Krypto ako zdroj rastu
Fintech spoločnosť PayPal sa ďalej zameriava na kryptomeny ako na zdroj budúceho rastu výnosov v čase, keď čelí čoraz silnejšej konkurencii zo strany Apple a ďalších rivalov v oblasti digitálnych platieb. Vo včerajšom oznámení PayPal uviedol, že jeho aplikácia bude po novom podporovať prevod kryptomien do iných digitálnych peňaženiek a búrz, vďaka čomu bude oveľa funkčnejšia z hľadiska P2P prevodov.
V súčasnosti možu používatelia v aplikácií PayPal nakupovať a predávať niekoľko tokenov vrátane Bitcoinu, Etherea, Bitcoin Cash a Litecoinu. Prenos týchto kryptomien na iného používateľa alebo burzu však doteraz nebol možný. Firma si za tieto prevody nebude účtovať žiadne poplatky v rámci účtov PayPal, avšak za prevody mimo budú musieť používatelia platiť „sieťové poplatky“, čo sú platby prevádzkovateľom blockchainu ako napr. Ethereum alebo Bitcoin za spracovanie transakcií.
„Pridanie možnosti prenášať, odosielať a prijímať kryptomeny je ďalším krokom na našej ceste k vybudovaniu inkluzívnejšieho a efektívnejšieho finančného systému,“ dodal PayPal vo vyhlásení.
PayPal si účtuje poplatky za obchodovanie s kryptomenami a za transakcie medzi kryptomenami a dolármi zarába hraničné výmenné kurzy. Vďaka novej službe by mal byť PayPal oveľa konkurencieschopnejší voči iným kryptopeňaženkám, ktoré ponúkajú plnú funkčnosť. Podnik sa však tlačí do kryptomien aj inými spôsobmi. Používatelia jej aplikácie teraz môžu pri nákupe v internetových obchodoch previesť svoje kryptomeny na hotovosť. Používatelia kreditnej karty Venmo môžu tiež nakupovať kryptomeny s hotovosťou získanou z nákupov kartou.
Rastúca konkurencia v oblasti platieb
Iniciatívy týkajúce sa kryptomien prichádzajú v čase, keď Apple vyvíja viacero vlastných platobných služieb, čím tvorí priamu konkuruje PayPalu. Len v pondelok na konferenci WWDC 2022 firma uviedla, že prostredníctvom Apple Pay plánuje ponúkať službu „kúpiť teraz a zaplatiť neskôr“, podobnú službám BNPL, ktoré teraz ponúkajú PayPal, Affirm, Block a ďalšie spoločnosti.
PayPal, Apple, Affirm, Block a ďalšie firmy sa snažia byť vedúcimi takzvanými super aplikáciami, ktoré budú obsahovať všetko od P2P prevodov až po úspory, nákupy a iné spotrebiteľské finančné služby. Odvetvie digitálnych platieb od začiatku budoval práve PayPal, ktorý si v ňom naďalej drží líderskú pozíciu, ale v predchádzajúcich štvrťrokoch jeho rast prudko spomalil v dôsledku zintezívňujúcej sa konkurencií.
Platobný gigant ponúka svoje služby prostredníctvom služieb PayPal, Venmo, iZettle, Braintree, BNPL a Honey v podstate naprieč celým odvetvím finančných technológií. Zatiaľ čo v oblasti firemného segmentu čelí rastúcej konkurencii najmä v podobe americkej firmy Stripe a európskeho Adyenu, v oblasti používateľov sú to spominané super aplikácie Cash App od firiem Block a Affirm. Do odvetvi sa však tiež tlačí Apple a Google s vlastnými platobnými službami. Akciám PayPal sme sa bližšie venovali v našom samostatnom článku 3 fintech akcie, na ktorých poklese možno profitovať.
Vzostup konkurencie k tomu, že vedenie firmy znížilo svoje ciele pre rok 2025 a zmenilo stratégiu s cieľom zamerať sa viac na aktívnych používateľov.
Akcie PayPal
V dôsledku rastúcej konkurencie a zníženého očakávaného rastu sa dlhodobo veľmi optimistická nálada voči akciám PayPal vytratila. Akcie PayPal za posledných 12 mesiacov klesli o -66,0 % a od svojej najvyššej hodnoty dokonca o -71,4 %. Výrazne tak zaostávajú za širším trhom, keď v rovnakom čase index S&P 500 stratil iba -2,5 % trhovej hodnoty. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 29,2 násobok zisku na akciu (P/E), 21,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 20,0 násobok EV/EBITDA.