Nikola konečne začína s produkciou batériových a vodíkových kamiónov

Veľké problémy spoločnosti Nikola vyvíjajúcej nákladnú dopravu s elektrickým a vodíkovým pohonom sú zdá sa zažehnané a svitá jej na lepšie časy.

0
248

Ťažké časy za sebou?

Nikola Corporation bola možno najhorúcejšou akciou v lete 2020. Postaral sa o to humbuk okolo jej zakladateľa Trevora Miltona a jeho vízie vodíkových a batériových kamiónov. Špekulatívny entuziazmus investorov vyvrcholil v momente, keď akcie Nikola vzrástli o 700 % v priebehu pár mesiacov. Následne sa však všetko zrútilo, keďže organizácia Hindenburg Research vydala krátku správu, ktorá ukázala, že Milton opakovane klamal o pokroku a technologických schopnostiach firmy.

Firma po sérií nevydarených obchodných dohôd bola obvinená z preháňania ohľadom dohôd a poskytovania nepravdivých informácií. Ďalšie problémy súviseli s odkladom začatia výroby prvých komerčných vozidiel a s plánovaným zvýšením kapitálu v podobe emisie nových akcií.

Milton nakoniec zo spoločnosti odišiel a ostala po ňom len pokuta, ktorú je potrebné zaplatiť Komisii pre cenné papiere a burzy (SEC) vo výške 125 miliónov dolárov. Po týchto problémoch akcie Nikola postupne klesli o takmer -90 %.

xtb

Na poste generálneho riaditeľa podniku Miltona vystriedal v júni 2020 Mark Russell. Ten má dlhoročné skúsenosti v oblasti automobilových dielov a výrobného priemyslu a zdá sa, že pod jeho vedením svitá Nikole na lepšie časy.

Začiatok produkcie

Akcie spoločnosti Nikola totiž dnes včera stúpli o +5,69% na $9,66 po tom, čo firma potvrdila, že začala výroba jej batériovo-elektrického úžitkového ťahača Tre v továrni v Arizone. Nikola uviedla, že v roku 2022 by mala vyrobiť 300 až 500 nákladných áut, čo by mohlo znamenať príjmy od 90 do 150 miliónov dolárov. Okrem toho vedenie podniku oznámilo, že napreduje aj v oblasti vodíkovej infraštruktúry.

„Sme laserovo zameraní na dodávanie vozidiel a vytváranie príjmov ako globálny líder v riešeniach dopravnej a energetickej infraštruktúry s nulovými emisiami,“ povedal hovorca spoločnosti.

grey and black Nikola electric semi tractor trailer.
Zdroj obrázku: Nikola

Výrobný podnik v Arizone by sa mal počas fázy 2 dostavať v prvom štvrťroku 2023 a následne by mal byť schopný produkovať 20 000 kamiónov ročne.

Generálny riaditeľ Mark Russell uviedol, že vyhliadky Nikoly na ziskové marže sú konzervatívne a spoločnosť bude mať možnosť zvýšiť ceny batériových elektrických návesov nad súčasné ceny, ktoré sú na úrovni $300 000. Nikola pri prezentácií analytikom predpovedala, že hrubé ziskové marže sa tento rok budú pohybovať v rozmedzí od -60 % do -75 %, ale už v budúcom roku budú pozitívne. Cieľom firmy je zvýšiť túto maržu do roku 2025 na 20 %.

Pozitívna reakcia Wal Street

Firemné aktualizácie sa na Wall Street stretli prevažne s nadšením. Analytici JPMorgan uviedli, že po testovacej jazde na BEV aj budúcich nákladných vozidlách s palivovými článkami zanechali „pozitívny dojem“. Analytik RBC Capital Markets Joseph Spak v poznámke uviedol, že automobilka robí „rýchly pokrok“. A analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner povedal, že je „veľmi povzbudený“ prevádzkovým pokrokom Nikoly a dopytom, ktorý zaznamenáva od zákazníkov.

Akcie Nikola sú napriek pozitívnemu vývoju stále veľmi špekulatívnym aktívom.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno