Cesta k uhlíkovej neutralite
Planéta je len jedna a čoraz viac ľudí si to začína uvedomovať. Investori pritom nie sú výnimkou a preto do svojich investičných rozhodnutí začínajú zapracovávať aj to, ako daná spoločnosť pristupuje k ochrane enviromentálneho prostredia. Firmy na tento dopyt investorov pochopiteľne reagujú a prílohy v súčasnosti už každý výročný report podnikov obsahuje aj tému ESG.
Väčšina veľkých korporácií už v nedávnych rokoch svojím zákazníkom a akcionárom oznámila, že sú na ceste k nulovým emisiám a tento magický grál dosiahnu v nasledujúcich rokoch, resp. desaťročiach, čím prispejú k spomaleniu globálneho otepľovania. Ale často sú skutočné kroky firiem a ich dopady len rozpačité.
Príliš veľa podnikov sa navyše stále spolieha na nákup povoleniek na znečisťovanie životného prostredia a nie na zmenu spôsobu získavania energie, hovorí zástanca trvalo udržateľného investovania As You Sow. Táto nezisková organizácia vo štvrtok vydala svoju pravidelnú správu „Cesta k nulovým emisiám: 55 spoločností sa umiestnilo na čistom nulovom pokroku“. Správa hodnotí veľké spoločnosti podľa ich pokroku pri zosúlaďovaní znižovania emisií s cieľom Parížskej dohody udržať otepľovanie na 1,5 stupňa Celzia.
„Niekoľko nasledujúcich rokov je kritických pre dosiahnutie zníženia emisií a nastavenie menej katastrofickej cesty pre globálnu klímu,“ povedala Danielle Fugere, prezidentka As You Sow. „Aby sme vyriešili súčasnú priepasť medzi cieľmi a činnosťou, hodnotiaca karta As You Sow považuje krátkodobé, medziročné znižovanie emisií skleníkových plynov za najväčšiu zložku výsledkovej listiny.
Ako možno vidieť z 55 hodnotených spoločností získali najvyššiu známku „A“ iba tri: Microsoft, PepsiCo a Ecolab. Známku „B“ obdržali ďalší technologickí giganti Alphabet (Google) a Apple. Všetky ďalšie firmy sa už žiaľ dostali do nižšieho hodnotiaceho pásma, pričom približne 84 % hodnotených spoločností získalo celkové skóre „D“ alebo „F“, čo podčiarkuje, že máme pred sebou dlhú cestu k uhlíkovej neutralite.
As You Sow – ako zaseješ
Organizácia As You Sow, ktorej názov sa dá preložiť aj ako „ako zasejes“ sa snaží presadzovať iniciatívy alebo zmeny v predstavenstvách firiem s cieľom dávať enviromentálne rozhodnutia do popredia. Začiatkom tohto roka zohrala napr. úlohu pri presune Coca-Coly, ktorá patrí medzi najväčších znečisťovateľov na svete, smerom k viacnásobne použiteľným fľašiam s cieľom minimalizovať plastový odpad.
Štvrtková správa skupiny tiež zistila, že 64 % hodnotených spoločností ešte neuvádza celý rozsah svojich emisií Rozsahu 3, ktorý pokrýva ich dodávateľské reťazce alebo tie emisie, ktoré nie sú priamo pod kontrolou spoločnosti. Emisie Rozsahu 1 sú tie, ktoré spoločnosť priamo ovplyvňuje, napríklad emisie z ústredia. Rozsah 2 sú zas emisie spojené s využívaním energie ako napríklad benzín vo firemnom vozovom parku alebo emisie z elektrickej siete.
Microsoft ide ešte ďalej
Niektoré podniky však idú so svojím záväzkom voči životnému prostrediu ešte ďalej. Spoločnosť Microsoft, ktorá celý rebríček vedia v roku 2020 uviedla, že chce znížiť nielen svoju uhlíkovú stopu, ale aj v celom dodávateľskom reťazci, pričom verí, že do roku 2030 môže byť „uhlíkovo negatívna“.
Uhlíková negativita predstavuje redukciu uhlíkovej stopy na menej ako neutrálnu, s čistým efektom odstraňovania oxidu uhličitého z atmosféry a nie jeho pridávania. K tomuto cieľu sa dosiaľ zaviazala iba hŕstka firiem a jednou z nich je práve Microsoft. Ten verí, že do roku 2050 dokáže odstrániť všetok uhlík, ktorý vyprodukoval od založenia spoločnosti v roku 1975.
Ďalšie novinky zo sveta investovania