Uber – história

Uber bol založený v roku 2009 v San Franciscu. Vychádzal z jednoduchého nápadu, „čo keby ste si mohli objednať jazdu jednoduchým ťuknutím na telefón?“ Tento jednoduchý nápad sa rýchlo rozvinul do globálnej spoločnosti, ktorá zmenila spôsob, akým sa ľudia prepravujú po mestách. Podnik začal ako malá služba luxusných jázd, ale rýchlo sa rozšíril na bežné jazdy s nižšími nákladmi. Spoločnosť čelila mnohým výzvam a kontroverziám, vrátane problémov s reguláciou a pracovnými podmienkami vodičov, no aj napriek tomu sa Uber stal synonymom pre modernú mestskú dopravu.

Spustenie platformy v nových mestách nebolo lacné. Bolo potrebné prilákať vodičov, realizovať marketingové kampane, nasadiť nové servery a zamestnať drahých právnikov, ktorí mali interpretovať miestne zákony a predpisy. Stratégia často zahŕňala najprv spustenie služby a riešenie otázok až neskôr. Samozrejme, bolo potrebné udržiavať aplikáciu funkčnú a zamestnávať kvalitných softvérových inžinierov.

Prvé zisky a pretrvávajúce výzvy

V roku 2019 sa magazín The Economist pýtal, či bude Uber niekedy ziskový. Klasická odpoveď spoločnosti a jej investorov bola, že po dosiahnutí určitej veľkosti bude. Ukázalo sa, že mali pravdu. Minulý rok Uber dosiahol svoj prvý ročný zisk a posledné štvrťroky boli tiež ziskové. Investori očakávajú ďalší ziskový štvrťrok, ktorý bude oznámený 6. augusta. Hlavný konkurent Uberu, Lyft, síce znížil svoje straty, ale stále je v červených číslach.

Uber a autonómne vozidlá: Revolúcia v doprave?
Zdroj: Chartr

Najväčšou otázkou tak zostáva, ako sa firma správa k svojim vodičom. Spoločnosť čelí pracovným sporom, súdnym sporom a kontrole nad svojimi definíciami zamestnania. V každom ročnom výkaze do SEC, hneď po krátkom opise podnikania, je prvá sekcia vždy „rizikové faktory.“ Na vrchole zoznamu rizík pre Uber stále stojí, „naše podnikanie by bolo nepriaznivo ovplyvnené, keby vodiči boli klasifikovaní ako zamestnanci, pracovníci alebo kvázi-zamestnanci namiesto nezávislých dodávateľov.“

Minulý rok Uber a Lyft vyhrali spor v Kalifornii v hodnote 205 miliónov USD, čo im umožnilo zachovať svojich pracovníkov klasifikovaných ako nezávislí dodávatelia. Toto víťazstvo však prinieslo ústupky, ktoré vyžadujú, aby spoločnosti ponúkali vodičom určité výhody, vrátane zdravotného poistenia a poistenia úrazu.

Pred tromi týždňami sa Uber a Lyft dohodli na vyrovnaní dlhodobého sporu v Massachusetts, kde súhlasili s platením 175 miliónov USD na vyriešenie nárokov, že obe spoločnosti porušili štátne pracovné zákony. Súhlasili s tým, že vodičom zaplatia minimálnu sadzbu a poskytnú im ďalšie výhody. Čo je však kľúčové, môžu naďalej klasifikovať svojich vodičov ako nezávislých dodávateľov.

V Londýne čelil Uber mnohým výzvam. Nedávno, v máji, proti nemu podali londýnski taxikári žalobu vo výške 323 miliónov USD. V New Yorku sú právne spory rovnako rýchle a zúrivé. Od vstupu spoločnosti do mesta v roku 2011 Uber obrátil taxikársky priemysel hore nohami a v polovici roku 2017 prekonal počet denných jázd NYC taxíkov.

Uber a autonómne vozidlá: Revolúcia v doprave?
Zdroj: Chartr

Najnovšou správou je, že komisár taxislužby v New Yorku skúma nové pravidlá týkajúce sa platov vodičov po obvineniach, že Uber začal blokovať vodičov v NYC z jeho platformy počas období nízkeho dopytu. Tým, že blokoval vodičov z aplikácie, údajne sa vyhýbal šesť rokov starému pravidlu, ktoré vyžaduje, aby platili vodičom za čas nečinnosti medzi jazdami. Niektorí vodiči uviedli, že ich príjmy klesli z 300-400 USD za smenu na 170-200 USD. Tento druh hry na mačku a myš s tvorcami politík bol témou pôsobenia firmy ako globálne dôležitej spoločnosti.

Robotaxi a autonómne vozidlá

Zatiaľ čo regulácia zostáva najväčšou krátkodobou hrozbou pre podnikanie Uberu, dlhodobejšou hrozbou, alebo príležitosťou, v závislosti od pohľadu, je technologická zmena. Hlavnou témou je najmä nástup autonómnych vozidiel (AV) a ich potenciál ako robotaxi na požiadanie. Tento budúci vývoj nemusí byť tak ďaleko, ako sa zdá, keďže v USA môžete momentálne využiť robotaxi v štyroch mestách: San Francisco, Phoenix, Los Angeles a Las Vegas.

Pre Uber by eliminácia potreby ľudských vodičov znamenala možnosť zachytiť väčší podiel z každej transakcie. Avšak jeho vlastný experiment so samojazdiacimi vozidlami čelil neúspechom, vrátane súdneho sporu s Googlom o údajnú krádež duševného vlastníctva a smrteľnej nehody jedného z jeho vozidiel v roku 2017. V čase keď pandémia zasiahla svet, Uber sa rozhodol úplne opustiť nákladný závod AV, predal svoju samojazdiacu jednotku za 4 miliardy USD. Odvtedy sa zameriava na stratégiu partnerstva, spolupracuje so startupmi ako Motional a jeho bývalým rivalom Waymo.

Dnes pochádza len 56 % príjmov Uberu z jázd. Preto sú samojazdiace autá pre spoločnosť tak potenciálne cenné, môžu revolučne zmeniť všetky tri línie podnikania, v ktorých pôsobí. Len pred tromi týždňami spoločnosť oznámila viacročnú spoluprácu s Aurorou, ktorá bude využívať technológiu autonómneho riadenia spoločnosti Aurora v sieti Uber Freight až do roku 2030.

Uber a autonómne vozidlá: Revolúcia v doprave?
Zdroj: Chartr

CEO Dara Khosrowshahi dokonca naznačil možnú spoluprácu s Teslou na jej dlho očakávaných, no stále nedostupných samojazdiacich vozidlách. Elon Musk raz povedal, že do roku 2020 bude na ceste milión Tesla robotaxíkov. Avšak s odkladaním odhalenia Tesla robotaxi, ktoré bolo naplánované na budúci mesiac, akákoľvek formálna dohoda sa zdá byť vzdialená. Khosrowshahi očakáva „relatívne dlhé obdobie“ prechodu, keď budú k dispozícii ľudskí vodiči aj AV. Počas tohto obdobia je ľahké racionalizovať situácie, v ktorých môžu mzdy vodičov rásť alebo klesať, vodiči môžu napríklad ponúkať „prémiový ľudský zážitok.“

Keď sa samojazdiace autá stanú bežnými vo veľkých mestách, zostáva otázka, kto bude mať z toho najväčší prospech, zákazníci, platformy ako Uber, alebo vlastníci vozidiel? Autonómne vozidlá majú potenciál výrazne zmeniť dopravný priemysel. Umožnia spoločnostiam ako Uber zvýšiť efektivitu a znížiť náklady spojené s ľudskými vodičmi. Na druhej strane to môže viesť k zníženiu pracovných príležitostí pre vodičov a k zmene regulácií v oblasti dopravy.

Americký prevádzkovateľ zdieľaných jázd sa snaží nájsť správnu rovnováhu medzi inováciami a udržateľnosťou svojho podnikania. Spolupráca s technologickými spoločnosťami a vývoj autonómnych vozidiel by mohol byť kľúčom k dlhodobej ziskovosti. Avšak regulačné výzvy a konkurencia na trhu budú pokračovať.

Akcie Uber


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +42,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 67,3 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 106,8 násobok zisku na akciu (P/E); 31,8 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 62,7 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová hodnota je na úrovni 140,65 miliárd USD.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAktivistický investor Nelson Peltz sa angažuje vo firme Solventum
Ďalší článokAkcie na 10 minút #19: Trhy červené ako na zabíjačke, Google a Tesla priliali olej do ohňa 
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno