Koniec éry

Spoločnosť Electronic Arts uviedla na trh svoju prvú futbalovú hru bez značky FIFA. Pričom predstavitelia tvrdia, že jej titul „FC 24“ zachová dynamiku svojej najpredávanejšej série. Séria videohier FIFA, vyvinutá a publikovaná spoločnosťou Electronic Arts (EA), je jednou z najikonickejších a najúspešnejších sérií športových videohier v histórii. Takmer tri desaťročia trvajúce partnerstvo medzi EA a FIFA sa skončilo minulý rok. Hlavnou príčinou bol fakt, že riadiaci orgán svetového futbalu požadoval od výrobcu videohier zdvojnásobenie ročných platieb na 150 miliónov USD.

Titul „FC 24“ je zatiaľ ďaleko za marketingovým úspechom, z ktorého sa tešila značka FIFA. Úspech hry je pre EA kľúčový, pretože niektorí analytici odhadujú, že franšíza predstavuje veľkú časť tržieb spoločnosti a jej trhovú hodnotu 32 miliárd USD. „Koniec takého vysokoprofilového partnerstva vytvára pre vydavateľa neistú budúcnosť,“ uviedol Joost Van Dreunen, lektor na Stern School of Business na NYU.

„Hráči, ktorí sa obávajú oslabenia franšízy, aj investori, ktorí sa obávajú, ako to ovplyvní schopnosť EA generovať príjmy, pozorne sledujú situáciu.“ Spoločnosť EA sa pokúsila zvýšiť príťažlivosť „FC 24“ novými funkciami, ako je hranie naprieč platformami a technológia HyperMotion V, ktorá využíva údaje zo skutočných záberov na programovanie pohybov v hre.

Zdá sa, že fanúšikovia neprijali FC24 obzvlášť dobre a ponáhľali sa na stránky ako Metacritic, kde má hra momentálne hodnotenie používateľov 2,4 (z 10). Hráči sú údajne sklamaní z toho, aká podobná je hra s predchádzajúcimi titulmi, napriek zmene názvu a prísľubu EA, že to bude znamenať začiatok „novej éry“.

Nová éra pre Electronic Arts: Fifa končí, začína FC 24

Franšízové ciele

Zmena značky najpredávanejšej série športových videohier všetkých čias, aj po 30 rokoch úspechu, bola vždy rizikom. Avšak po rokoch čoraz zaujímavejších obchodov s právami na Fifu, z ktorých najnovšia mala pre riadiaci orgán hodnotu približne 150 miliónov USD ročne, sa z nej nakoniec vedenie EA rozhodlo, že stojí za to.

Hoci recenzie sú zmiešané, humbuk pre hru sa zdá byť živý a zdravý. Fanúšikovia sa zvyčajne hrnú na online platformu živého vysielania Twitch každý september, keď vychádzajú nové diely Fifa. Vydanie FC24 sa tiež riadilo rovnakým vzorom, zatiaľ čo v októbri 95 700 priemerných súbežných divákov – či to dokáže udržať aj po zvyšok mesiaca, sa ešte len uvidí.

Štandardná edícia hry sa v Spojených štátoch predáva za 69,99 USD, zatiaľ čo posledná edícia sa predáva za 99,99 USD. Analytici sa tiež domnievajú, že rozdelenie FIFA by malo odblokovať väčší marketingový rozpočet pre „FC 24“, ktorý si zachoval licencie pre väčšinu futbalových líg, tímov a hráčov.

„EA minulo menej ako 10 % na marketing pred stratou značky FIFA a pravdepodobne to dokáže zdvojnásobiť na 16 %,“ povedal analytik Wedbush Securities Michael Pachter. „Som presvedčený, že predaj neutrpí, spoločnosť očakáva malý pokles a hovoria o 5%.“ dodal.

Pachter tiež poukázal na silu herného režimu Ultimate Team tejto franšízy, ktorý predstavuje viac ako miliardu USD ročne v tržbách tým, že umožňuje hráčom nakupovať balíčky kariet na vytváranie svojich virtuálnych tímov. To pomohlo Electronic Arts v čase, keď sa jej ostatné hry vrátane Apex Legends potýkajú s postpandemickým spomalením. Spoločnosť v minulom štvrťroku nesplnila očakávania čistých rezervácií a v marci prepustila 6 % svojich zamestnancov.

Evolúcia FIFA: Cesta s Electronic Arts

Fifa od svojho vzniku na začiatku 90. rokov zaznamenala množstvo titulov, z ktorých každý priniesol do virtuálneho futbalového sveta svoju vlastnú chuť a pokroky. Partnerstvo medzi FIFA a EA začalo v roku 1993 vydaním „FIFA International Soccer“. Bol to prelomový titul, ktorý ako prvý mal oficiálnu licenciu FIFA. V priebehu rokov Electronic Arts úzko spolupracovala s FIFA, aby zabezpečila autentickosť svojich hier, od podobizní hráčov až po repliky ikonických štadiónov.

Najlepšie tituly
Zatiaľ čo každý titul FIFA má svoje čaro, niektoré vynikajú svojou inováciou a vplyvom:

  • FIFA 98: Road to World Cup – Tento titul je často spomínaný vďaka zavedeniu režimu halového futbalu a jeho dokonalému soundtracku.
  • FIFA 07 – Táto edícia znamenala významný posun v herných mechanizmoch. Predstavil nový engine, ktorý zmenil spôsob, akým sa hráči pohybovali a komunikovali na ihrisku.
  • FIFA 12 – Predstavením Impact Engine priniesla FIFA 12 do hry novú úroveň fyzickosti. Kolízie boli skutočnejšie a zranenia hráčov sa stali strategickým prvkom, ktorý treba zvážiť.
  • FIFA 17 – Tento titul predstavil „The Journey“, príbehový režim, ktorý hráčom umožnil sledovať kariéru mladého futbalistu Alexa Huntera.
  • Najlepšie zarábajúce tituly
    Séria FIFA bola pre EA dojnou kravou a niekoľko titulov prekonalo predajné rekordy:
  • FIFA 13 – Z tejto edície sa za prvých päť dní predalo viac ako 4,5 milióna kópií, čo z nej v tom čase robí najrýchlejšie predávanú hru v sérii.
  • FIFA 15 – S vylepšenou grafikou a hernými mechanizmami zaznamenala FIFA 15 obrovský úspech a celosvetovo sa predalo viac ako 16 miliónov kópií.
  • FIFA 20 – Tento titul so zavedením herného režimu VOLTA Football, ktorý sa zameriava na malé pouličné a futsalové hry, predal viac ako 25 miliónov kópií, čo z neho robí jeden z najpredávanejších titulov v sérii.

Na záver, séria FIFA so svojou bohatou históriou a partnerstvom s Electronic Arts poskytla futbalovým fanúšikom po celom svete nespočetné hodiny zábavy. Jeho vývoj v priebehu rokov, od herných mechanizmov až po grafické vylepšenia, ukazuje odhodlanie jeho vývojárov poskytnúť autentický futbalový zážitok. Či už ste príležitostný hráč alebo zarytý futbalový fanúšik, vplyv a odkaz série FIFA vo svete videohier nemožno poprieť.

Akcie Electronic Arts


Akcie Electronic Arts v tomto roku klesli o -1,7 % na 120,72 USD. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 37,4 násobok zisku na akciu (P/E); 18,7 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF); 15,9 násobok EV/EBITDADividendový výnos akcií je 0,63 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokČakajú akcie Spotify „temnejšie dni“?
Ďalší článokBudúci hlavný sponzor Manchestru United Qualcomm v centre pozornosti
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno