Podpora konkurenčného prostredia

Spoločnosti, ktoré svojimi inovatívnymi produktmi získali dominantné postavenie na trhu budú v EÚ čeliť novej regulácií. Rozhodla tak a rada a parlament EÚ. Apple, Alphabet (Google), Amazon a Meta Platforms (Facebook) budú po novom čeliť novému konkurenčnému režimu a môžu im hroziť niekoľkomiliardové pokuty.

Legislatívne zložky 27 členného európskeho bloku včera dosiahli dočasnú politickú dohodu o zákone o digitálnych trhoch (DMA). Zákon ešte potrebuje konečné legislatívne schválenie. Podľa DMA musia veľké online platformy definované ako „gatekeepers – strážcovia brány“ dodržiavať prísne nové pravidlá hospodárskej súťaže. Definícia zahŕňa trhovú kapitalizáciu aspoň 75 miliárd eur a aspoň 45 miliónov mesačných používateľov.

Podľa zákona nebudú môcť „strážcovia brány“ uprednostňovať alebo radiť svoje vlastné produkty a služby vyššie ako produkty iných firiem. Bude im tiež zakázané opätovne používať údaje o používateľoch zhromaždené v jednej službe na účely inej. Tieto veľké spoločnosti nebudú môcť ani predinštalovať určitý softvér alebo vyžadovať od vývojárov aplikácií používanie určitých služieb, ako sú platobné systémy, aby ich mohli akceptovať v obchodoch s aplikáciami.

„Európska únia musela za posledných 10 rokov ukladať rekordné pokuty za určité škodlivé obchodné praktiky veľmi veľkých digitálnych hráčov,“ informoval vo vyhlásení Cédric O, minister zodpovedný za digitálne záležitosti vo Francúzsku, ktorý má v súčasnosti rotujúce predsedníctvo v Európskej rade. „DMA priamo zakáže tieto praktiky a vytvorí spravodlivejší a konkurencieschopnejší ekonomický priestor pre nových hráčov a európske podniky.“

Regulácia v praxi

V praxi tak budú musieť giganti ako Google a Apple sprístupniť svoje služby a platformy iným podnikom. AppStore tak bude musieť zákazníkom ponúknuť aj iné platobné metódy ako Apple Pay. Apple bude musieť tiež ľudom povoliť odinštalovanie webového prehliadača Safari. Google zas bude musieť v rámci mobilného operačného systému Android sprístupniť spotrebiteľom aj iné internetové vyhľadávače ako Google, iné internetové prehliadače ako Google Chrome a ďalšie mobilné navigácie okrem Google Maps.

Regulácia sa bude tiež priamo dotýkať aplikácií WhatsApp, Facebook Messenger, iMessage a mnohých ďalších. Ak to bude možné dokázať, pomerne bolestivé by mohla byť pre technologické spoločnosti aj obmedzenie opätovne využívať zhromaždené údaje o spotrebiteľov v rámci jednej služby na účely iných služieb. Je totiž bežnou praxou, že títo veľkí hráči disponujúci obrovským množstvom informácií o spotrebiteľoch ich využívajú na vývoj nových produktov a služieb či cielenú reklamu.

Apple uviedol, že je „znepokojený, niektorými ustanoveniami DMA, ktoré vytvoria pre našich používateľov zbytočné zraniteľnosti v oblasti súkromia a zabezpečenia“. Medzitým Google informoval: „Aj keď podporujeme mnohé z ambícií DMA v oblasti spotrebiteľského výberu a interoperability, obávame sa, že niektoré z týchto pravidiel by mohli obmedziť inovácie a výber dostupný pre Európanov.“

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokNikola konečne začína s produkciou batériových a vodíkových kamiónov
Ďalší článokNIO sľubuje, že rok 2022 bude rokom reakcelerácie a ďalšej expanzie
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno