Smelé ambície Spotify

Švédska spoločnosť Spotify, ktorá je jedotka na trhu streamovania hudby, je známa svojom ambicióznosťou. V júni minulého roka investorom predstavila svoj cieľ vyrásť do roku 2030 desaťnásobne, pričom počet používateľov by mal dosiahnuť 1 miliardu a ročné tržby by mali dosiahnuť 100 miliárd USD. V roku 2022 dosiahli príjmy Spotify pritom „iba“ 11,7 miliardy USD a firma sa nachádzala naďalej v červených číslach.

Investori preto prijali tieto ambiciózne méty rozpačito a akciám sa nedarilo. To sa ale v roku 2023 zmenilo a akcie Spotify patria medzi tie najvýkonnejšie, keď si pripísali už +196,3 %. Je to dané najmä tým, že európska spoločnosť dokázala akcelerovať akvizíciu nových používateľov, ktorých počet presiahol 500 miliónov. Zároveň sa rozhodla pre prepúšťanie, reorganizáciu podnikania a zvýšenie cien s cieľom zvýšiť ziskové marže. Analytici a investori reagovali na tieto novinky pozitívne.

spotify
Vývoj počtu mesačných používateľov Spotify, zdrojové údaje: Spotify

Nová prémiovejšia verzia

Akcie Spotify podporila v tomto týždni aj správa, že podnik plánuje novú prémiovejšiu možnosť predplatného, od ktorej sa očakáva, že bude zahŕňať kvalitnejší zvuk. Nová verzia, interne nazývaná „Supremium“, bude najdrahším plánom spoločnosti a mala by byť spustená najskôr tento rok na trhy mimo USA.

Na posilnenie svojej súčasnej prémiovej úrovne Spotify poskytne predplatiteľom rozšírený prístup k audioknihám, a to buď prostredníctvom konkrétneho počtu hodín zadarmo za mesiac alebo určitého počtu titulov. Túto funkciu plánuje firma zaviesť v Spojených štátoch v októbri.

V Európe má prémiový účet Spotify pre jednotlivcov cenu 5,99 eur mesačne, zatiaľ čo rodinný účet so 6 používateľmi stojí 10,99 eur mesačne.

image 14

Vedúci spoločnosti Spotify budú dúfať, že nový verzia funkcia presvedčí viac bezplatných používateľov, aby prešli na platiace verzie. Je to v záujme podniku navýšiť ziskovosť firmy, pretože v súčasnosti len zhruba 40 % celkového počtu používateľov si platí prémiovú verziu. Pritom práve prémiová verzia predplatného tvorí takmer všetok hrubý zisk Spotify (97 %) od roku 2017, konkrétne až 11,9 miliardy USD. Reklamná časť sa podieľa na hrubom zisku iba čiastkou 400 miliónov USD.

Nové funkcie Spotify

Spotify, ktoré bojuje na trhu streamovania služby konkurenčným službám od spoločností Apple a Amazon.com, sa snaží zvýšiť počet platiacich predplatiteľov novými funkciami. Jednou z nich je funkcia HiFi, ktorá zvyšuje kvalitu zvuku skladieb na „bezstratovú hudbu v kvalite CD“. Ďalšou je funkcia Smart Shuffle, ktorá poskytuje prispôsobené návrhy zoznamov skladieb vytvorených používateľmi na základe AI. Prepracovaná aplikácia zahŕňa prispôsobené podkanály pre hudbu, podcasty, relácie a audioknihy.

Spoločnosť Spotify sme zaradili taktiež medzi 3 európske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti.

Akcie Spotify


Akcie Spotify si od začiatku roka pripísali už +196,3 % a za posledných 12 mesiacov dokonca o +225,4 % na 160,78 USD. Pri tejto cene sa akcie Spotify obchodujú za 2,3 násobok tržieb na akciu (P/S).

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich 
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJBloomberg, Reuters
Predchádzajúci článokSalesforce, AMD a Accenture s veľkými AI novinkami
Ďalší článokTesla verbuje konkurentov, ktorí budú využívať jej sieť elektronabíjačiek
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno