Spamätanie sa z pandémie

Španielska spoločnosť Inditex, ktorú sme tiež začiatkom roka zaradili do nášho 3 akcie, ktorými sa možno brániť voči prípadnej korekcii dnes zverejnila svoje hospodárske výsledky za rok 2021. Majiteľ módneho reťazca Zara a ďalších populárnych značiek v roku 2020 utrpel výrazný pokles príjmov v dôsledku zatvárania ekonomík. To spoločnosť donútilo zamerať sa viac na online predaj a pri nahliadnutí do jej účtovníctva už vidieť značné pokroky v tejto iniciatíve.

V roku 2021 zaznamenal Inditex nárast tržieb o 35,8 % na 27,72 miliardy eur. Manažment pritom vyzdvihol práve rozmach internetového predaja, ktorý už tvoril viac ako štvrtinu celkového predaja a to aj napriek opätovnému otvoreniu obchodov v EÚ. Tento podiel by sa mal zvýšiť do roku 2024 až na 30 %. Tržby v súčasnom roku prekonali o 3 % aj výsledky z hľadiska lokálnej meny z roku 2019. Čistý zisk sa zvýšil medziročne o 193 % na 3,24 miliardy eur.

Vedenie podniku informovalo, že počas roka 2021 Inditex otvoril 226 nových pobočiek v 40 štátoch a ich celkový počet dosiahol 6 477. Podľa vlastných slov robí podnik výborné pokroky i v rámci udržateľnosti a digitalizácie. Aktuálne využívalo aplikácie spoločnosti už 146 miliónov používateľov a sociálne siete sledovalo až 228 miliónov používateľov.

Zvýšenie dividendy

Maloobchodná skupina oznámila, že predložila predstavenstvu návrh na zvýšenie dividendy o 33 %, z €0,63 na €0,93 na akciu. Táto dividenda by mala byť vyplatená akcionárom v dvoch splátkach – 2. mája a 2. novembra a to vo výške $0,465 na akciu. Pri súčasnej cene (€21,74) je aktuálny ročný dividendový výnos akcií Inditex na úrovni 4,28 %. Manažment tiež ohlásil mimoriadnu dividendu vo výške €0,40 na akciu za rok 2022, ktorá bude splatná v roku 2023.

Výkonný predseda Inditexu Pablo Isla informoval, že „po 2 rokoch pandémie tento súbor výsledkov demonštruje našu neuveriteľnú schopnosť prispôsobiť sa akýmkoľvek okolnostiam, ktoré charakterizujú ľudí, ktorí tu pracujú, ich odhodlanie a talent“.

zara fashion,Quality assurance,protein-burger.com
Zdroj obrázku: Inditex

Odchod z ruského trhu a Covid

Hoci sa môže na základe dosiahnutých výsledkov zdať, že európsky módny gigant je z pandémie vonku, nie je tom úplne tak. Inditex totiž vo vyhlásení uviedol, že dynamika predaja začala klesať na začiatku posledného štvrťroka 2021 s opätovným vzostupom pozitívnych prípadov ochorenia Covid. Rýchle šírenie variantu Omicron donútil firmu, aby zvážila dočasné pozastavenie predaja na trhoch, kde sú prijímané obmedzenia ako napr. Rakúsko, Holandsko, Nemecko, Japonsko, Čína a Filipíny.

Inditex uviedol, že tieto reštrikcie mali na tržby negatívny dopad zhruba 400 miliónov eur počas posledných 3 mesiacov. V tomto období sa príjmy medziročne zvýšili o 33 % čo značí dobrý začiatok nového hospodárskeho roka. V ďalšom období by sa však mal vzostup podniku spomaliť a to najmä z dôvodu vojny na Ukrajine. Inditex totiž v Rusku zatvoril všetkých svojich 502 obchodov a pozastavil aj online predaj na danom trhu. Spoločnosť zdôraznila, že príjmy z Ruska a Ukrajiny predstavovali 5 % z jej celkových tržieb.

Akcie Inditex


Akcie Inditex za posledných 12 mesiacov klesli o -27,70 % na €21,74, pričom väčšina tejto straty prišla v čase, kedy firma oznámila odchod z ruského trhu. Aktuálne sa akcie spoločnosti obchodujú za 2,4 násobok tržieb na akciu (P/S) a 20,9 násobok zisku na akciu (P/E).

„Výsledky Inditexu sú slabšie ako konsenzuálne očakávania, najmä kvôli efektu Omicronu v druhej polovici štvrtého štvrťroka,“ napísal analytik RBC Richard Chamberlain v poznámke pre klientov a dodal, že spoločnosť má stále „veľmi silný štart“ do svojho nového finančného roka.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokBMW očakáva, že voľný cashflow z automobilového segmentu dosiahne €7,2 mld.
Ďalší článokW. Buffet zvyšuje svoju stávku na ropnú firmu Occidental Petroleum
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno