Tesla vs. Uber – robotaxi

V apríli 2024 Elon Musk oznámil, že Tesla plánuje predstaviť vlastné robotaxi. Tento krok vyvolal obavy medzi investormi, ktorí reagovali na hrozbu, že Tesla by mohla konkurovať existujúcim platformám ako Uber. Uber nato zaznamenal výrazný pokles trhovej hodnoty o takmer 25 % v nasledujúcich štyroch mesiacoch.

Odvtedy sa Uberu podarilo dohodnúť spoluprácu s niekoľkými poskytovateľmi robotaxi, vrátane spoločností Waymo a Cruise, čo pomohlo opäť získať časť hodnoty. Najmä dohoda s Waymom, ktoré už prevádzkuje robotaxi v mestách ako San Francisco či Phoenix, ukázala, že Uberov obrovský ekosystém používateľov môže byť v ére samojazdiacich áut neoceniteľný. Akcie Uberu v tomto roku vzrástli o 27,5 %, zatiaľ čo Tesla si pripísala 0,7 %, po katastrofálnom štarte do tohto roka, keď v prvom kvartáli jej akcie spadli o takmer tretinu.

Tesla vs. Uber: Kto vyhrá boj o robotaxi?
Zdroj: Wall Street Journal

Tesla naznačuje, že sa chce spoliehať výlučne na vlastnú sieť. Elon Musk uviedol, že flotila Tesly bude fungovať cez rovnakú sieť, akú spoločnosť už teraz používa na smerovanie svojich elektrických vozidiel k nabíjacím staniciam. „Otvoríte našu aplikáciu, zavoláte auto a my vám jedno pošleme,“ povedal Musk, opisujúc spôsob fungovania svojich autonómnych taxíkov.

Avšak vytvoriť konkurenčnú sieť pre robotaxi s 14-ročným náskokom Uberu nebude jednoduché. Uber spracováva viac než 34 miliárd USD v hrubých rezerváciách za rok len v Spojených štátoch, čo je obrovská výhoda, ktorú bude americká automobilka ťažko prekonávať. Možno sa viac dozvieme tento štvrtok, keďže Musk v Los Angeles predstaví detaily projektu Robotaxi, ktorý prvý krát sľúbil v roku 2018.

Vysoké náklady na autonómne vozidlá

Hoci autonómne vozidlá šetria náklady na ľudských vodičov, ich samotná prevádzka je stále extrémne drahá. Podľa odhadov analytikov z Bernstein stojí jedno autonómne vozidlo Waymo medzi 150 000 až 200 000 USD, vrátane nákladov na vozidlo a technológie. Navyše, tieto autá budú nepretržite generovať náklady, na rozdiel od flotíl s ľudskými vodičmi, ktoré môžu byť prispôsobené dopytu.

Preto je veľká sieť pasažierov nevyhnutná na to, aby sa prevádzka takéhoto projektu vyplatila po ekonomickej stránke. Odhaduje sa, že vybudovanie siete autonómnych áut, ktorá by konkurovala Uberu v USA, by mohlo stáť 25 až 60 miliárd USD. To predstavuje obrovské riziko, ktoré môže len málo firiem zvládnuť.

Aj najväčší hráč na poli takýchto taxíkov, Waymo, ktorý v auguste dosiahol 100 000 platených jázd týždenne, čelí veľkým stratám. Spoločnosť Alphabet, ktorá vlastní Waymo, uviedla, že prevádzkové straty segmentu Other Bets, do ktorého patrí aj Waymo, dosiahli 4,2 miliardy USD za posledný rok. Analytici odhadujú, že len Waymo z tejto sumy tvorí polovicu straty. Tesla sa však nenecháva odradiť a Elon Musk je plný optimizmu. O svojej flotile taxíkov bez vodičov vyhlásil: „Toto bude nová kapitola pre dejiny“, pričom očakáva, že ich uvedenie na trh zanechá výraznú stopu.

Napriek ambicióznym plánom výrobcu elektromobilov sa očakáva, že nasadenie flotily autonómnych vozidiel v širokom meradle nie je v najbližších rokoch pravdepodobné. Tesla v súčasnosti nemá potrebné povolenia na testovanie vozidiel bez vodiča v Kalifornii, a to ani napriek tomu, že sa chystá spomínané veľkolepé podujatie v Los Angeles. Analytici sa zhodujú, že Uber a jeho partneri v oblasti autonómnych vozidiel majú stále dostatok času, kým Elon Musk a jeho automobilka stihne dosiahnuť plnú prevádzkovú kapacitu.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokManchester United sa trápi na ihrisku, aj na akciovom trhu
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno