Čínsky spotrebitelia za luxusom v Európe
Podiely európskych maloobchodníkov s luxusným tovarom v utorok vzrástli kvôli nádeji investorov na obnovenie výdavkov čínskych turistov po tom, čo Peking oznámil, že plánuje zmierniť hraničné obmedzenia súvisiace s pandémiou. Gigant luxusného tovaru Louis Vuitton stúpol o 1,41 %, zatiaľ čo Kering, vlastník značiek Gucci a Saint Laurent, vzrástol až o 2,2 % a výrobca tašiek Hermès o viac ako 2 %.
V pondelok čínske zdravotnícke úrady uviedli, že začiatkom budúceho mesiaca plánujú zrušiť karanténne požiadavky na Covid-19 pre medzinárodné príchody, čo je posledné zo série zmiernení politiky za posledné týždne. Čínska národná zdravotnícka komisia tiež uviedla, že plánuje prestať liečiť Covid-19 ako infekčnú chorobu „triedy A“, čo si vyžaduje prísne kontrolné opatrenia, a znížiť úroveň riadenia vírusu na „triedu B“, ktorá si vyžaduje iba základnú liečbu a prevenciu.
Uvoľnenie hraničných obmedzení je vítaným signálom pre spoločnosti zaoberajúce sa luxusným tovarom, ktoré sa pred pandémiou Covid-19 spoliehali na výdavky čínskych turistov navštevujúcich Európu. Správy o uvoľnených obmedzeniach na čínskych hraniciach prichádzajú v čase, keď luxusné značky zažívajú boom odolný voči inflácii poháňaný bohatými západnými spotrebiteľmi. Počas dvoch desaťročí pred pandémiou sa čínski spotrebitelia stali dôležitejšími pre svetovú ekonomiku a luxusný sektor. Väčšinu svojich luxusných nákupov zvyčajne uskutočnili v zámorí, kde sú ceny nižšie ako doma.
Po vypuknutí pandémie však čínska vláda zaviedla niektoré z najreštriktívnejších opatrení na blokovanie koronavírusu vo svete, čím prakticky zastavila väčšinu čínskych turistov v návšteve Európy. V európskych hlavných mestách bolo odvtedy množstvo luxusných butikov a nákupných centier vybudovaných s ohľadom na čínskych spotrebiteľov nedostatočne využívaných alebo zatvorených.
Obavy z čínskych výdavkov tento rok zasiahli aj ceny luxusných akcií, ktoré rástli a klesali kvôli správam o obmedzeniach v krajine. V správe z minulého mesiaca poradenská spoločnosť Bain & Company odhadla, že čínski spotrebitelia budú tento rok tvoriť 17 až 19 % celosvetových výdavkov na luxus. Naopak, v roku 2018 predstavovali jednu tretinu celosvetových výdavkov na luxusný tovar, uviedla poradenská firma. Americkí spotrebitelia čiastočne podporovaní silným dolárom a úsporami nahromadenými počas pandémie pomohli čiastočne vyrovnať tento deficit. Čínskym spotrebiteľom nahráva aj fakt, že čínskym akciám sa začiatkom tohto roka mimoriadne darí.
Bain vo svojej správe uviedol, že závislosť odvetvia na výdavkoch čínskych spotrebiteľov sa v nasledujúcich rokoch pravdepodobne ešte výraznejšie prejaví. Konzultačná firma odhadla, že do roku 2030 bude predaj čínskym občanom predstavovať až 40 % trhu s osobným luxusným tovarom, pričom Bain predpovedá, že k tomuto dátumu vzrastie na viac ako 550 miliárd eur.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové