Akcie VS

V našej pravidelnej rubrike, kde porovnávame akcie 2 spoločností a pozeráme sa na to, ktoré sú lepšie pokračujeme so svetovo známymi a populárnymi značkami Starbucks a McDonald´s. Na prevádzky oboch firiem môžete bežne naraziť na prechádzke väčšími mestami a to často hneď vedľa seba. Ľudí oslovili koncepty týchto podnikov, pretože si môžu vychutnať svoju obľúbenú kávu alebo burger takmer všade na svete. No zatiaľ čo Starbucks je známy tým, že jej produkty sú nadpriemerne drahé, McDonald´s ponúka lacnú možnosť rýchleho stravovania. Akcie Starbucks

Obe firmy patria už niekoľko rokov medzi obľúbené dividendové akcie, pričom investorov na nich priťahuje predovšetkým dividendový výnos a stabilita, ktorú prinášajú do portfólia. Poďme sa pozrieť na to, ktoré akcie sú lepšie pre rok 2021.

Akcie Starbucks

Spoločnosť Starbucks, najznámejšia sieť kaviarní na svete, pôsobí vo viac ako 80 štátoch a jej celkový počet pobočiek bol k 28. marcu 2021 priam neuveriteľných 33 000, z toho 18 120 v americkom segmente. Podľa organizácie CSIMarket má Starbucks až 13% podiel na trhu, čo z neho robí jednoznačného lídra a v súčasnosti si len ťažko predstaviť vážneho konkurenta, ktorý by jeho podiel mohol výraznejšie okresať.

Silné postavenie na trhu a expanzia podnikania v posledných rokoch sa naplno prejavila aj v raste tržieb a ziskov, ktorý je zobrazený na obrázku nižšie. Medzi rokmi 2013 a 2020 dokázal Starbucks svoje výnosy takmer zdvojnásobiť a relatívne stabilne mu rástol aj generovaný zisk. Až do roku 2020, kedy pandémia koronavírusu zatvorila brány mnohých prevádzok, čo viedlo k poklesu výnosov o -11,3% a predovšetkým zisku, ktorý sa prepadol o -74,2%.

Hoci prepad v rentabilite je veľmi výrazný, viacerých ľudí prekvapila odolnosť podnikania z hľadiska celkových príjmov, ktoré klesli medziročne iba o niečo viac ako desatinu. Zákazníci počas pandemickej doby tak ukázali vysokú lojalitu voči Starbucksu a to je jedna z vecí, na ktorých plánuje vedenie podniku stavať v ďalších rokoch.

Akcie Starbucks - vývoj tržieb a ziskov
Akcie Starbucks – vývoj tržieb a ziskov

Je to taktiež jeden z dôvodov prečo sa akcie Starbucksu tak rýchlo spamätali z prepadu o zhruba -50%, keď sa investori obávali dopadov uzatvorenia ekonomiky na podnikanie firmy. Neistotu investorov však medzitým vystriedal optimizmus.

Manažment spoločnosti si všimol viaceré trendy, ktoré by podľa vlastných slov mali pretrvať aj po návrate do normálu. Jedným z nich je, že ľudia skôr navštevovali pobočky na predmestiach ako v centre miest. Aj z toho dôvodu plánuje Starbucks zrušiť viacero kaviarní v biznis centrách v USA a presunúť ich na predmestia, kde by mali mať zároveň zákazníci možnosť kúpiť si svoju obľúbenú kávu prostredníctvom „drive-in“.

Najambicióznejšie však znie plán veľkej expanzie v zahraničí, ktorý ohúril aj viacerých investorov a analytikov. Firma si vytýčila cieľ do roku 2030 mať celkovo 55 000 pobočiek na 100 trhoch, pričom hlavnou lokalitou rozvoja by mala byť Čína a India. Starbucks by mal už v tomto roku pridať 1 100 nových lokalít a až 1 050 z toho by malo byť otvorených v zahraničí.


Akcie Starbucks predstavujú jeden z najúspešnejších príbehov na Wall Street v histórií, keď od svojho debutu na burze v roku 1992 vzrástli aj vďaka šiestim stock splitom v pomere 2:1 vzrástli o viac ako +41 500%. Aktuálne sa nachádzajú v podstate na svojej najvyššej cenovej úrovni v histórii a obchodujú sa za 137 násobok ročného zisku na akciu (P/E), čo sa môže zdať priam bláznivo veľa, avšak táto hodnota je poznamenaná 70% poklesom zisku v roku 2020. Otázka teda je či aj dnes predstavuje investícia do Starbucksu dobrú príležitosť.

Rastová stratégia načrtnutá vedením spoločnosti znie veľmi optimisticky a ak sa jej to podarí, Starbucks predbehne čo sa týka počtu pobočiek aj McDonald´s. To dáva dobrý základ pre lepšie preskúmanie súčasného ocenenia akcií, na ktoré sme sa pozreli nižšie a kde dávame aj náš verdikt či sú lepšie akcie Starbucks alebo akcie McDonald´s.

Akcie McDonald´s

McDonald´s je symbolom rýchleho a dostupného občerstvenia nech ste v podstate kdekoľvek na svete, keďže ľudia si môžu podobne ako pri Starbucks objednať svoj obľúbený Big Mac alebo iný produkt takmer kdekoľvek na svete. Avšak v podnikaní týchto 2 firiem existuje jeden veľký rozdiel. Zatiaľ čo Starbucks prevádzkuje svoju sieť kaviarní interne a sama, koncept McDonaldu je postavený predovšetkým na predaji franšízy. Iba 7% všetkých predajní vlastní materská spoločnosť, ostatné v podstate prenajíma podnikateľom vlastniacim jej franšízu a tí okrem poplatku za kúpu jej platia taktiež určité percento z celkového predaja.

Svojou veľkosťou z pohľadu medzinárodnej stopy McDonald´s stále prevyšuje Starbucks. Pôsobí totiž to až v 119 krajinách, kde prevádzkuje takmer 39 000 predajní. No napriek vyššej penetrácií medzinárodných trhov sa McDonald´s potýka už roky s poklesom tržieb, keď tie sa prepadli medzi rokmi 2013 a 2020 o takmer tretinu, z 28,1 miliardy dolárov na 19,2 miliardy dolárov.

Ziskovosť sa však napriek klesajúcim príjmom držala na zhruba rovnakej úrovni alebo dokázala mierne rásť. Možno za tým hľadať jednak cenové zvýšenia a teda vyššie ziskové marže, ale aj automatizáciu, kedy zamestnancov v predajniach nahrádzajú objednávkové kiosky.

Akcie McDonald´s - vývoj tržieb a ziskov
Akcie McDonald´s – vývoj tržieb a ziskov

Investorov môže od kúpy akcií McDonald´s odrádzať nielen viditeľný pokles výnosov, ale taktiež vysoká konkurencia v odvetví. V súčasnosti má podľa organizácie CSIMarket firma stále 19% podiel na trhu rýchleho občerstvenia, avšak na rozdiel od Starbucksu na tomto trhu existuje viacero hráčov ako napr. Burger King, Wendy´s, KFC, Pizza Hut, Domino Pizza, Chipotle či Taco Bell, ktorí sú schopní ukrojiť ďalší kus z koláča McDonaldu.

Vedenie podniku si však plánuje udržať svoju pozíciu a zameriava sa na viaceré potenciálne iniciatívy, resp. pružné reagovanie na správanie trhu. V USA možno v posledných rokoch badať celkom výraznú zmenu spotrebiteľského správania, keď mnohí zákazníci zvýšili dopyt po kuracích sendvičoch, predovšetkým z dôvodu obrovskej popularity sendviču od reťazca Popeyes na čo McDonald´s podobne ako zvyšok konkurencie reagoval s vlastnou ponukou.

Globálne taktiež možno vidieť zvyšujúci sa dopyt po burgroch na báze rastlinného mäsa, na čo vo februári reagoval McDonald´s partnerstvom s pionierom v tejto oblasti, spoločnosťou Beyond Meat, ktorá mu má pomôcť vyvinúť vlastný „rastlinný burger“ McPlant. Rozšírenie o stály vegetariánsky produkt by mohlo pomôcť firme osloviť viacero zákazníkov aj z komunity, ktorá bežne v týchto dňoch najväčšiu sieť rýchleho občerstvenia nenavštevuje.

Ďalšími oblasťami, na ktoré sa plánuje manažment zamerať sú digitalizácia a donáška. Aplikáciu McDonald´s aktívne používa až 40 miliónov zákazníkov, čo dáva firme príležitosti s nimi pracovať a poskytovať im špeciálne ponuky. Spoločnosť taktiež čoraz viac presadzuje donášku, po ktorej volali zákazníci už roky. Za posledné 4 roky sa počet lokalít, kde je dostupná donáška jedla z McDonald´s stúpol z 3 000 na 30 000. Tento rok je navyše podnik na ceste k otvoreniu 500 nových reštaurácií.


Akcie McDonald´s ako sme spomínali vyššie sú stále populárnou voľbou a to predovšetkým vďaka ich stabilite a schopnosti generovať zisk, čo umožňuje firme zvyšovať dividendu už viac ako 25 rokov v rade. Spoločnosť sa tak radí medzi dividendových aristokratov. Momentálne sa akcie McDonald´s nachádzajú na svojom maxime a obchodujú sa za 34 násobok ročného zisku na akciu (P/E), avšak aj tento výsledok ovplyvnil mierny pokles ziskovosti v poslednom pandemickom roku.

Porovnanie: Akcie Starbucks vs. McDonald´s

Na prvý pohľad sa môžu zdať podľa hodnotových ukazovateľov, ale aj z hľadiska dividendového výnosu lepšie a lacnejšie akcie McDonald´s. Najhrozivejšie vyzerá práve ukazovateľ P/E, kde 137 násobok ročného zisku na akciu zvyčajne neplatíte ani pri rastových softvérových firmách, avšak toto číslo je spôsobené práve veľkým výpadkom v rentabilite v roku 2020.

Smerodajnejší je preto ukazovateľ Forward P/E, ktorý ráta s tým koľko ako investor zaplatíte za ročný zisk na akciu v roku na základe očakávaného zisku v roku 2021. Číslo 32,1 sa už nemusí zdať až tak veľa, aj keď pri takejto hodnote môžeme považovať akcie za lacné stále len ťažko. Taká je však súčasná cena akú sú ochotní investori platiť za akcie Starbucks vzhľadom na expanzívne plány firmy v ďalších rokoch.

FirmaStarbucksMcDonald´s
Kapitalizácia (mld. $)135,9174,81
P/E137,333,3
Forward P/E32,127,5
P/FCF55,433,1
Úrokové krytie3,76,1
Dividendový výnos1,56%2,20%
Ø rast tržieb za 3r9,1%-2,9%
Zmena tržieb 2013 – 2020+58,2%-31,7%
Zmena cashflowu 2013 – 2019+84,1%+33,3%
Zdrojové údaje: GuruFocus.com

Pre dividendových investorov budujúcich si pravidelný príjem z investícií by sme brali skôr akcie McDonald´s vďaka lacnejším akciám, stabilite a vyššej dividende. Naopak, v prípade, ak hľadáte niečo medzi dividendovou a rastovou stratégiou, vhodnou voľbou pre túto kombináciu môžu byť akcie Starbucks. My osobne by sme volili práve akcie Starbucks, avšak počkali by sme si na menšiu korekciu pre lepší vstup do pozície.

Zo sekcie vs:

Akcie Airbnb vs. Booking: ktoré sú lepšie pre rok 2021?
Akcie Nvidia vs. AMD, ktoré sú lepšie?
Akcie Broadcom vs. Skyworks: Ktoré sú lepšie?
Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Facebook vs. Google. Ktoré sa oplatí kúpiť viac začiatkom roka 2021?
Akcie Ryanair vs. WizzAir: Ktoré sú lepšie?
Akcie Visa vs. Mastercard v roku 2021

xtb
Predchádzajúci článokAkcie IBM v pluse po najlepšom štvrťroku za posledné 3 roky
Ďalší článokNetflix s nevýrazným štvrťrokom, manažment potvrdzuje zameranie sa na videohry
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno