Spotify predstavil smelé plány do roku 2030 – chce vyrásť desaťnásobne

Generálny riaditeľ švédskej spoločnosti Daniel Ek reaguje na obavy investorov, že audio trh má len obmedzené príležitosti odvážnymi ambíciami.

0
101

Streamovací trh s audiom má podľa Spotify potenciál rásť naďalej

Spotify včera na svojej konferencii obhajoval svoju stratégiu a načrtol plány na expanziu, aby sa vyhli obavám investorov, že príležitosti na trhu s audiom sú obmedzené. Na svojom vôbec prvom investorskom dni od vstupu streamovacieho giganta na akciovú burzu pred 4 rokmi firma zdôraznila lojalitu svojich stoviek miliónov poslucháčov, svoje najlepšie hudobné odporúčania a úspech podcastovej jednotky. Tiež poukázala na svoju globálnu expanziu, rastúci súbor nástrojov pre tvorcov a oblasti, do ktorých plánuje expandovať, vrátane audiokníh a vzdelávania, športu a správ.

Prezentácia prišla v čase, keď sa investori a analytici obávajú, že európska spoločnosť nedosiahne v blízkej dobe zisk a jej akcie v tomto roku stratili polovicu trhovej hodnoty. Na predstavené ciele reagovali trhy pozitívne, keď akcie Spotify vo včerajšom obchodovaní vzrástli o +6,03 % na $116,03.

xtb

Generálny riaditeľ Daniel EK predstavil ambicióznu víziu na nasledujúce desaťročie, ktorej cieľom je vybudovanie podniku s desaťnásobkom súčasnej veľkosti. „To je dôvod, prečo tak agresívne investujeme do budovania nielen väčšieho, ale myslíme si, že aj oveľa výnosnejšieho podnikania,“ povedal počas konferencie. Podľa jeho slov Spotify dosiahne do roku 2030 métu jednej miliardy poslucháčov, pričom bude generovať príjmy na úrovni 100 miliárd dolárov ročne so 40% hrubou ziskovou maržou.

Wall Street tejto ambícií neverí

O tom, že tieto ciele spoločnosti môžu byť až priveľmi odvážne svedčí aj názo Daniela Ivesa, analytika Wedbush Securities. „Sme presvedčení, že ide o riskantnú stávku. Wall Street nemá dôveru v Spotify a je to pôsobivý, ale agresívny cieľ.“

Po tom, čo sa Spotify stal lídrom na trhu streamovania hudby sa teraz snaží uspieť aj v ďalších oblastiach ako sú podcasty a audioknihy. Rozšírenie spoločnosti nad rámec technologickej platformy zameranej na hudbu je podľa slov firmy dobré. „Je to oveľa väčší biznis ako ten, ktorý ste videli v roku 2018,“ povedal v rozhovore pán Ek. „Je to oveľa odolnejší a diverzifikovanejší podnik, ako ste videli v roku 2018.“

Ek však pripustil, že spoločnosť neodviedla veľmi dobrú prácu pri vysvetľovaní svojich stratégií investorom, čo môže byť príčinou veľkého prepadu akcií. „Všetci vieme, že sme prekonali svoje výzvy, ale tiež sme sa dosť dramaticky z hľadiska podnikania zmenili a nie som si istý, či je cesta úplne pochopená.“

Rast má prednosť pred ziskom

Nielenže sa Spotify stal všadeprítomným, keď jeho služby sú dostupné vo viac ako 2 000 zariadeniach od hodiniek a inteligentných reproduktorov až po autá a kuchynské spotrebiče, ale prilákal a udržal si zákazníkov aj vďaka svojej schopnosti poskytovať personalizované hudobné odporúčania.

Vedúci pracovníci Spotify už roky tvrdia, že uprednostnia rast a investície do podnikania pred ziskom. Spoločnosť od roku 2019 minula približne 1 miliardu dolárov na ponuky podcastov. CEO spoločnosti sa vyjadril, že tieto investície spoločnosti zatemnili časť rastu firmy. Hrubé marže pre hudbu neustále stúpajú a to z veľkej časti vďaka obojstrannej trhovej stratégii Spotify, kde účtuje umelcom a vydavateľstvám poplatky za marketing, nástroje a služby. Hrubá marža pre hudbu je zhruba 28,5 %, čo podľa Eka predstavuje významný pokrok pri dosahovaní dlhodobého cieľa 30 % až 35 %.

Nir Zicherman, šéf divízie audiokníh Spotify, uviedol, že táto kategória rastie 20 % ročne a že 422 miliónov používateľov podniku môže postupom času výrazne rozšíriť tento trh. Podľa spoločnosti Grand View Research sa dnes celosvetová veľkosť knižného trhu odhaduje na približne 140 miliárd dolárov. To zahŕňa tlačené knihy, e-knihy a audioknihy, pričom audioknihy majú len 6 % až 7 % podiel na trhu. Ek však verí, že audioknihy by mohli Spotify priniesť 70 miliárd dolárov ročných príjmov a hrubú ziskovú maržu viac ako 40 %.

Spotify s cieľom získať väčší podiel na tom to trhu vlani na jeseň oznámila akvizíciu audioknižnej platformy Findaway. Findaway je globálnym distribútorom digitálnych audiokníh. Medzi jeho ponuky patrí Findaway Voices, ktorý vychádza v ústrety autorom, ktorí svoj obsah vydávajú sami tým, že im pomáha vytvárať audioknihy profesionálnej kvality, ktoré môžu predávať všetci predajcovia audiokníh.

Zicherman uviedol, že v audioknihách je dnes len jeden veľký hráč a to služba Audible od Amazonu. Toto postavenie Zicherman skritizoval, pretože nepoháňa inovácie, pričom naznačil, že práve Spotify bude tlačiť odvetvie vpred. Audible kontroluje približne 48 % predaja audiokníh v USA, podľa výskumnnej organizácie Codex Group LLC.

Pán Ek nakoniec povedal, že najlepšie spoločnosti na svete sú výrazne odlišné od doby, keď začínali po tom, čo sa presadili v jednej kategórii. „Prešli sme zo služby objavovania a prehrávania hudby na plnohodnotnú platformu, kde môžu umelci a tvorcovia tvoriť, zapájať sa zarábať,“ povedal.

Akcie Spotify


Akcie Spotify sa pri cene $116,03 obchodujú za 1,8 násobok tržieb na akciu (P/S) a 70,1 násobok voľného cash flowu (P/FCF).

Hoci analytici nie sú veľmi optimistickí ohľadom dodržania smelým ambícií spoločnosťou Spotify, viacerí sa vyjadrili, že akcie firmy sú pomerne lacné a zbytočne trestané výpredajom akcií v oblasti streamovania televízneho obsahu. Akcie Netflix, Walt Disney, Roku, FuboTV a ďalších spoločností prudko klesli po obavách zo zintezívňujúcej sa konkurencie a odolnosti podnikania a stiahli so sebou aj akcie Spotify. To však Wall Street kritizovala s tým, že trh streamovania hudby a TV obsahu nemožno spájať.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno