Dva japonské významné podniky – najväčšia automobilová spoločnosť na svete z pohľadu tržieb Toyota a globálny konglomerát SoftBank vytvárajú spoločný podnik s názvom Monet, ktorý má rozvíjať podniky, ktoré budú využívať technológiu autonómnych (samoriadiach) vozidiel na ponúkanie nových služieb ako sú napr. mobilné samoobslužné obchody či donášky, v ktorých sa jedlo pripravuje na ceste.

SoftBank by mal mať v novej spoločnosti vyšší podiel ako Toyota. Názov Monet neodkazuje na slávneho francúzskeho maliara, ale je skratkou verzie slov „mobile network“. Prezident spoločnosti Toyota Akio Toyoda a generálny riaditeľ SoftBank Masayoshi Son sa zúčastnili spoločného vyhlásenia projektu vo štvrtok v Tokyiu. Udalosť ešte viac zaujala tým, že sa jedná o 2 vôbec najväčšie podniky v Japonsku.

Iniciatíva prišla najmä zo strany Toyoty, ktorá oslovila spoločnosť SoftBank s myšlienkou vytvorenia japonskej aliancie, ktorá je vo vývoji technológie autonómnych vozidiel značne pozadu voči konkurencii. Po celom svete špičkové automobilové a technologické giganty investujú nemalé kapitálové zdroje do samoriadiach automobilov a vozidiel. Medzi tieto spoločnosti patria napr. materská spoločnosť Google, Alphabet alebo čínska firma Baidu, prezývaná tiež ako čínsky Google.

Autonómne vozidlá môžu spôsobiť ešte väčšie zmeny v rámci automobilového priemyslu ako súčasný trend prechodu na elektromobily. SoftBank, ktorá vlastní, resp. ma podiel v mnohých spoločnostiach a startupoch zameraných na umelú inteligenciu, cloudové riešenia či internetové služby dokáže zhromaždovať obrovské množstvo potrebných dát o dopravných vzoroch, požiadavkách cestujúcich a ďalších trendoch v doprave.

V nasledujúcej dekáde plánuje spoločnosť Monet uviesť na trh nové produkty a služby, ako sú autonómne autobusy, ktoré môžu odviesť starších ľudí do obchodov s potravinami či kyvadlovú dopravu do nemocníc, kde je možné vykonať lekárske prehliadky. Spočiatku sa podnik zameria najmä na japonský trh s cieľom rozšíriť sa do celého sveta v ďalších rokoch.

SoftBank už v minulosti vložila kapitál do autonómneho vývoja. Jej investičný fond Vision Fund zameraný na technológie v hodnote 100 miliárd dolárov vyčlenil začiatkom roka 2,3 mld. dolárov na samoriadiace vozidlo GM Cruise spoločnosti General Motors. Okrem tohto fondu investovala do vývoj tohto vozidla taktiež ďalšia známa japonská automobilka Honda a to 2,8 mld. o čom informovala v stredu.

monet
Zdroj obrázku: SoftBank

Trendu investícií do autonómnych vozidiel sa nevyhla taktiež ani samotná Toyota, ktorá vytvorila v marci novú spoločnosť zameranú na výskum a vývoj týchto automobilov s plánom investovať rovnakú čiastku ako Honda – 2,8 mld. dolárov. SoftBank aj Toyota dlhodobo investujú do najväčších startupov v oblasti dopravy na zabezpečenie dlhodobého rastu a zachytenie nových trendu technológí. Medzi tieto investície patria spoločnosti Uber, čínsky Didi Chuxing alebo singapurský Grab.

Spolupráca medzi týmito spoločnosťami sa črtala už pred 20 rokmi, kedy SoftBank oslovila najväčšiu automobilku sveta s myšlienkou prepojenia japonských obchodných zastúpení v internetovom priestore, avšak vtedy Toyota spoluprácu odmietla s tým, že SoftBank je príliš malá a nevýznamná spoločnosť. Dnes je to práve Toyota, ktorá žiada japonský úspešný konglomerát o pomoc.


Ďalšie novinky

xtb
ZDROJCNN
Predchádzajúci článok4 najlepšie technologické ETF v roku 2020, ktoré zdvojnásobili svoju hodnotu
Ďalší článokAkciový index S&P 500 sa rozšíri o spoločnosť Enphase Energy
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno