Lídri digitálnej reklamy
Dve spoločnosti s úžasným príbehom a obrovskou silou, ktoré patria do tzv. skupiny FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google), ktorým sa v uplynulých rokoch darilo najviac. Obe firmy sú jednoznačnými lídrami na trhu digitálnej reklamy, kde majú spolu takmer 80%-ný podiel. Toto dominantné postavenie Faceooku a Googlu však v niektorých ľuďoch vyvoláva tiež obavy a ´v poslednom čase sa objavili názory, že týchto technologických gigantov je potreba regulovať, keďže majú takmer monopolné postavenie. Akcie Facebook
Tieto hlasy sa ozývajú z jednotlivých štátov USA, ale aj zo strany EÚ, avšak monopoly sú z hľadiska definície spoločnosti, ktoré sú jediným poskytovateľom nejakej služby alebo produktu na trhu. Avšak Google a Facebook zďaleka nie sú jedinými spoločnosťami, ktoré ponúkajú digitálnu reklamu. Obe firmy sa stali dominantnými kvôli inováciám a najlepším produktom, preto je otázne či by bolo fér trestať úspešné spoločnosti za inováciu. Práve obavy ohľadom zvýšenej regulácie technologických lídrov a rôzne formy pokút sú jedným z hlavných dôvodov prečo sa ich akcie neobchodujú ešte vyššie.
Spoločnosť Facebook, 8. najhodnotnejšiu spoločnosť na svete, netreba veľmi predstavovať. Vlastní 4 zo 6 najväčších sociálnych sietí na svete: Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp, ktoré využíva mesačne 3,1 mld. ľudí a denne viac ako 2,5 mld. ľudí. Až 98,5% výnosov spoločnosti tvorí reklama, hoci si mnoho ľudí môže myslieť, že na investovanie do spoločnosti Marka Zuckenberga je neskoro, opak môže byť pravdou.
Napriek extrémnemu rozmachu digitálnej reklamy, z ktorej vyšla spoločnosť Facebook ako jedna z mála víťazov, ďalšiemu vysokému rastu stále nemusí byť koniec. Technologický obor síce dokázal naplno monetizovať Faceebok a v podstate už i Instagram čo možno vidieť na veľkom množstve reklám, avšak WhatsApp či Messenger to stále vo väčšom meradle iba čaká. Práve monetizácia týchto dvoch sociálnych sietí by mala byť jedným z ďalších zdrojov rastu v budúcich rokoch.
Ďalším zdrojom by mali byť inovácie, ktoré neustále na platformách týchto sociálnych sietí prebiehajú, spoločnosť v posledných rokoch úspešne spustila Facebook Watch čím bojuje o pozornosť používateľov voči iným streamingovým platformám (napr. Youtube), Facebook MarketPlace zas bojuje s internetovými platformami, ktoré ponúkajú vzájomný predaj medzi jednotlivými používateľmi, Facebook Gaming konkuruje na hernom trhu a v súčasnosti si už používatelia môžu dokonca hľadať prácu cez Facebook. Vďaka tejto službe zase firma konkuruje spoločnosti Microsoft, ktorá vlastní sociálnu sieť zameranú na kariéru a pracovné ponuky – LinkedIN.
Treba dodať, že Facebook má vo všetkých týchto nových oblastiach jednu obrovskú konkurenčnú výhodu a tou je počet používateľov, s ktorou dokáže spoločnosť výnimočne dobre pracovať. Nepochybne manažment príde v budúcnosti aj s ďalšími novými službami, ktoré predstaví svojim používateľom, jedna z nich mala byť Libra, vlastná kryptomena, ktorú by využívali ľudia na jeho platforme.
Čo sa týka konkurencie na trhu, tú dokáže Facebook dokonale odrážať. Ak prídu na trh nové inovatívne sociálne siete ako napr. WhatsApp či Instagram, tak Facebook má dostatok peňazí na to, aby ich kúpil a pridal do svojho portfólia značiek. Ak niekto s tým nesúhlasí, Facebook dokáže zaradiť tieto inovatívne črty do svojich platforiem, napr. „snapy“ od Snapchatu, ktoré boli inšpiráciou pre dnešné „stories“ na Instagrame.
Alphabet – Google
Spoločnosť Alphabet je piata najdhotnejšia firma na svete s trhovou hodnotou 1,17 bil. dolárov a už dávno nie je známa iba ako internetový vyhľadávač Google. Technologický gigant je dominantným hráčom na trhu digitálnej reklamy, avšak jeho portfólio produktov a množstvo nových iniciatív je ešte pestrejšie ako v prípade Facebooku. Na obrázku nižšie sú zobrazené rôzne zdroje výnosov v roku 2019. Obľúbené produkty od Alphabetu, medzi ktoré patrí Google, Gmail, Google Maps, Google Adsense, Google Cloud, Google Play či Youtube sú generátor obrovského množstva voľného cashflowu, ktorý firma naplno investuje späť do podnikania a rozvoja nových inovácií.
Rovnako akcionári Facebooku i akcionári spoločnosti Alphabet sa mohli tešiť z vysokých výnosov, keďže firme sa darilo výnimočne a rástla úžasným tempom a i v tomto prípade sme presvedčení, že rastu nie je koniec. V najbližších kvartáloch môžeme taktiež očakávať zvýšené príjmy z platformy Youtube, ktorá nás, ako ste si pravdepodobne všimli, zahlcuje reklamami s cieľom založenia premium účtu. Založenie premium účtu znamená pre Alphabet generovanie nového a ľahko predvídateľného zdroju príjmov s vysokou ziskovou maržou. Naďalej možno taktiež predpokladať, že bude rýchlym tempom rásť cloudové služby od Googlu či Nest, čo je prístroj pre riadenie inteligentnej domácnosti.
Alphabet okrem produktov z oblasti online reklamy vlastní a investuje do mnohých potenciálnych produktov a služieb, ktoré mu zatiaľ výnosy neprinášajú alebo iba v nevýznamnej výške. Avšak je len otázkou času, kedy sa vývoj týchto iniciatív odzrkadlí na generovaní významnejších príjmov.
Napr. dcérska spoločnosť Waymo je aktuálne jedným zo svetových lídrov v oblasti vývoja autonómnych vozidiel. Práve tento trh, ktorý by podľa spoločnosti Intel mohol mať v roku 2035 hodnotu 800 mld. dolárov je aktuálne horúcou témou a chcú na ňom súťažiť i ďalší technologickí giganti a automobilky Apple, Tesla, Nio, General Motors, Toyota či ďalší, avšak firma Waymo je zatiaľ ďaleko pred nimi, keďže ich vozidlá najazdili už viac ako 25 miliónov kilometrov na verejných cestách a uzavrela tiež spolupráce s podnikmi ako Fiat, Lyft, Avis, Intel či Jaguar Land Rover.
Alphabet má vo svojom portfóliu taktiež venture kapitálové spoločnosti CapitalG and GV, prostredníctvom ktorých investovala napr. do Lyftu a Uberu, v ktorých má 5%-ný podiel. Ďalšími prémiovými značkami do ktorých vložili kapitál sú Airbnb, Snapchat, Lyft, Stripe, Zscaler, Duolingo, Cloudflare, Slack či SurveyMonkey. Málokto tiež vie, že Google vlastní 7,5%-ný podiel vo vesmírnej spoločnosti Elona Muska – SpaceX, ktorej hodnota je odhadovaná na viac ako 30 mld. dolárov a rýchlo rastie.
Ďalšími dcérskymi spoločnosťami Alphabetu sú napr. Calico, ktorá sa zameriava na výskum v oblasti kvality života, SideWalk – riešenia pre inteligentné mestá, Deepmind – zameraný na umelú inteligenciu či herná platforma Stadia. Materská spoločnosť Googlu úspešne zachytáva nové technologické trendy a jej pozícia je v podstate neotrasiteľná.
Facebook vs. Google
Pri otázke či by sme chceli mať v investičnom portfóliu akcie Facebooku alebo Alphabetu – Googlu by sme úprimne museli odpovedať, že obe. Obidve firmy sú lídrami a hlavnými inovátormi na trhu technológii s výbornou históriu a obrovským potenciálom pred sebou a sú prakticky nevytlačitelné z trhu. Čo sa týka hodnotových ukazovateľov, aktuálne vyzerajú byť mierne lacnejšie akcie Facebooku a preto by sme aktuálne zvolili skôr nákup tejto spoločnosti, hoci v dlhodobom horizonte sa nám páči biznis model Alphabetu, keďže je viac diverzifikovaný.