Nabaľujúce sa problémy a spomaľovanie

Vstup na burzu podniku Beyond Meat, ktorý vyrába zdravšie a zelenšie alternatívy oproti mäsovým výrobkom, spôsobil medzi investormi poriadny rozruch. Akcie Beyond Meat vystrelili prudko nahor a aj napriek vysokej volatilite boli trhy ohľadom firmy optimistickí. Spôsoboval to na jednej strane úžasný rast, keď medzi rokmi 2018 a 2019 jej tržby stúpli z 87,9 na 297,9 milióna dolárov a na druhej strane obrovský potenciál.

Potenciál tkvie v tom, že dopyt po „falošných mäsových výrobkoch“ prudko rastie, ale aj v oznámených spoluprácach so svetovými reťazcami rýchleho občerstvenia. V priebehu niekoľkých mesiacov vedenie spoločnosti informovalo, že dosiahlo dohodu s McDonald´s, PepsiCo, Pizza Hut, Taco Bell, KFC, Panda Express či Del Taco.

V dobe, keď celý svet zasiahla pandémia však pre akcionárov začali postupne pribúdať aj negatívne správy. Rast príjmov začal výrazne spomaľovať a testovanie spoločných produktov pre reštauračné siete sa naťahujú dlhšie ako by akcionári vítali. Niektoré siete vrátane Dunkin´s dokonca odstránili sendviče Beyond Meat zo svojho raňajkového menu.

Problémy vyvrcholili v doposiaľ poslednom kvartáli, v ktorom Beyond Meat zaznamenal v rámci USA medziročný pokles tržieb a zaznamenal najvyššiu štvrťročnú stratu v histórií. Tú spôsobil znížený dopyt zákazníkov, rastúce logistické náklady, ale aj problémy s dodávkou vody v továrni v Pensylvánii.

Poslednými ranami pre zúbožených akcionárov, ktorí rátajú straty bolo oznámenie, že Taco Bell posúva testovanie svojho spoločného produktu s Beyond Meat kvôli nespokojnosti a posun spustenia predaja náhrady kuracieho mäsa, po ktorom sa očakával značný dopyt od spotrebiteľov.

Akcie Beyond Meat


Všetky vyššie spomínané problémy spôsobili to, že akcie Beyond Meat od svojej najvyššej úrovne klesli už o -72% na $62,06. Podnik tak prišiel o tri štvrtiny svojej trhovej hodnoty a niektorí akcionári už začali tlačiť na odstúpenie zakladateľa a výkonného riaditeľa, Ethana Browna. Iní zas dúfajú, že firma dokáže súčasný zlý trend zvrátiť.

Prvé kroky k náprave

Dopomôcť k tomu majú aj obsadenia nových postov v jej riadení, keď Beyond Meat získal do svojich radov B. Adcocka a D. Ramseyho. Obaja majú viac ako 30 ročné skúsenosti s dôležitými funkciami v potravinárskom gigante Tyson Foods a v Beyond Meat budú mať na starosti podnikové operácie a dodávateľský reťazec.

Angažovanie dvoch veteránov s bohatými skúsenosťami do energiou nabitej mladej firmy, ktorá narúša klasické odvetvie môže byť veľmi dobrou kombináciou na ceste k nižším operatívnym nákladom a v dlhodobejšom meradle aj k zisku. Odrazenie od dna by mohla spôsobiť aj včerajšia správa ohľadom spolupráce s McDonald´s, po ktorej akcie Beyond Meat vzrástli o +9,29% na $69,31.

Celonárodné spustenie McPlant

Podľa 2 analytikov z Wall Street totiž plánuje McDonald’s v roku 2022 veľkú expanziu svojho „rastlinného burgeru“ McPlant, ktorý vyvíja v spoluprácii so spoločnosťou Beyond Meat, do celých Spojených štátoch amerických. McDonald´s testuje McPlant v 8 amerických pobočkách od novembra a taktiež vo viacerých štátoch Európy vrátane Rakúska, Veľkej Británie a Írska.

Podľa údajov od analytikov, McDonald´s sa darí predávať dostatok týchto sendvičov (zhruba 70 denne) na to, aby sa testovanie v USA posunulo na ďalšiu úroveň. Analytik BTIG, Peter Saleh v pondelok vo svojom výskume uviedol, že očakáva, že produkt bude vo februári a marci dostupný v približne 700 reštauráciách v niekoľkých regiónoch, pričom celonárodne spustenie predaja je možné v roku 2023.

Nezávisle od výskumu Saleha, analytik Piper Sandler, Michael Lavery oznámil, že McDonald’s by mohol uviesť na trh McPlant hamburgery na celoštátnej úrovni koncom prvého štvrťroka 2022, teda skôr, ako sa pôvodne predpokladalo.

Ak by sa tak stalo, McPlant by mohol byť dostupný vo viac ako 13 500 pobočkách v USA. Tieto očakávania analytikov by mohli vliať investorom ohľadom Beyond Meat opäť trochu nádeje, keďže podľa odhadov by celonárodný predaj v USA mohol firme priniesť viac ako 200 miliónov dolárov ročne. V minulom roku pritom Beyond Meat dosiahol tržby iba vo výške 406,7 milióna dolárov.

To je samozrejme pozitívna správa, avšak miernym negatívom je, že takáto významná spolupráca pravdepodobne zníži hrubú ziskovú maržu. Podľa Laveryho si môže spoločnosť účtovať $4,00 za 1 libru, avšak pôvodne sa počítalo až s cenou $5,25 za 1 libru. Ak však chce manažment naplniť svoju víziu v tom, že ich „rastlinné mäso“ bude lacnejšie ako živočíšne mäso, bude sa musieť s tým vysporiadať.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAkcie Bristol-Myers Squibb stúpajú po zvýšení dividendy a ohlásení buybacku
Ďalší článokInvestori strácajú trpezlivosť s „extra-rastovými“ akciami
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno