Store, reklame a hudbe,“ povedal finančný riaditeľ Luca Maestri. „Ide od skutočnosti, že naša základňa neustále rastie, takže máme väčší okruh zákazníkov, až po skutočnosť, že naši zákazníci sú viac zaangažovaní, keďže máme v ekosystéme viac účtov na transakcie a platených účtov,“ vysvetlil.
Pri pohľade do budúcnosti Apple očakáva v nadchádzajúcom štvrťroku viac toho istého, pretože sa predpokladá, že zlepšenia v segmentoch iPhone a služieb budú kompenzované dvojciferným poklesom predaja iPadov a Macov.
Služby Apple: Dekáda rastu
Divízia služieb spoločnosti, ktorá zahŕňa okrem iného Apple Pay, Apple Music, Apple TV+ a App Store, dosiahla v treťom štvrťroku fiškálneho roka 2023 historické maximum. Vďaka nainštalovanej základni viac ako dvoch miliárd aktívnych zariadení a neustálym investíciám do ponuky nových služieb za posledné desaťročie má teraz Apple miliardu platených predplatiteľov, čo je takmer dvojnásobok oproti počtu pred tromi rokmi.
Aj keď je Apple tradične vnímaný ako hardvérová spoločnosť, za posledných niekoľko rokov urobil veľké kroky v rozšírení svojho podnikania v oblasti služieb. Dôvod presadzovania služieb je celkom zrejmý, keďže smartphony, tablety a ďalšie zariadenia dozreli a prelomových inovácií je stále menej, pre Apple je stále ťažšie pokračovať v raste.
Spoločnosť Apple tiež vstupuje do metaverza, keď nedávno na konferencii Worldwide Developers Conference 2023 (WWDC) predstavila svoj dlho očakávaný headset pre virtuálnu a zmiešanú realitu Vision Pro. Ten bude pre zákazníkov dostupný začiatkom budúceho roka s cenovkou 3 499 USD v USA a následne i v ďaľších krajinách.
Akcie Apple
Akcie firmy si od začiatku roka pripísali +43 % a v súčasnosti sa obchodujú za 178,85 USD. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 30 násobok zisku na akciu (P/E); 28,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 22,9 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií Apple predstavuje 0,54 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové