Google monopolom?

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo spoločnosť Google a vyzvali ju na okamžité prerušenie jeho podnikania v oblasti reklamných technológií pre údajnú nezákonnú monopolizáciu trhu s digitálnou reklamou. Tá pritom tvorí hlavnú časť príjmov firmy. Google tak môže byť opäť súdený za to, že vytvoril najlepšie nástroje pre inzerenetov, nebolo by to prvý raz.

„Súdna žaloba, ktorú sme dnes podali, sa snaží prinútiť Google zodpovedať sa za vytvorenie nezákonného monopolu v digitálnych reklamných technológiách, ktoré tvorcovia obsahu používajú na predaj reklám a inzerenti na nákup reklám na internete,“ uviedol šéf protimonopolného úradu Jonathan Kanter.

Google v príspevku na blogu zareagoval, že žaloba „neberie do úvahy argument o vysoko konkurenčnom sektore digitálnej reklamy. Podľa slov predstaviteľov Google prípad vo veľkej miere kopíruje nepodloženú žalobu generálneho prokurátora Texasu, z ktorej veľkú časť nedávno zamietol federálny súd. Obžaloba spomalila inovácie a zvýšila poplatky za reklamu.

Google je dominantným hráčom na americkom trhu s digitálnou reklamou v hodnote 278,6 miliardy USD, keď má až 26,5 % podiel na trhu, podľa Insider Intelligence. Rovnako ako Meta, materská spoločnosť Facebooku, ale svoj podiel stráca. V roku 2015 Google ovládal až 37,4 % trhu. Oba podniky totiž čelia vzostupu nového typu reklamy a nových hráčov na trhu. Amazon, Walmart a ďalší hráči v oblasit elektronického obchodu, TikTok v sociálnych sieťach a Netflix či Disney+ ako streamingové služby sú ideálny príklad. Google tak argumentuje, že v skutočnosti trh s online reklamou je preplnený a konkurenčný.

Údajné nekalé praktiky

Súdny proces predstavuje druhú protimonopolnú žalobu ministerstva spravodlivosti proti Google a piaty veľký prípad v USA, ktorý spochybňuje obchodné praktiky spoločnosti. Generálni prokurátori podali proti spoločnosti tri samostatné žaloby, v ktorých tvrdia, že dominuje na trhoch s online vyhľadávaním, reklamnými technológiami a aplikáciami na mobilnej platforme Android v rozpore s protimonopolnými zákonmi. Je to ale jeden z mála prípadov, kedy ministerstvo spravodlivosti vyzvalo na rozpad veľkej spoločnosti, odkedy v 80. rokoch rozpustila telekomunikačný systém Bell.

Šéf protimonopolného úradu uviedol, že Google sa 15 rokov zaoberal protisúťažným správaním vrátane „vzorca akvizícií s cieľom získať dominantné postavenie na trhu“. Medzi ne patrí napríklad akvizícia online reklamného giganta DoubleClick v roku 2007 za 3,1 miliardy dolárov, kúpa Invite Media z roku 2010 za 81 miliónov dolárov a kúpa AdMeld v roku 2011 za 400 miliónov dolárov.

Ministerstvo spravodlivosti tiež požaduje náhradu škody od spoločnosti Google za údajné predraženiec reklám pre federálne vládne agentúry, ktoré od firmy nakupovali online reklamy. Americká vláda minula od roku 2019 viac ako 100 miliónov dolárov na online zobrazovanie reklám, ale v sťažnosti sa neuvádza, koľko sa ministerstvo spravodlivosti snaží získať späť.

Akcie Alphabet


Akcie Alphabet na túto správu reagovali poklesom -2,6 % a za posledných 12 mesiacov dokonca o -23 %. Dosiahli tak nižšiu výkonnosť ako index Nasdaq 100. „Bez ohľadu na odvetvie a bez ohľadu na spoločnosť, ministerstvo spravodlivosti bude rázne presadzovať naše protimonopolné zákony,“ uviedol na tlačovej konferencii generálny prokurátor Merrick Garland.

V súčasnosti sa akcie firmy obchodujú za 19,2 násobok zisku na akciu (P/E), 20,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 12,6 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokAktivistický fond Elliott získal multimiliardový podiel v Salesforce
Ďalší článokBude AI tým správnym investičným trendom?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno