Affirm – jeden z priekopníkov v oblasti BNPL
Američanom netreba značku Affirm predstavovať. Affirm je jedným z najznámejších poskytovateľov „Kúp teraz, zaplať neskôr (BNPL)“ technológie v USA. Spoločnosť so sídlom v San Franciscu sa môže pochváliť 60 % povedomím o značke medzi používateľmi BNPL. Za populárnu ju považuje 24 % používateľov a 22 % ju použilo za posledných 12 mesiacov. Produkty Affirm sú obľúbené najmä v generácii Z a u mileniálov.
Spoločnosť Affirm, ktorú v roku 2012 založil Max Levchin, spoluzakladateľ PayPalu, bola jedným z prvých hráčov na trhu BNPL v USA. Cieľom Affirm je poskytnúť zákazníkom flexibilné finančné produkty, ktoré im umožnia nakupovať tovar a splácať ho v mesačných splátkach bez skytých poplatkov alebo úrokov v závislosti od zvoleného plánu. BNPL produkty v podaní firmy majú ambíciu nahradiť
nahradiť kreditné karty, pri ktorých mnohí používatelia nevedia o poplatkoch, ktoré platia za ich používanie.
Ako fungujú produkty BNPL od spoločnosti Affirm?
Affirm ako obojstranná platforma ponúka viacero produktov a riešení zameraných na koncových spotrebiteľov aj obchodníkov:
- BNPL pre spotrebiteľov – Zákazníci môžu nakupovať produkty od rôznych obchodníkov a platiť ich na splátky počas určeného obdobia. Mnoho obchodných partnerov Affirmu ponúka zákazníkom bezúročné plány, ktoré im umožňujú zaplatiť za nákupy v priebehu krátkeho obdobia bez toho, aby im vznikli akékoľvek úroky.
- Obchodná integrácia – Na druhej strane Affirm spolupracuje s obchodníkmi, aby im umožnila ponúkať BNPL riešenia na ich platformách. Zákazníci môžu vidieť možnosť platy a výberu splátkového kalendára, ktorý im najviac vyhovuje. Affirm sľubuje obchodníkom viac predajov a vyššie nákupné konverzie.
Hoci Affirm ponúka spotrebiteľom bezúročné splátky, podnik má viacero zdrojov príjmov, ktoré mu umožňujú generovať príjmy, aj keď zákazníci neplatia úroky za svoje pôžičky. Tu sú hlavné spôsoby, ako Affirm generuje príjmy:
- Poplatky od obchodníkov – Affirm účtuje obchodníkom poplatok za spracovanie platieb prostredníctvom ich platformy. Tieto poplatky sú zvyčajne percentom z hodnoty transakcie. Tento model pripomína, ako Visa alebo Mastercard účtuje obchodníkom poplatky za spracovanie kreditných kariet. Obchodníci akceptujú platbu, pretože možnosti BNPL zvyšujú mieru konverzie a priemernú hodnotu objednávky. Affirm tvrdí, že obchodníci používajúci Affirm hlásili o viac ako 60 % vyššie priemerné veľkosti nákupných košíkov v kalendárnych rokoch 2021 a 2022.
- Úroky z dlhodobých splátok – Hoci Affirm ponúka mnoho bezúročných BNPL plánov, súčasťou ich podnikania sú aj úročené splátky. Pri väčších alebo dlhodobejších úveroch si Affirm účtuje úrok v rozmedzí od 0 % do približne 30 % v závislosti od bonity zákazníka a typu úveru.
- Sprostredkovateľské poplatky a partnerstvá – Affirm spolupracuje s finančnými inštitúciami na sprostredkovaní finančných produktov, za ktoré môže vyberať poplatky. Môžu napríklad spolupracovať s bankami, ktoré kupujú ich úverové portfólio.
Pozícia Affirm v rastúcom svete BNPL
Ako sme už spomenuli, Affirm je lídrom v tomto odvetví. Údaje z novembra 2023 naznačujú, že z hľadiska rozpoznateľnosti značky, patrí Affirm medzi 4 najväčších hráčov na americkom trhu.
Absencia konkurenčnej výhody však znamená, že napriek tomu, že Affirm je jedným z prvých hráčov na trhu, lídrom sa stal väčší a oveľa známejší PayPal. Viac ako 90 % Američanov pozná ponuku BNPL od PayPal. A to aj napriek tomu, že PayPal vstúpil do tohto odvetvia až koncom roka 2020. Viac ako polovica ľudí v USA bezúročnú možnosť PayPal „Pay in 4“ aj využíva.
Sú tu aj ďalší významní hráči. Block, bývalý Square, kúpil Afterpay v roku 2021 za 29 miliárd USDa tretina amerických zákazníkov využila jeho ponuku BNPL. Klarna, najhodnotnejší európsky fintech startup, zvažuje IPO na americkom trhu. Vyzbierané peniaze by mohli byť použité na získanie podielu na trhu. V súčasnosti je Klarna číslo 3 spolu s Affirm.
Veľkých fintech hráčov priťahuje veľkosť a potenciál trhu BNPL. Future Market Insights odhaduje, že veľkosť trhu BNPL je 9,1 miliardy USD. Na druhej strane, u Fortune Business Insights je to až 30,4 miliardy USD. Research and Markets predpovedá veľkosť globálneho trhu 11,7 miliardy USD a Market.US 16 miliárd USD. Tieto čísla sa nezhodujú. Napriek tomu medzi všetkými výskumnými organizáciami panuje zhoda, že trh BNPL zažije rýchly rast. To je dobrá správa pre jedného z najväčších hráčov na trhu – Affirm. V rokoch 2032 až 2033 organizácie očakávajú priemerný anualizovaný rast príjmov o 20 až 25 %. O 10 rokov môže mať trh hodnotu 70 miliárd USD alebo viac.
Trh BNPL sa rýchlo rozširuje, no táto skutočnosť priťahuje aj konkurenciu. Etablovaní hráči ako Affirm, Afterpay, Klarna a PayPal nie sú jediní, ktorí bojujú o zákazníkov. Trh láka nových hráčov. Spotrebitelia majú teraz širokú škálu možností výberu poskytovateľa BNPL, čo sťažuje firmám udržať si svoju existujúcu zákaznícku základňu.
Nedostatok konkurenčných výhod a intenzívna konkurencia povedie k cenovej vojne a neustálemu tlaku na inovácie, čo bude mať za následok značné finančné náklady pre Affirm. A nezabúdajme, že Affirm nie je ziskový. V skutočnosti Affirm za posledných 9 štvrťrokov vygeneroval stratu viac ako 2 miliardy USD.
Bod zvratu?
Dobrou správou je, že ziskovosť sa postupne zlepšuje a budúci rok by mohol byť zlomový, keď Affirm dosiahne ziskovosť na báze všeobecne akceptovaných účtovných pravidiel (GAAP). Max Levchin v liste akcionárov uviedol:
„Je preto len vhodné, aby sme si dnes stanovili ďalší verejný cieľ: máme v úmysle a očakávame, že budeme ziskoví na základe GAAP v našom štvrtom fiškálnom štvrťroku a plánujeme prevádzkovať biznis pri zachovaní ziskovosti GAAP aj v budúcnosti.“
Nepochybujeme o tom, že v budúcom roku bude spoločnosť schopná dosiahnuť ziskovosť. Zaujímajú nás ale skôr, aké ziskové marže môže Affirm dlhodobo udržateľne dosahovať. Vzhľadom na intenzívnu konkurenciu by to mohlo byť niekde medzi 7 % a 12 % v závislosti od ekonomického cyklu. Z nášho pohľadu sú vo väčšine prípadov ukazovateľom kvality podnikania nadpriemerné ziskové marže. Pre porovnanie, (zmiešaná) čistá zisková marža pre S&P 500 za Q1 2024 je 11,5 %, čo je v súlade s minuloročnou čistou ziskovou maržou a 5-ročným priemerom.
Rast je vždy odpoveď
Levchin tiež vyjadril názor, že rast je vždy riešením, a vypichol vynikajúce čísla, ktoré spoločnosť dosiahla v poslednom kvartáli 2024. Na konci roka Affirm vykázal 48 % medziročný nárast tržieb na 659 miliónov USD. Aktívni spotrebitelia s výnimkou ukončenej činnosti Returnly vzrástli medziročne o 19 % na 18,6 milióna k 30. júnu 2024. Hrubá hodnota objednávok (GMV) vzrástla o solídnych 31 % na 7,2 miliardy USD a rastú aj transakcie na aktívnych spotrebiteľov.
Počet aktívnych obchodníkov sa medziročne zvýšil o 19 % na 303 000 a medzi nimi nájdete mená ako Amazon, Shopify, eBay a najnovšie aj Apple.
Na celosvetovej konferencii vývojárov v júni Apple oznámil partnerstvo so spoločnosťou Affirm, ktoré sa spustí koncom tohto roka. Očakáva sa, že platobné produkty spoločnosti Affirm budú dostupné pre používateľov Apple Pay v USA. Krátko nato spoločnosť Apple zrušila svoju vlastnú službu BNPL sotva rok po jej debute.
Investori veria, že táto spolupráca s najhodnotnejšou spoločnosťou na svete by mohla zmeniť hru. Apple Pay používa viac ako 500 miliónov používateľov po celom svete. Generálny riaditeľ spoločnosti Affirm o dohode s Apple povedal, že nebude mať podstatný vplyv na príjmy vo fiškálnom roku 2024, no potom je tu obrovská príležitosť. Ak by Affirm získal aspoň 1 % objemu transakcií na Apple Pay, mohlo by to predstavovať miliardy dolárov v celkových transakciách. Ak by výnosy z týchto transakcií priniesli spoločnosti napríklad 3 % maržu (čo je približná marža poskytovateľov BNPL), Affirm by mohol získať výnosy v stovkách miliónov USD.
Obrovské riedenie a riziko regulácií
Ďalšiu červenú vlajku pre nás predstavuje riedenie akcií. Zo 73 miliónov USD prevádzkovej straty v Q4’24, 114 miliónov USD pripadalo na podnikové opčné listy a náklady na akcie spojené s opčnými listami udelenými dvom podnikovým partnerom a 65 miliónov USD na náklady na kompenzáciu zamestnancov na základe akcií (SBC).
Rastové firmy často využívajú SBC na prilákanie špičkových talentov do svojho tímu. Časť mzdy zamestnanca tvoria firemné akcie, ktoré ich motivujú prispievať k úspechu firmy. Týmto spôsobom spoločnosť tiež šetrí peniaze v oblasti cash flow, keďže peniaze z podnikania neodchádzajú. Aj tu však treba stanoviť limity, pretože nadmerné SBC nie sú v záujme akcionárov. Majú zrieďujúci účinok, takže existujúci akcionári strácajú svoj podiel v podniku.
V prípade Affirm vzrástli akcie v obehu v Q4´24 medziročne o 5,3 %. SBC sa medziročne znížili o viac ako tretinu na 65 miliónov USD, no stále predstavovali až 36 % tržieb. Týmto tempom by sa váš podiel akcionára v spoločnosti znížil o 30 % v priebehu 5 rokov. Ak je spoločnosť zisková, zisk na akciu (EPS) bude nižší z dôvodu väčšieho počtu akcií. Zároveň možno očakávať, že aj zhodnotenie akcií bude nižšie.
Investori by mali byť v prípade trhu BNPL opatrní aj z dôvodu možnej regulácie. Keďže tento trh rýchlo rastie, vlády sa snažia reagovať a chrániť spotrebiteľov pred potenciálnymi nekalými praktikami, ale systém je stabilný.
Úrad pre finančnú ochranu spotrebiteľov vydal 22. mája 2024 interpretačné pravidlo, ktoré ukladá poskytovateľom BNPL niektoré z rovnakých nariadení, aké platia pre bežných poskytovateľov kreditných kariet. Konkrétne sa toto pravidlo vzťahuje na digitálne používateľské účty používané na prístup k úverom vrátane tých poskytovateľov, ktorí uvádzajú na trh pôžičky ako BNPL. Interpretačné pravidlo objasňuje, že obchodné praktiky poskytovateľov, ktorí uvádzajú na trh svoje pôžičky ako BNPL, zvyčajne spustia ochranu spotrebiteľa v existujúcich federálnych zákonoch a nariadeniach, ktoré sa vzťahujú na tradičné kreditné karty, vrátane tých, ktoré sa týkajú účtovných sporov, vrátenia peňazí za vrátené produkty alebo zrušené služby a zverejnenia, ako sú pravidelné účtovné výkazy.
Niektoré štátne pravidlá presahujú federálny rámec, ako napríklad v Kalifornii. Vo všeobecnosti však môžeme očakávať, že v nadchádzajúcich rokoch uvidíme väčšiu reguláciu, keďže BNPL rastie v popularite. Diskutuje sa o ňom nielen v USA, ale aj v Spojenom kráľovstve, EÚ a Austrálii.
Podľa nášho názoru by regulačné orgány mohli od spoločností BNPL vyžadovať zdieľanie hodnotenia bonity pre zákazníkov, obmedzenie schvaľovania úverov a povinnosť uvádzať všetky relevantné informácie o rizikách spojených s využívaním služieb BNPL priamo v reklamných materiáloch.
Zatiaľ čo nové trhové predpisy môžu byť prospešné pre spotrebiteľov, mohli by zvýšiť náklady na dodržiavanie predpisov pre spoločnosti BNPL, čo by malo vplyv na ich ziskovosť. Zvýšené regulačné požiadavky môžu tiež prinútiť niektoré spoločnosti zmeniť svoje obchodné modely alebo znížiť dostupnosť bezúročných splátok. Zložitejšie administratívne procesy a zvýšené regulačné požiadavky spomalia prijímanie služieb BNPL spotrebiteľmi.
Akcie Affirm
Z historického maxima 164 USD v roku 2021 klesli akcie spoločnosti o -75 % a od začiatku roka o -13 %. Vďaka tomu sú zaujímavejšie pre investorov, ktorí uvažujú o ich kúpe.
Pokiaľ ide o ocenenie pre menšie rastúce spoločnosti, nie sme fanúšikom modelu diskontovaného cash flowu (DCF), pretože je jednoducho nepresný. Myslíme si, že oveľa väčší zmysel má pozerať sa na kvalitatívne parametre, akými sú riadenie firmy, postavenie na trhu, kvalita produktov, konkurenčná výhoda, vývoj tržieb a marží.
Akcie spoločnosti Affirm sa nám zdajú byť primerane ocenené, možno dokonca mierne podhodnotené vzhľadom na rýchly rast tržieb a avizovanú ziskovosť podľa GAAP. Pomer podnikovej hodnoty k výnosom spoločnosti Affirm (EV/Revenue) je 5,9, čo je výrazne viac ako u PayPal a Block, ale Affirm má v nasledujúcich 3 rokoch predpokladaný trojnásobne vyšší rast výnosov. Vzhľadom na ziskové marže a schopnosť generovať peňažný tok a zisk si myslíme, že PayPal je lepšou voľbou. Výnos voľného cash flowu (FCF Yeld) PayPal je 4,4-násobne väčší a nezabúdajme, že PayPal je lídrom na trhu s diverzifikovanejším portfóliom.
Akcie firmy však môžu krátkodobo zaznamenať lepšie časy, keďže Fed už znižuje úrokové sadzby. Na konci budúceho roka je najpravdepodobnejšie, že kľúčová úroková sadzba v USA bude niekde medzi 2,5 % a 3 %. Nižšie úrokové sadzby zlacnia financovanie podnikania a môžu viesť k zlepšeniu ziskových marží. Lacnejšie peniaze by sa mali prejaviť vo vyšších spotrebiteľských nákupoch, čím sa zrýchli rast tržieb.
Záver
Neboli by sme prekvapení, keby akcie Affirm v nasledujúcich mesiacoch prekonali trh. Absencia konkurenčnej výhody, preplnený trh, rozriedenie akcionárov a možnosť zvyšovania regulácií však robia z Affirm spoločnosť, ktorá nezapadá do mojej dlhodobej investičnej stratégie.