Výzvy na trhu

Spoločnosť Airbnb, ktorá zmenila spôsob cestovania a prenajímania ubytovania, čelí výzvam, ale stále má potenciál na rast. Nové služby, ktoré plánuje predstaviť, by mohli priniesť významný obrat. Krátkodobé prenájmy sa aj tento rok dostávajú pod paľbu kritiky, najmä v južnej Európe. Platforma organizácie, ktorá prakticky vytvorila globálny trh s týmto typom ubytovania, čelí okrem toho aj ďalším výzvam, ako sú problémy s ochranou súkromia zákazníkov a udržaním lojality prenajímateľov.

Za posledných šesť mesiacov klesla trhová hodnota Airbnb o štvrtinu, čo je jeden z najhorších výsledkov medzi veľkými internetovými spoločnosťami. Za posledný rok sú akcie firmy nižšie o 14,3 %, čím sa spoločnosť stala jediným členom S&P 500 Hotels, Resorts and Cruise Lines sub group, ktorý zaznamenal pokles. Podnik v roku 2020 zažil jednu z najúspešnejších IPO v histórii, no v súčasnosti je však trhová kapitalizácia nižšie ako pri IPO.

Airbnb sa potýka s kritikou, plánuje diverzifikáciu
Zdroj: Companiesmarketcap

Krátkodobé prenájmy, reprezentované platformou Airbnb, sa stali častým cieľom kritiky v mestách po celom svete, kde ich vplyv na ceny bývania a dostupnosť nehnuteľností rastie. Najnovším príkladom je Barcelona, ktorá sa v lete rozhodla výrazne obmedziť krátkodobé prenájmy. Mesto plánuje do roku 2028 úplne odstrániť takmer 10 000 existujúcich krátkodobých prenájmov.

Barcelona nie je jediným mestom, ktoré prijíma tvrdé opatrenia proti krátkodobým prenájmom. Mnohé ďalšie mestá po celom svete sa rozhodli regulovať alebo úplne zakázať Airbnb, aby zmiernili tlak na miestny trh s nehnuteľnosťami. Lisabon zakázal nové registrácie krátkodobých prenájmov už v roku 2018 v historických štvrtiach, a podľa štúdie z roku 2022 to viedlo k poklesu cien nehnuteľností o 9 %. Tieto výsledky naznačujú, že obmedzenie krátkodobých prenájmov môže pomôcť zastaviť prudký rast cien bývania.

Amsterdam uplatňuje prísne pravidlá pre krátkodobé prenájmy, obmedzujúc ich na maximálne 30 dní ročne. V dôsledku týchto opatrení počet Airbnb ponúk v meste klesol zo 12 000 na približne 5 000, pričom v rovnakom období sa ceny nehnuteľností začali mierne stabilizovať. Na druhej strane, Florencia, ktorá zaviedla zákaz krátkodobých prenájmov v historickom centre mesta v roku 2023, čelí problémom s jeho vymáhaním. V júli 2023 regionálny súd zákaz zrušil, čo viedlo k prudkému nárastu nových žiadostí o licencie pre krátkodobé prenájmy. Miestni obyvatelia, ktorí sa obávajú, že mesto by sa mohlo stať podobným turistickým „parkom“ ako Benátky, požadujú konzistentnejší prístup k reguláciám.

Svetlejšia budúcnosť?

Airbnb bola dlho považovaná za priekopníka na poli cestovania. Spoločnosť popularizovala koncept prenájmu izieb alebo domov cudzím ľuďom a tento nápad mal veľký úspech. Do konca minulého roka sa na platformu pripojilo viac ako päť miliónov hostiteľov a celkový počet rezervácií dosiahol viac ako 1,5 miliardy.

Airbnb je však vystavená rovnakým ekonomickým trendom, ktoré ovplyvňujú aj tradičných hráčov v oblasti cestovného ruchu, ubytovania a zábavy. Po silnom období zvýšených výdavkov na cestovanie po pandémii Covid-19, spotrebitelia v USA a inde začínajú obmedzovať svoje výdavky.

Napriek tomu má Airbnb stále lepšie vyhliadky ako väčšina konkurentov. Wall Street očakáva, že hrubé rezervácie spoločnosti vzrastú tento rok takmer o 11 %, v porovnaní so 4 % až 6 % rastom u konkurenčných online cestovných platforiem Expedia a Booking. Analytici tiež predpokladajú, že rast tržieb Airbnb zostane v dvojciferných číslach minimálne v nasledujúcich štyroch rokoch.

Problémom pre Airbnb je však jej relatívna novota. Spoločnosť vstúpila na burzu koncom roku 2020, kedy pandémia prakticky vymazala globálne cestovanie. Hrubé rezervácie potom v priemere rástli o 82 % každý štvrťrok na ročnej báze počas nasledujúcich dvoch rokov, vďaka ľahkým porovnaniam a obrovskému dopytu po cestovaní.

Spoločnosť ale plánuje v blízkej budúcnosti obohatiť svoju ponuku o nové služby. CEO Brian Chesky oznámil, že v októbri predstaví tzv. zimné vydanie, ktoré „pripraví pôdu pre služby poskytované hostiteľmi“ a prinesie ďalšie novinky. Medzi nimi by sa mali objaviť aj nové možnosti pre hostiteľov, cestovné služby pre hostí a sponzorované záznamy. Tieto zmeny majú potenciál diverzifikovať Airbnb, ktorá dnes funguje v podstate ako jednoproduktová spoločnosť.

„Sponzorované záznamy“ na Airbnb sú platené umiestnenia, kde hostitelia môžu propagovať svoje ponuky, aby zvýšili viditeľnosť pre potenciálnych hostí. Tieto záznamy ponúkajú významný finančný prínos pre spoločnosť. Analytici predpokladajú, že Airbnb môže dosiahnuť až 15 % nárast EBITDA vďaka týmto záznamom, pretože predstavujú prirodzené rozšírenie obchodného modelu platformy. Predpokladá sa, že táto funkcia výrazne prispeje k dlhodobým príjmom Airbnb, a to už pri minimálnom navýšení poplatkov za reklamu.

Samozrejme, všetky tieto inovácie si vyžiadajú čas. Analytik Kevin Kopelman z TD Cowen odhaduje, že nové služby by mohli v budúcom roku prispieť k rastu tržieb spoločnosti o 2 %. Napriek tomu sa Airbnb momentálne obchoduje za historicky nízku cenu, s hodnotou 17-násobku očakávaného free cash flow, čo je zľava viac ako 20 % v porovnaní s inými gig-ekonomickými gigantmi, ako sú Uber a DoorDash. Pojem gig-ekonomika označuje ekonomický model, v ktorom ľudia vykonávajú krátkodobé práce alebo „gigy“ namiesto tradičných zamestnaní na plný úväzok. Pracovníci v gig-ekonomike často fungujú ako nezávislí pracovníci alebo freelanceri. Pre investorov s dlhodobým horizontom môže byť tak firma stále zaujímavou príležitosťou, aj keď bude potrebné prekonať krátkodobé výkyvy.

Akcie Airbnb


Akcie firmy od začiatku roka klesli o -14,3 % a za posledných 12 mesiacov klesli o -19,1 % na 115,2 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 15,9 násobok zisku na akciu (P/E), 25,6 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 39,8 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 74,2 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokFibonacciho nástroje: Ako vďaka nim zlepšiť svoje obchodné zručnosti?
Ďalší článokNové prírastky v indexe S&P 500: Palantir, Dell a Erie
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno