Donáška potravín
Grubhub, dcérska spoločnosť európskeho Just Eat Takeaway, ktorá sa špecializuje na donášku jedla v USA rozširuje svoju nedávno spustenú službu doručovania potravín a tovaru v spolupráci s maloobchodom 7-Eleven. Zároveň zvažuje pridanie vlastných skladov v snahe udržať si zákazníkov uprostred silnej konkurencie zo strany služieb DoorDash a Uber Eats.
Donáška potravín a tovaru bude po najnovšom rozhodnutí manažmentu dostupná v USA celonárodne, čo predstavuje dostupnosť na 3 000 miestach. Zákazníci si budú môcť na požiadanie objednať niektoré z najobľúbenejších položiek 7-Eleven, od energetických nápojov po zmrzlinu až po osobnú starostlivosť. Národná expanzia nasleduje po pilotnom programe na niekoľkých miestach na Manhattane v New Yorku.
Spoločnosť však naďalej zvažuje aj pridanie svojich „black stores“, resp. tmavých obchodov, v ktorých skladuje vlastný tovar určený na donášku prostredníctvom služby Grubhub Goods. Jedným z cieľov tohto kroku je zlepšiť lojalitu a frekvenciu nákupov zákazníkov, pretože ľudia, ktorí si objednajú tovar na Grubhub, zadávajú v nasledujúcom mesiaci viac objednávok ako tí, ktorí tak neurobia, dodal generálny riaditeľ podniku, Adam Dewitt.
Dewitt ďalej informoval, že manažment hľadá príležitosti na otvorenie ďalších skladových centier, ale je stále iba v počiatočnom štádiu hodnotenia správneho dlhodobého ekonomického modelu tejto služby. Cieľom hybridného modelu v podobe partnerstva s treťou stranou (7Eleven) a konceptu „black stores“ je optimalizácia toho ako môže podnik čo najlepšie spravovať zásoby na predmestských trhoch v porovnaní s hustými mestskými oblasťami.
Podiel Grubhubu na americkom trhu s dodávkami jedla od začiatku pandémie stagnuje, resp. skôr klesá na úkor svojich konkurentov. V dôsledku toho je európska materská spoločnosť Just Eat Takeaway pod tlakom investorov, aby predala alebo od seba oddelila Grubhub v snahe zvýšiť slabú výkonnosť svojich akcií Just Eat Takeaway.
Investori sa obrátili odvetviu chrbtom
Je faktom, že akcie Just Eat Takeaway skutočne dlho zaostávali za svojimi konkurentmi, avšak v súčasnosti možno badať to, že investori sa otočili všetkým hlavným hráčom v tomto odvetví. Tí síce zažívajú aj po pandémií naďalej slušné tempo rastu tržieb, avšak vysoké marketingové a kapitálové výdavky prikláňajú ich podnikanie do červených čísel, pričom investori už chcú vidieť zisky.
Spoločnosť | Cena | Najvyššia cena za 2r | Najnižšia cena za 2r | Pokles od maxima |
Just Eat Takeaway | €37,47 | €97,56 | €36,13 | -61,6 % |
Deliveroo | £133,05 | 396,80 | £130,60 | -66,5 % |
Delivery Hero | €50,84 | €141,95 | €38,75 | -64,2 % |
DoorDash | $105,03 | $257,25 | $91,96 | -59,2 % |
Uber | $35,71 | $61,50 | $32,81 | -41,9 % |
Ďalším dôvodom prečo akcie donáškových služieb zažívajú ťažké chvíle je rastúca regulácia zo strany štátov, ktoré ochraňujú kuriérov, ale aj reštaurácie krokmi na ich úkor. V niektorých amerických štátoch regulačné orgány zaviedli maximálny poplatkový strop, kvôli ktorému Grubhub, Uber a DoorDash podali žalobu. V Európe sa zas zvažuje zmena legislatívy, ktorá by prikazovala zamestnávať kuriérov ako zamestnancov a nie ako partnerov pracujúcich na živnosť.
Akcie Just Eat Takeaway
Pred niekoľkými dňami manažment Just Eat Takeaway oznámil, že akcie spoločnosti pod symbolom GRUB budú stiahnuté z americkej burzy s cieľom šetriť náklady. Vedenie spoločnosti tento krok obhajovalo argumentom, že intenzita obchodovania s akciami na tamojšom trhu bol nízky. Akcie podniku sa budú naďalej obchodovať na európskej burze Euronext v Amsteradame.
Aktuálne sa akcie Just Eat Takeaway pri cene €37,47 obchodujú za 1,7 násobok tržieb na akciu (P/S). Spoločnosť bude reportovať svoje celoročné výsledky 3. marca.