Prieskum spoločnosti Ernst & Young (EY) zistil, že najväčšie automobilky v 1. štvrťroku 2023 naďalej zvyšujú predaj, vďaka čomu im rastú aj príjmy, avšak ziskové marže sa im už znižujú. Rýchly rast odbytu pokračuje po slabých rokoch 2021 a 2022, v ktorých výrobcovia v dôsledku prerušenia dodávateľských reťazcov nemali dostatok komponentov na to, aby vyrábali v plnej kapacite. Zákazníci tak museli často čakať na objednané autá aj viac ako rok.

  • Tržby najväčších výrobcov áut sa v prvých troch mesiacoch roka zvýšili medziročne o 19 %.
  • Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) stúpol o 6 % percent, odbyt sa zvýšil len o 4 %.
  • Ziskovosť – meraná maržou EBIT, ktorá dáva prevádzkový výsledok do vzťahu k tržbám, klesla z 9 na 8 %.

Novým lídrom v maržiach medzi 16 analyzovanými automobilkami sa stal Mercedes-Benz s maržou EBIT 14,7 %. Za ním nasledujú BMW (14,6 %) a Kia (12,1 %). Bývalý líder v maržiach Tesla zaznamenal prudký pokles marže kvôli viacerým vlnám zníženia cien aj napriek tomu, že riaditeľ spoločnosti Elon Musk presvedčoval investorov, že marže sa neznížia. Marža EBIT Tesly skončila na štvrtom mieste s 11,4 %.

„Po prvý raz od začiatku roku 2021 vidíme jasné známky spomalenia ziskov, ktoré už nerastú tak rýchlo ako tržby,“ povedal Constantin Gall z EY, podľa ktorého sa trh normalizuje.

Nové autá už nebudú nedostatkový tovar

Spoločnosť EY tvrdí, že nové auto čoskoro prestane byť nedostatkovým tovarom ako vlani. Pre automobilky je preto čoraz ťažšie presadiť si na trhu vysoké ceny vozidiel a stále viac sa rozhodujú k zľavám podobne ako Tesla. „Dni vysnených marží pre niektoré firmy sa čoskoro skončia,“ poznamenal Gall. To by mohla byť dobrá správa pre bežných ľudí, ktorí by kupovali autá lacnejšie.

Ďalšou dôležitou správou, aj keď nie veľmi prekvapivou je, že väčšina výrobcov dosahuje výrazne vyššie zisky so spaľovacími motormi ako s elektrickými vozidlami, uviedol konzultant EY Peter Fuss. Výrobcovia musia dokázať dodať na trh viac elektromobilov. „Väčšia nákladová disciplína sa nedá obísť, inak trvalo hrozí výrazne nižšia ziskovosť,“ zdôrazňuje Fuss

Elektromobilita má nového kráľa

Jedna z najdynamickejších zmien v priemysle sa odohráva práve v tom automobilovom. Elektromobilita mení odvetvie, zdá sa raz a navždy, pričom len čas ukáže, kto bude v novom prostredí viesť. Po megaúspechu, ktorý dokázala vytvoriť dnes už najcennejšia automobilová spoločnosť Tesla, sa inšpirovalo mnoho ďalších hráčov. Po celom svete vznikli desiatky elektromobilových startupov a donútené boli reagovať aj veľké zavedené koncerny.

Rok 2022 bol ďalším historickým rokom pre elektromobily, v ktorom ročná produkcia po prvýkrát presiahla 10 miliónov áut. To predstavuje 50 % nárast oproti 6,7 miliónom z roku 2021. V minulom roku zároveň došlo k zmene na líderskej pozícií v oblasti produkcie elektrických vozidiel (EV). Teslu, ako najväčšieho producenta EV totiž vystriedala na prvej priečke čínska spoločnosť BYD. Viac o tejto téme a zoznam najväčších výrobcov elektromobilov si môžete pozrieť v našom článku.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokUber s Waymo budú ponúkať jazdu bez vodiča
Ďalší článokXPeng vo veľkých problémoch, dôvodom je slabý dopyt
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno