Zníženie prognóz a dôvody

Airbus, najväčší výrobca lietadiel na svete, sa v poslednom období stretáva s viacerými výzvami, ktoré ovplyvňujú jeho výkonnosť a plány do budúcnosti. Spoločnosť nedávno oznámila, že nesplní svoje ročné ciele pre rok 2024, čo má dopad na celé odvetvie leteckej dopravy. Manažment francúzskej firmy znížil svoje prognózy pre počet dodaných lietadiel a zisky na rok 2024. Pôvodne spoločnosť plánovala dodať 800 lietadiel a dosiahnuť prevádzkový zisk medzi 6,5 až 7 miliardami EUR.

Avšak aktuálne očakáva dodávku len 770 lietadiel a zisk približne 5,5 miliardy EUR. Tieto znížené prognózy sú dôsledkom problémov v dodávateľskom reťazci, ktoré ovplyvňujú výrobnú kapacitu spoločnosti. Najväčšie problémy sú v dodávkach motora a súčiastok do kabín lietadiel. „Trajektória nábehu výroby A320 bola upravená tak, aby odrážala konkrétne výzvy v dodávateľskom reťazci v zhoršenom prevádzkovom prostredí,“ uvádza sa vo vyhlásení firmy. V prvom štvrťroku spoločnosť dodala 116 lietadiel typu A320, čo predstavuje takmer 40 lietadiel mesačne.

Okrem zníženia prognóz pre dodávky lietadiel Airbus oznámil, že v prvej polovici roka 2024 zaznamená náklady približne 900 miliónov EUR v dôsledku rozsiahlej revízie svojich programov v oblasti vesmírnych systémov. To má za následok zníženie očakávaných voľných peňažných tokov na 3,5 miliardy EUR z pôvodne očakávaných 4 miliárd EUR. „Výdavky v prvej polovici roka sú hlavne spojené s aktualizovanými predpokladmi o harmonogramoch, pracovnej záťaži, zdrojoch, rizikách a nákladoch počas životnosti určitých telekomunikačných, navigačných a pozorovacích programov,“ uviedol CEO spoločnosť, pričom dodal, že problémy sú značné a môžu pretrvávať 2 až 3 roky.

Airbus minulý rok opäť prekonal Boeing, pokiaľ ide o dodávky komerčných lietadiel. Oznámil 735 odoslaných lietadiel a zaznamenal rekordných 2 094 nových objednávok. Jeho najbližší súper v leteckom priemysle, naopak, dodal len 528 kusov, pričom výrobca lietadiel stále zápasí so sériou incidentov týkajúcich sa jeho vlajkových modelov Max. Európsky výrobca lietadiel minulý mesiac tiež získal objednávku na vyše 100 lietadiel od Saudia Group a kniha objednáviek je na rekordných číslach.

Boeing a Airbus sú dvaja hlavní svetoví konkurenti, pokiaľ ide o výrobu komerčných lietadiel. Aj keď existujú iní výrobcovia, vyrábajú oveľa nižší počet lietadiel ako ktorýkoľvek z týchto dvoch gigantov. Dodávky komerčných lietadiel Boeingu v prvých troch mesiacoch tohto roka opäť zaostali. Americký výrobca lietadiel dodal len 83 lietadiel, čo je pokles zo 130 v rovnakom trojmesačnom období minulého roka. Medzitým jeho jediný hlavný konkurent, európsky Airbus, zaznamenal nárast, keď dodal 142 svojich lietadiel.

Po Boeingu lieta v problémoch aj Airbus, akcie odpisujú 11 %
Zdroj: Statista

Akcie Airbusu klesli o 11 % po oznámení tejto aktualizácie a za posledný mesiac zaznamenali pokles takmer o 18 %. Na druhej strane, akcie Boeingu vzrástli za posledný mesiac o približne 2,5 %, zatiaľ čo akcie dodávateľov GE Aerospace a RTX reagovali poklesom o 2,7 % a 2,5 %. Menej lietadiel znamená aj menej potrebných nových dielov, avšak staršie lietadlá budú lietať dlhšie, čo má paradoxne pozitívny dopad na mnoho dodávateľov v oblasti leteckého priemyslu. Marže z nových lietadiel sú menšie ako z aftermarketových dielov a služieb.

Napriek súčasným problémom majú Boeing aj Airbus veľké zákazky a budú môcť dodať lietadlá svojim zákazníkom, keď budú schopné zvýšiť výrobu. Boeing plánuje v roku 2024 dodať približne 490 lietadiel a spolu by mali tieto dve spoločnosti dodať takmer 1 300 lietadiel. Pred pandémiou a problémami s Boeingom 737 MAX tieto dve spoločnosti v roku 2018 dodali viac ako 1 600 lietadiel. To je úroveň, na ktorú by sa výrobcovia lietadiel a celý priemysel chceli vrátiť. Najväčším porazeným z problémov s dodávateľským reťazcom môže byť cestujúca verejnosť. Menej lietadiel znamená menej miest a vyššie ceny leteniek na dlhšie obdobie.

Akcie Airbus


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +4,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 132,8 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 26,7 násobok zisku na akciu (P/E), 16,2 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 18,3 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 105,2 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 1,15 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAmazon transformuje trh streamovacej reklamy
Ďalší článokStreamovacie platformy z pohľadu investora: Zlatá baňa alebo nevýhodná investícia?
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno