Cesta k uhlíkovej neutralite

Planéta je len jedna a čoraz viac ľudí si to začína uvedomovať. Investori pritom nie sú výnimkou a preto do svojich investičných rozhodnutí začínajú zapracovávať aj to, ako daná spoločnosť pristupuje k ochrane enviromentálneho prostredia. Firmy na tento dopyt investorov pochopiteľne reagujú a prílohy v súčasnosti už každý výročný report podnikov obsahuje aj tému ESG.

Väčšina veľkých korporácií už v nedávnych rokoch svojím zákazníkom a akcionárom oznámila, že sú na ceste k nulovým emisiám a tento magický grál dosiahnu v nasledujúcich rokoch, resp. desaťročiach, čím prispejú k spomaleniu globálneho otepľovania. Ale často sú skutočné kroky firiem a ich dopady len rozpačité.

Príliš veľa podnikov sa navyše stále spolieha na nákup povoleniek na znečisťovanie životného prostredia a nie na zmenu spôsobu získavania energie, hovorí zástanca trvalo udržateľného investovania As You Sow. Táto nezisková organizácia vo štvrtok vydala svoju pravidelnú správu „Cesta k nulovým emisiám: 55 spoločností sa umiestnilo na čistom nulovom pokroku“. Správa hodnotí veľké spoločnosti podľa ich pokroku pri zosúlaďovaní znižovania emisií s cieľom Parížskej dohody udržať otepľovanie na 1,5 stupňa Celzia.

„Niekoľko nasledujúcich rokov je kritických pre dosiahnutie zníženia emisií a nastavenie menej katastrofickej cesty pre globálnu klímu,“ povedala Danielle Fugere, prezidentka As You Sow. „Aby sme vyriešili súčasnú priepasť medzi cieľmi a činnosťou, hodnotiaca karta As You Sow považuje krátkodobé, medziročné znižovanie emisií skleníkových plynov za najväčšiu zložku výsledkovej listiny.

im 497903?width=700&height=539

Ako možno vidieť z 55 hodnotených spoločností získali najvyššiu známku „A“ iba tri: Microsoft, PepsiCo a Ecolab. Známku „B“ obdržali ďalší technologickí giganti Alphabet (Google) a Apple. Všetky ďalšie firmy sa už žiaľ dostali do nižšieho hodnotiaceho pásma, pričom približne 84 % hodnotených spoločností získalo celkové skóre „D“ alebo „F“, čo podčiarkuje, že máme pred sebou dlhú cestu k uhlíkovej neutralite.

As You Sow – ako zaseješ

Organizácia As You Sow, ktorej názov sa dá preložiť aj ako „ako zasejes“ sa snaží presadzovať iniciatívy alebo zmeny v predstavenstvách firiem s cieľom dávať enviromentálne rozhodnutia do popredia. Začiatkom tohto roka zohrala napr. úlohu pri presune Coca-Coly, ktorá patrí medzi najväčších znečisťovateľov na svete, smerom k viacnásobne použiteľným fľašiam s cieľom minimalizovať plastový odpad.

Štvrtková správa skupiny tiež zistila, že 64 % hodnotených spoločností ešte neuvádza celý rozsah svojich emisií Rozsahu 3, ktorý pokrýva ich dodávateľské reťazce alebo tie emisie, ktoré nie sú priamo pod kontrolou spoločnosti. Emisie Rozsahu 1 sú tie, ktoré spoločnosť priamo ovplyvňuje, napríklad emisie z ústredia. Rozsah 2 sú zas emisie spojené s využívaním energie ako napríklad benzín vo firemnom vozovom parku alebo emisie z elektrickej siete.

im 497905?width=700&height=494
im 497904?width=700&height=418
im 497904?width=700&height=418

Microsoft ide ešte ďalej

Niektoré podniky však idú so svojím záväzkom voči životnému prostrediu ešte ďalej. Spoločnosť Microsoft, ktorá celý rebríček vedia v roku 2020 uviedla, že chce znížiť nielen svoju uhlíkovú stopu, ale aj v celom dodávateľskom reťazci, pričom verí, že do roku 2030 môže byť „uhlíkovo negatívna“.

Uhlíková negativita predstavuje redukciu uhlíkovej stopy na menej ako neutrálnu, s čistým efektom odstraňovania oxidu uhličitého z atmosféry a nie jeho pridávania. K tomuto cieľu sa dosiaľ zaviazala iba hŕstka firiem a jednou z nich je práve Microsoft. Ten verí, že do roku 2050 dokáže odstrániť všetok uhlík, ktorý vyprodukoval od založenia spoločnosti v roku 1975.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

etoro
ZDROJMarketWatch
Predchádzajúci článokPraskla ďalšia bublina? Akcie Snowflake strácajú 21% hodnoty
Ďalší článokAkcie jedného z najcennejších ázijských startupov Grab včera klesli o 37%
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno