Elektromobilita

Elektromobilita, téma ktorá je v súčasnosti predmetom mnohých diskusií, sa týka používania elektrických vozidiel (EV) na prepravu a je považovaná za kľúčový prvok budúcnosti udržateľnej dopravy. V súčasnosti ale výrobcovia elektromobilov bojujú s viacerými výzvami a to najmä na čínskom trhu.

Problémov je viacero, okrem cenových vojen, legislatívy a súčasných embárg, ide hlavne o vysoké úrokové sadzby. Tie totiž zvyšujú náklady na dlh, čo predražuje kapitálové investície. Výrobcovia EV musia investovať značné sumy do výstavby infraštruktúry, vrátane tovární, nabíjacích staníc a vývoja technológie batérií. Rozdiel medzi úrokovou sadzbou 3 % a 7 % môže znamenať významný nárast nákladov na financovanie týchto projektov, čo ovplyvňuje celkové finančné zdravie spoločností v tomto odvetví.

Faktom tiež je, že tempo rastu klesá, kým v roku 2021 predstavovalo 54,8 %, v roku 2023 to bolo len 26,1 % a v tomto roku by to malo byť 16,4 %. Pri pohľade do budúcnosti sa očakáva, že trh bude vykazovať stabilnú ročnú mieru rastu (CAGR 2024-2028) na úrovni 9,82 %. Spomalenie tempa rastu je však logické, ide totiž o objem predaných vozidiel. Dôležitejší je trend a ten naznačuje, že jednotkový predaj na trhu s elektrickými vozidlami dosiahne do roku 2028 až 18 miliónov elektrických vozidiel.

Elektromobily na vzostupe v Číne, no akcie výrobcov stagnujú

Poďme sa pozrieť na najväčší trh pre elektromobily, Čínu. Predaj elektrických vozidiel v Číne stále rastie, čo je síce dobrá správa, no ani tento pozitívny trend nestačil na to, aby zlepšil výkonnosť akcií výrobcov elektromobilov. Spoločnosti ako Li Auto, NIO a XPeng nedávno zverejnili svoje augustové údaje o dodávkach vozidiel, no ich akcie na tieto výsledky nezareagovali priaznivo.

Li Auto dodal v auguste 48 122 vozidiel, čo predstavuje nárast o 38 % v porovnaní s minulým rokom. Spoločnosť očakáva, že v treťom štvrťroku dodá približne 150 000 vozidiel, čo znamená, že v septembri by mala dodať ešte približne 51 000 vozidiel, aby dosiahla stred svojej predpovede. XPeng dodal 14 036 áut, čo je nárast o 1 % oproti minulému roku. Spoločnosť očakáva, že v treťom štvrťroku dodá približne 43 000 áut, čo znamená, že v septembri by mala dodať ešte 18 000 áut, aby dosiahla svoju priemernú predpoveď.

NIO dodal 20 176 vozidiel, čo predstavuje nárast o 4 % oproti minulému roku. Bol to už štvrtý mesiac po sebe, čo NIO prekročil hranicu 20 000 dodaných áut. Spoločnosť zatiaľ nepredstavila svoju predpoveď na tretí štvrťrok, no očakáva sa, že tak urobí po zverejnení výsledkov za druhý štvrťrok 5. septembra. Tieto tri spoločnosti spoločne dodali 82 334 áut, čo predstavuje medziročný nárast o viac než 20 %. Je to druhý štvrťrok po sebe, čo dodávky prekročili 80 000 jednotiek, a tretí najlepší kombinovaný výsledok v histórii.

Rast predaja, no tlak na ziskovosť

Doteraz v tomto roku predali tri spomínané spoločnosti približne 493 000 elektromobilov, čo je nárast o 34 %. Predaj elektromobilov v Číne neustále rastie a postupne preberá trhový podiel tradičným vozidlám. Predaj elektrifikovaných áut, vrátane plug-in hybridov, v posledných mesiacoch predstavoval viac než 50 % nových predajov áut.

Najväčší čínsky výrobca elektromobilov, spoločnosť BYD, ktorá vyrába plne elektrické aj plug-in hybridné vozidlá, predala v auguste 370 084 vozidiel, čo predstavuje nárast o 35 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Predaj plne elektrických vozidiel dosiahol 148 470 jednotiek, čo je nárast o 2 %, zatiaľ čo predaj plug-in hybridov vyskočil o 73 % na 222 384 jednotiek.

Predaj osobných vozidiel u všetkých štyroch výrobcov elektromobilov vzrástol o 32 % oproti minulému roku, pričom predaj plne elektrických áut stúpol o 8 %. Rast predaja je síce pozitívny, no nestačí na zlepšenie výkonu na akciovom trhu. Zvyšujúca sa konkurencia v segmente elektromobilov spôsobila pokles cien a ziskových marží. Akcie spoločností Li Auto, XPeng a NIO klesli za posledný rok o 57 %, 55 % a 64 %. Lepšie si viedli akcie spoločnosti BYD, ktoré klesli o 2 %.

Akcie spoločnosti Tesla, ktorá získava približne tretinu svojich predajov z Číny, klesli za posledný rok o približne 17 %. Tesla nezverejňuje mesačné ani regionálne údaje o predaji, no analytici sledujú čísla poskytované priemyselnými združeniami. Údaje o predaji za august budú k dispozícii v nasledujúcich dňoch. Do júla predala spoločnosť v Číne približne 325 000 vozidiel, čo je porovnateľné s rovnakým obdobím roku 2023.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAstraZeneca bojuje proti rakovine, pustí sa do obezity?
Ďalší článokZáujem o Copilot od Microsoftu raketovo rastie, firmy hlásia úspory
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno