Aktivisti opäť zasahujú

Starbucks zažíva zaujímavé obdobie, keďže sa jeho akcie začínajú zotavovať po náročnom roku. Najnovšie sa objavili správy, že ďalší aktivistický investor, Starboard Value, získal podiel v spoločnosti. Predstavitelia Starboardu dúfajú, že pomôžu zvýšiť cenu akcií najznámejšieho reťazca s kávou. Presná veľkosť tohto podielu však zatiaľ nebola zverejnená.

Starboard Value nie je prvým aktivistickým investorom, ktorý sa zaujíma o Starbucks. Spoločnosť nedávno potvrdila, že aj Elliott Investment Management získal podiel v spoločnosti. CEO Starbucksu, Laxman Narasimhan, uviedol počas posledného hovoru, že doterajšie rozhovory s Elliotom boli „konštruktívne“. Tieto investície prichádzajú v čase, keď akcie reťazca od začiatku roka klesli o 22 %, čo zrejme prispelo k rozhodnutiu aktivistov vstúpiť do hry. O detailoch vstupu aktivistických investorov do Starbucksu sme Vás informovali v našom podcaste:

Starbucks koncom minulého mesiaca oznámil pokles zisku a tržieb za svoj tretí fiškálny štvrťrok, pričom zdôraznil, že „opatrné spotrebiteľské prostredie“ má negatívny vplyv na výsledky. Najväčšie problémy spoločnosť zaznamenala na medzinárodných trhoch, najmä v Číne, kde sa jej výkon ukázal ako náročný.

Napriek týmto ťažkostiam sa však zdá, že prijaté opatrenia už prinášajú určitú pozitívnu reakciu. CEO firmy uviedol, že „nie sme spokojní s výsledkami, ale naše kroky už majú vplyv“. Reakciou na tieto novinky bolo zvýšenie cien akcií Starbucks o 2,7 % v pondelkovom rozšírenom obchodovaní, pričom ich cena sa dostala na 77,08 USD, čo je výrazne viac než nárast o 0,3 % u futures sledujúcich index S&P 500.

Efektívnejšia prevádzka a zlepšenie vzťahov so zamestnancami

V posledných rokoch Starbucks otvoril mnoho nových drive-in predajní a mobilné objednávky v súčasnosti tvoria 31 % všetkých transakcií. Väčší počet objednávok a špeciálnych požiadaviek zákazníkov však priniesol určité problémy. Spoločnosť sa snaží tieto problémy riešiť a zjednodušiť svoje procesy. Napríklad, zavádza menšie pracoviská, aby baristi nemuseli toľko chodiť pri príprave studených nápojov. Okrem toho používa stroje na rýchlejšie varenie kávy a udržiavanie jedla teplého, aby bolo pripravené na rýchle vyzdvihnutie.

Na základe týchto opatrení a angažovaním sa aktivistických investorov, jeden z najväčších kávových reťazcov na svete, sľubuje veľký obrat, po nie príliš úspešných kvartálnych výsledkoch. Predaj v rovnakých predajniach v Severnej Amerike klesol o 3 % a na medzinárodných trhoch o 6 %, čo je dôsledkom slabšieho dopytu a väčšej konkurencie v Číne.

Dobrou správou je, že Američania pijú kávu viac ako kedykoľvek predtým. Podľa Národnej asociácie kávy si v tomto roku dvaja z troch dospelých v USA dali kávu za posledný deň. Podiel spotrebiteľov, ktorí si kúpili v kaviarňach kávu za posledný deň, sa v roku 2024 takmer zdvojnásobil na 15 % z 8 % v roku predtým.

Starbucks na muške ďalšieho aktivistu, akcie rastú
Zdroj: Statista

Trh s kaviarňami v USA vzrástol za posledný rok o 8 % na takmer 50 miliárd USD, čo je o 4 % viac ako pred pandémiou. Starbucks, s viac ako 16 000 predajňami v USA, zostáva lídrom s 40 % podielom na trhu. V roku 2023 vygeneroval trh s kávou v Spojených štátoch príjmy takmer 85 miliárd USD. Pokiaľ ide o to, ktorú značku kávy Američania najradšej pijú, Starbucks si v prieskume z roku 2023 zvolilo za svoju obľúbenú značku kávy približne 48 % respondentov. Po ňom nasledovali Dunkin’ a Folgers.

Starbucks na muške ďalšieho aktivistu, akcie rastú
Zdroj: Statista

Starbucks však čelí aj niektorým výzvam. Inflácia znížila ochotu spotrebiteľov utrácať, bojkoty vyplývajúce z ich postoja k vojenskému konfliktu medzi Izraelom a Hamasom a snahy o zjednotenie zamestnancov si vyžiadali svoju daň. Boutique kaviarne a menšie reťazce ako Dutch Bros a Scooter’s Coffee rýchlo rastú a tlačia na biznis Starbucksu.

V dôsledku týchto výziev Starbucks upravil svoju prognózu tohtoročného rastu predaja smerom nadol, pričom v najlepšom prípade očakáva nízky jednociferný nárast alebo v najhoršom prípade žiadny rast. Pokles ziskovosti a výkonnosti trhu podčiarkuje zložitosť a neistotu, s ktorou sa v dnešnom dynamickom podnikateľskom prostredí stretávajú aj etablované globálne značky.

Akcie Starbucks


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -23,7 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 77,1 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 21,6 násobok zisku na akciu (P/E); 19,4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 15,4 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová hodnota je na úrovni 87,3 miliárd USD. Dividendový výnos pri súčasnej cene akcií predstavuje 2,96 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAkcie Eli Lilly blízko maxima, lieky na chudnutie sú hitom
Ďalší článokSunPower podal žiadosť o bankrot: Ďalšia rana pre solárny priemysel
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno