Odstúpenie J. Dorseyho
Jedna z najväčších sociálnych sietí na svete oznámila, že spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Jack Dorsey odstupuje z pozície výkonného riaditeľa firmy. Z Dorseyho sa stala jedna z najvýznamnejších osobností Sillicon Valley, keďže okrem riadenia Twitteru je aj generálnym riaditeľom Square, americkej inovatívnej fintech spoločnosti. Tá má s trhovou hodnotou 100 miliárd viac ako dvojnásobne väčšiu kapitalizáciu v porovnaní s Twitterom.
Práve jeho pozícia na 2 stoličkách súčasne bola jedným z hlavných dôvodov prečo niektorí investori požadovali, aby odstúpil z postu generálneho riaditeľa Twitteru. Druhým dôvodom bol slabý výkon akcií Twitter v porovnaní so širším akciovým trhom. Napriek kritike mnohí zamestnanci Dorseyho chválili a brali ho ako stabilizujúcu silu v spoločnosti, odkedy sa v roku 2015 vrátil do pozície generálneho riaditeľa, roky po tom, čo ho Twitter v roku 2008 prepustil kvôli obavám z jeho riadenia.
Faktom však zostáva, že od návratu do čela podniku v roku 2015 akcie Twitter stúpli o +62,6%, zatiaľ čo technologický akciový index Nasdaq Composite o +230,1%. Správna rada Twitteru v reakcii na odstúpenie Dorseyho menovala Paraga Agrawala za generálneho riaditeľa a člena predstavenstva s okamžitou platnosťou. Agrawal bol predtým technologickým riaditeľom Twitteru.
„Rozhodol som sa opustiť Twitter, pretože verím, že spoločnosť je pripravená posunúť sa od svojich zakladateľov,“ uviedol vo vyhlásení pán Dorsey.
Twitter nemá veľa priestoru na rast
Twitter, známy svojou službou zasielania krátkych správ a oznámení, je obľúbeným miestom pre politické a popkultúrne diskusie, no ťažko hľadá zdroje rastu. Používanie Twitteru, merané podľa speňažiteľného denného aktívneho používania, vzrástlo v treťom štvrťroku medziročne o 13% na 211 miliónov, čím prekonalo 11% nárast v druhom štvrťroku. Táto používateľská základňa však zostáva iba zlomkom oproti iným sociálnym sieťam ako sú Facebook, Instagram, Messenger a WhatsApp od Meta Platforms či YouTube od Alphabet a TikTok od ByteDance.
V snahe prilákať viac používateľov, Twitter stále viac experimentuje s novými produktmi. V treťom štvrťroku spustil pilotnú verziu nákupnej funkcie s názvom Shop Module, ktorá firmám umožňuje prezentovať svoje produkty v hornej časti svojich profilov a používateľom nakupovať položky bez toho, aby museli opustiť Twitter. Spoločnosť tiež spustila predplatiteľskú službu a Twitter Spaces, ktorá používateľom umožňuje viesť živé zvukové konverzácie.
Nie všetky takéto snahy sa však dajú používať za úspešné. V júli spoločnosť oznámila, že zruší svoju funkciu Fleets, ktorá používateľom umožňuje uverejňovať tweety, obrázky a videá, ktoré po 24 hodinách zmiznú.
Napriek tomu, že Twitter, ktorý sa predovšetkým v Európe neteší veľkej popularite a ktorý nemá veľa priestoru na rast, si stanovil ambiciózne ciele. Vo februári Twitter informoval, že do roku 2023 chce dosiahnuť ročný príjem aspoň 7,5 miliardy dolárov a dennú používateľskú základňu rozšíriť na 315 miliónov. V tomto roku pritom analytici počítajú s príjmami na úrovni 5,1 miliardy dolárov a s približne 216 miliónmi denných aktívnych používateľov.
Akcie Twitter
Akcie Twitter zaostávajú za širším trhom aj v doterajšom priebehu tohto roka, keď poklesli o -15,46%, zatiaľ čo index S&P vzrástol o +22,33%. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 34,7 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 25,6 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF).
Konsenzus analytikov ohľadom Twitteru je prevažne priemerný, keď z len 4 analytici majú k 25. novembru stanovený rating BUY , ďalších 7 analytikov OUTPERFORM a až 24 HOLD. Päť analytikov zas určilo hodnotenie akciám Twitter UNDERPERFORM. Ich priemerný cenový cieľ je však na úrovni $70, čo je o +52,9% viac ako je súčasná cena akcií na burze.