Rastúci trh s kávou a inováciami

Starbucks, jeden z najväčších kávových reťazcov na svete, plánuje veľký obrat po neuspokojivých výsledkoch za druhý štvrťrok. Predaj v rovnakých predajniach v Severnej Amerike klesol o 3 % a na medzinárodných trhoch o 6 %, čo je dôsledkom slabšieho dopytu a väčšej konkurencie v Číne.

Akcie Starbucks, ktoré tento rok klesli o takmer 23 %, teraz vyzerajú podhodnotene. Spoločnosť naďalej rýchlo rastie a adaptuje sa prostredníctvom menších predajní, väčšej efektivity a rozmanitých produktov, aby prilákala nových zákazníkov. Ak sa tieto opatrenia ukážu ako úspešné, akcie by mohli výrazne stúpnuť.

Dobrou správou je, že Američania pijú kávu viac ako kedykoľvek predtým. Podľa Národnej asociácie kávy si v tomto roku dvaja z troch dospelých v USA dali kávu za posledný deň. Podiel spotrebiteľov, ktorí si kúpili v kaviarňach kávu za posledný deň, sa v roku 2024 takmer zdvojnásobil na 15 % z 8 % v roku predtým.

Starbucks na niekoľkoročnom minime, obrat na programe dňa
Zdroj: Statista

Trh s kaviarňami v USA vzrástol za posledný rok o 8 % na takmer 50 miliárd USD, čo je o 4 % viac ako pred pandémiou. Starbucks, s viac ako 16 000 predajňami v USA, zostáva lídrom s 40 % podielom na trhu. V roku 2023 vygeneroval trh s kávou v Spojených štátoch príjmy takmer 85 miliárd USD. Pokiaľ ide o to, ktorú značku kávy Američania najradšej pijú, Starbucks si v prieskume z roku 2023 zvolilo za svoju obľúbenú značku kávy približne 48 % respondentov. Po ňom nasledovali Dunkin’ a Folgers.

Starbucks na niekoľkoročnom minime, obrat na programe dňa
Zdroj: Statista

Starbucks však čelí aj niektorým výzvam. Inflácia znížila ochotu spotrebiteľov utrácať, bojkoty vyplývajúce z ich postoja k vojenskému konfliktu medzi Izraelom a Hamasom a snahy o zjednotenie zamestnancov si vyžiadali svoju daň. Boutique kaviarne a menšie reťazce ako Dutch Bros a Scooter’s Coffee rýchlo rastú a tlačia na biznis Starbucksu.

V dôsledku týchto výziev Starbucks upravil svoju prognózu tohtoročného rastu predaja smerom nadol, pričom v najlepšom prípade očakáva nízky jednociferný nárast alebo v najhoršom prípade žiadny rast. Pokles ziskovosti a výkonnosti trhu podčiarkuje zložitosť a neistotu, s ktorou sa v dnešnom dynamickom podnikateľskom prostredí stretávajú aj etablované globálne značky.

Inovácie a efektivita ako cesta vpred

Namiesto lacnejších položiek z menu zákazníci často úplne prestanú nakupovať v Starbuckse a radšej si kávu zaobstarávajú v obchodoch alebo doma. Spoločnosť neťaží ani z prepadu zákazníkov z vyšších tried, pretože je už hráčom na prémiovom trhu kávy. Napriek tomu Starbucks pokračuje v raste. V posledných štyroch štvrťrokoch pridal takmer 600 nových predajní v Severnej Amerike a 1 700 v zahraničí. V rozvíjajúcich sa trhoch ako India, juhovýchodná Ázia a Latinská Amerika je stále nízka penetrácia, čo poskytuje priestor na rast.

Starbucks na niekoľkoročnom minime, obrat na programe dňa
Zdroj: Locationscloud

Spoločnosť prešla významným posunom smerom k studeným nápojom, ktoré teraz tvoria viac ako 60 % objednávok. Mnohé sú s rôznymi príchuťami a extra dávkami espressa, čo odlišuje značku od konkurencie. Taktiež sú tieto nápoje drahšie. Starbucks tiež neustále uvádza nové produkty, aby prilákal mladších zákazníkov, ktorí hľadajú zaujímavé príchute a varianty. Nápoje s levanduľovou príchuťou, ktoré debutovali túto jar, sa stali hitom. Spoločnosť tiež zaviedla nápoje s mäkkými želé guličkami a nové energetické nápoje sú na ceste.

Efektívnejšia prevádzka a zlepšenie vzťahov so zamestnancami

V posledných rokoch Starbucks otvoril mnoho nových drive-in predajní a mobilné objednávky v súčasnosti tvoria 31 % všetkých transakcií. Väčší počet objednávok a špeciálnych požiadaviek zákazníkov však priniesol určité problémy. Spoločnosť sa snaží tieto problémy riešiť a zjednodušiť svoje procesy. Napríklad, zavádza menšie pracoviská, aby baristi nemuseli toľko chodiť pri príprave studených nápojov. Okrem toho používa stroje na rýchlejšie varenie kávy a udržiavanie jedla teplého, aby bolo pripravené na rýchle vyzdvihnutie.

Akcie Starbucks klesli na približne 72 USD, čo je o takmer 19 % nižšie od maxima z roku 2021. Akcie sa teraz obchodujú za 19,3 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E), čo je oveľa menej ako päťročný priemer 28-násobku. Pre investorov to teda môže signalizovať potenciálny nákup.

Priemerná cieľová hodnota medzi analytikmi je 88 USD, čo naznačuje 17 % nárast. Potenciál môže byť však oveľa väčší. Očakáva sa, že zisk porastie medziročne o 13 % na 4,07 USD na akciu vo fiškálnom roku 2025. Ak sa hodnota akcií vráti na päťročný priemer, akcie by mohli prekročiť 114 USD.

Akcie Starbucks


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -26,6 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 72,7 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 20 násobok zisku na akciu (P/E); 19,3 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 14,7 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová hodnota je na úrovni 82,4 miliárd USD. Dividendový výnos pri súčasnej cene akcií predstavuje 3,13 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokDobijú čínske automobilky svet? Expanzia zrýchľuje
Ďalší článokBaidu skáče nahor: Obrovské zisky z Robotaxi na obzore
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno