PDD strieda Alibabu

Pinduoduo (alebo PDD), zosadila jej hlavného čínskeho konkurenta Alibabu z pozície najhodnotnejšej čínskej e-commerce firmy, z pohľadu trhovej kapitalizácie. Spoločnosť, ktorá stojí za superlacnou aplikáciou Temu, má trhovú kapitalizáciu približne 208 miliárd USD v porovnaní s 196 miliardami USD spoločnosti Alibaba. JD.com je na vzdialenom treťom mieste s trhovou kapitalizáciou 48 miliárd USD.

Kým akcie spoločnosti Alibaba za poslednú rok klesli o 2,5 %, akcie Pinduoduo vzrástli o viac ako 120 %. Čo stojí za týmto pozoruhodným rastom? Agresívny prístup čínskej firmy v rámci medzinárodnej expanzie. pred pár mesiacmi ohlásila kvartálne výsledky, ktoré prekonali očakávania analytikov silným trojciferným rastom štvrťročných tržieb, ktoré sa vyšvihli na 12,4 miliardy USD.

Alibaba v tieni: Pinduoduo a TEMU dobili čínsky e-commerce
Zdroj: Companiesmarketcap

Za úspechom však nie je len aplikácia Temu. Príjmy a zisk spoločnosti rastú oveľa rýchlejšie než u jej konkurentov. Aplikácia Pinduoduo od PDD doma zažiarila, keď porazila práve súperov ako Alibaba a JD.com. Čistý zisk PDD za dvanásť mesiacov končiacich 31. decembra 2023 bol 8,5 miliardy USD, čo predstavuje medziročný nárast o 84,9 % V čase, keď sú čínski spotrebitelia citlivejší na cenu, povesť Pinduoduo ako platformy predávajúcej tovar za dostupné ceny, po rokoch ponúkania zliav a rabatov, dáva firme výhodu.

Spoločnosť si tiež vybudovala sieť nízkonákladových výrobcov, ktorí sa zameriavajú na lacných zákazníkov, najmä v oblasti oblečenia, čo jej umožňuje udržiavať nízke ceny na svojej platforme. To je kľúčový rozdiel oproti online aplikácií Taobao od spoločnosti Alibaba. Tá sa menej zameriavala na priame budovanie samotných dodávateľov.

Hybridný model PDD mu dáva priamejší vplyv na tvorbu cien, kľúčovú výhodu v Číne. Morgan Stanley odhaduje, že domáca hrubá hodnota tovaru PDD, hodnota tovaru predaného na jej platforme, vzrástla v minulom štvrťroku medziročne o 25 %, čím ďaleko prekonala 5 % rast celkového online maloobchodného predaja tovaru v Číne.

Goldman Sachs nedávno zvýšil rating PDD na „kúpiť“ z „neutrálne“, pričom si všimol pokračujúci rast výnosov z reklamy v prvom štvrťroku, ako aj potenciál Temu. Toto zvýšenie prichádza „vďaka schopnostiam adtech kombinovaným s čínskymi nákladovo konkurencieschopnými dodávateľmi, obchodníkmi a dodávateľskými reťazcami spolu s priaznivou rizikovou prirážkou,“ uviedol analytik Goldman Sachs Ronald Keung. Taktiež poznamenáva, že trh už zahrnul do ceny aj dva kľúčové faktory, domácu konkurenciu a napätie medzi USA a Čínou.

Pinduoduo predbehla Alibabu v trhovej kapitalizácii aj vo štvrtom štvrťroku minulého roka, ale v prvom štvrťroku stratila prvenstvo. Manažéri firmy nedávno oznámili, že jej Non-GAAP čistý zisk v prvom štvrťroku vzrástol o 246 % na 3,87 miliardy USD oproti minulému roku, čím výrazne prekonala odhady Wall Strett vo výške 1,76 miliardy USD.

Tržby z transakčných služieb, ktoré spoločnosť získava za poskytovanie služieb súvisiacich s transakciami na svojej platforme, dosiahli 6,14 miliardy USD, čo je nárast o 327 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Pre porovnanie, Non-GAAP čistý zisk Alibaby v prvom štvrťroku klesol o 86 % na 0,46 miliardy USD oproti minulému roku.

Prvý veľký krok PDD do zahraničia prišiel s Temu v septembri 2022, ktorej popularita prudko vzrástla krátko po tom, ako v roku 2023 odvysielala reklamu počas Super Bowlu, ktorá vyzvala zákazníkov, aby nakupovali „ako miliardári“. Američania hladní po zľavách sa hrnú na platformu Temu, ktorá sa snaží naďalej rýchlo rásť v USA. Temu tiež agresívne expandovala do Austrálie, Nového Zélandu, Francúzska, Talianska, Nemecka, Holandska, Španielska a Spojeného kráľovstva.

Alibaba vlastní e-commerce platformy ako AliExpress, Alibaba.com, Taobao a Tmall. Firma sa potyká s problémami. Čínska e-commerce spoločnosť nedávno tiež reportovala svoje kvartálne výsledky v rámci ktorých však neohúrila a v reakcií na to, jej akcie klesli o 5 %. Firma za sa sebou búrlivý rok, avšak manažment sa nepriaznivý trend snaží zvrátiť. Minulý mesiac oznámila zvýšenie programu odkupu vlastných akcií o 25 miliárd USD do marca 2027. Firma v prvom kvartáli 2024 uskutočnila druhý najvyšší kvartálny nákup vlastných akcií za 4,8 miliardy USD.

Akcie Pinduoduo


Akcie Pinduoduo v priebehu tohto roka vzrástli o +2,8 % a v súčasnosti sa obchodujú na 149,7 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 20,5 násobok zisku na akciu (P/E); 9,9 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 7,6 násobok EV/EBITDA Trhová kapitalizácia spoločnosti je 207,9 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokRekordné zisky nestačili: Salesforce v prepade o 17 %
Ďalší článokIntel a AMD v úzadí, Microsoft vsádza na Qualcomm
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno