Bude návrat na vrchol bude trvať roky?

Fastfood v USA prechádza zmenami, napriek tomu McDonald’s stále dominuje tomuto odvetviu. Napriek rôznym výzvam sa tento gigant rýchleho občerstvenia stále teší veľkej obľube u amerických zákazníkov. V najnovšom rebríčku QSR 50 (Quick Service Restaurant), ktorý každoročne hodnotí reťazce rýchleho občerstvenia v USA, si značka udržala prvú priečku.

McDonald's bojuje o zákazníkov: Hľadá nové spôsoby
Zdroj: Chartr

Jeho 13 457 prevádzok prinieslo v minulom roku tržby vo výške viac ako 53 miliárd USD, čo je neporovnateľne viac ako u jeho konkurentov. McDonald’s teraz stavia na svojej tradičnej sile, cenovej dostupnosti. Spoločnosť sa vracia k úspešným konceptom, akým bol ikonický „Dollar Menu“, a dáva do pozornosti svoju ponuku za 5 USD, aby prilákala zákazníkov späť.

McDonald’s sa totiž v poslednom období stretáva s rôznymi výzvami, na čele s rastúcou konkurenciou a zhoršením spotrebiteľského správania. Začiatkom roka nezaznamenal práve najlepšie výsledky, keď hlásil svoj prvý pokles predajov od roku 2020, pričom tržby v rovnakých prevádzkach klesli o 0,7 %. Jedným z dôvodov nedosiahnutia očakávaných výsledkov, je aj bojkot v niektorých moslimských krajinách, ako je Blízky východ, Indonézia a Malajzia.

Analytik David Palmer zo spoločnosti Evercore ISI však verí, že McDonald’s má šancu zvýšiť svoj podiel na trhu v USA, pričom jeho optimizmus vychádza z nedávneho úspechu s uvedením zberateľských pohárov s limitovanou edíciou. Tieto poháre nielenže zvýšili predaj v treťom štvrťroku, ale ukázali, že značka je stále silná a postupne sa zbavuje svojho nízkeho hodnotového vnímania medzi zákazníkmi.

Napriek tomu, že McDonald’s čelí intenzívnej konkurencii, Palmer zvýšil cieľovú cenu akcií spoločnosti na 320 USD, pričom cena akcií v sa v súčasnosti pohybuje na úrovni 285,6 USD. Zlepšenie trhového podielu sa očakáva najmä v druhej polovici roku 2024, a to vďaka novým položkám v strednej a prémiovej cenovej kategórii, ktoré by mali prilákať zákazníkov hľadajúcich vyššiu hodnotu.

Palmer však varuje, že návrat pohybu zákazníkov na úroveň z počiatku roka 2010 bude trvať až desaťročie. Pokles návštevnosti McDonald’s začal v roku 2012, keď reťazec odstránil dvojitý cheeseburger z Dollar Menu. Odvtedy sa návštevnosť znížila o 12 % do roku 2019, avšak rast tržieb z predaja kompenzoval tento pokles o 22 %. Počas pandémie COVID-19 sa rozdiel ešte zväčšil, keď priemerný účet narástol o 50 %, zatiaľ čo návštevnosť klesla o ďalších 10 %.

McDonald’s sa dlhodobo drží na čele v boji o zákazníkov, ale konkurencia mu dýcha na krk. Medzi rokmi 2013 a 2019 dosiahol priemerný rast tržieb na rovnakých predajniach 3 %, čo prekonalo značky ako Wendy’s a Restaurant Brands. V čase pandémie, medzi rokmi 2020 a 2023, však firma excelovala s 6 % rastom, čo mu umožnilo predbehnúť všetkých konkurentov. Aj keď sa mu podarilo získať náskok, pri dlhodobom priemere od roku 2013 do 2023 si McDonald’s udržal rast na úrovni 4 %, rovnako ako Yum! Brands, zatiaľ čo ostatní konkurenti mierne zaostávajú. Tento trend naznačuje, že podnik vie reagovať na výzvy, ale konkurencia neustále tlačí na jeho pozíciu lídra.

Výzvy na trhu a nové stratégie

CEO McDonald’s, Chris Kempczinski, priznal, že reťazec čelí niekoľkým prekážkam, najmä kvôli tomu, že spotrebitelia stále viac preferujú zdravšie možnosti a vyššiu kvalitu stravovania. Chipotle, Wingstop a Shake Shack zaznamenali v poslednom období pozitívny rast predaja, čo ukazuje, že trh sa mení.

McDonald’s reagoval na tieto výzvy rozšírením svojho 5 dolárového menu a Kempczinski tiež zdôraznil potenciál rastu v segmente kuracieho mäsa, ktoré teraz tvorí významnú časť predaja spoločnosti. Podľa neho je kuracie mäso na rovnakej úrovni ako hovädzie, pričom kategória kuracieho mäsa rastie globálne rýchlejšie.

Palmer poznamenal, že aj keď McDonald’s nie je „obľúbenou akciou“ spoločnosti Evercore, firma má niekoľko kľúčových rastových stimulov, vrátane zlepšenia rovnakých tržieb v USA, pokračujúcich noviniek v ponuke a „nových hodnotových posolstiev“ pre rok 2025. Kombinácia týchto faktorov spolu s očakávaným znížením úrokových sadzieb by mala podporiť celkový rast a návratnosť investícií do roku 2025.

Akcie McDonald’s


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +2 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 285,6 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 25 násobok zisku na akciu (P/E), 22,4 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 18,6 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 204,9 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 2,34 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokHistorický míľnik: Zlato prvýkrát za 2500 USD!
Ďalší článokAkcie na 10 minút #22: Top investori odhalili svoje portfóliá, zlato na rekorde, ropa padá
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno