Akvizícia Distell
Spoločnosť Heineken dnes oznámila, že súhlasila s kúpou juhoafrického výrobcu vína a liehovín Distell Group Holdings za 2,2 miliardy eur, čím vytvorila novú regionálnu skupinu, ktorá bude konkurovať rivalom Anheuser-Busch InBev a Diageo.
Podľa pondelkového vyhlásenia, holandský pivovar predložil akcionárom ponuku vo výške 180 randov za akciu, ktorú odporučilo predstavenstvo spoločnosti Distell. Heineken sa tiež bude snažiť kúpiť väčšinový podiel vo vlastníkovi Namibia Breweries, pričom výsledkom by mal byť väčšinový subjekt Heinekenu s celkovou trhovou hodnotou na úrovni 4 miliárd eur. Namibia Breweries, líder na trhu v juhozápadnej africkej krajine, exportuje svoje produkty okrem Juhoafrickej republiky do 17 krajín.
Firma bude vyrábať typický ležiak a namíbijský Windhoek, ale aj základné výrobky značky Distell ako sú brandy Klipdrift, mušt Savanna a množstvo vín na export či miestnu spotrebu.
Generálny riaditeľ Heineken Dolf van den Brink, ktorý sa dostal do najvyššej funkcie v júni minulého roka predpokladá, že akvizícia urýchli desaťročia trvajúcu stratégiu expanzie na africký trh. V minulých rokoch podnik preinvestoval na v Pobreží Slonoviny a Nigérii stovky miliónov eur. Týmto krom sa Heineken okrem prirodzenej expanzie Heineken snaží vyrovnať s poklesom predaja piva v Ázii.
Akcie spoločnosti Distell klesli na burze v Johannesburgu po oznámení o -8,3 % na 167,38 randu, naopak akcie Heineken stúpajú o +1,07% na €98,36.
Očakáva sa, že celková transakcia zvýši ziskové marže v strednodobom horizonte a zvýši zisk na akciu v priebehu prvého roka po dokončení. Dohoda by sa mala uzavrieť do konca roka 2022, avšak ja jej uzavretie je potrebný ešte súhlas akcionárov. V rámci dohody nebudú akcionárom vyplácané žiadne dočasné ani celoročné dividendy.
Heineken
Heineken je aktuálne 3. najhodnotnejšou spoločnosťou svojho druhu mimo Číny s trhovou kapitalizáciou vo výške 64,9 miliardy dolárov. Vo svojom portfóliu má viac ako 300 značiek, s ktorými pôsobí vo vyše 190 krajinách sveta vrátane Slovenska a slovenských pivných značiek Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Martiner či Gemer. Medzi globálne značky podniku zas patria napr. Desperados, Amstel, Tiger, Birra a Krušovice.
Holandský výrobca dokázal v minulosti vďaka novým investíciám a akvizíciám rásť stabilným tempom. Medzi rokmi 2005 a 2019 svoje výnosy zdvojnásobil z 13,4 miliardy na 26,8 miliardy dolárov, zatiaľ čo zisk vzrástol z $1,11 na $2,11 na akciu. Rok 2020, ktorý bol poznamenaný poklesom dopytu kvôli pandémii, znamenal pre Heineken pokles príjmov o 16,1% a prepad do červených čísel. Spoločnosť momentálne vypláca svojim akcionárom dividendu v hodnote 0,98€, čo pri súčasnej cene akcií predstavuje dividendový výnos 1,00%.
Akcie Heineken
Akcie Heineken sa v doterajšom priebehu roka zvýšili o +7,81% a momentálne sa obchodujú za 18,9 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 14,9 násobok EV/EBITDA.