Vývoj na trhu

Posledný mesiac bol na trhoch pre akcie konečne relatívne pozitívnym. Napriek tomu sa však mnoho firiem, najmä rastových, pohybuje na stále zaujímavých úrovniach a práve túto situáciu sme využili na pridanie novej akcie do portfólia. Okrem toho sa na trhoch udialo niekoľko zaujímavých vecí, ktoré priamo či nepriamo ovplyvňujú náladu aj na akciách. Zrejme najdôležitejšou udalosťou boli zasadnutia centrálnych bánk, najmä amerického FEDu a európskej ECB. FED koncom minulého mesiaca opäť pristúpil k výraznému zvýšeniu úrokových sadzieb o 0,75 percentuálneho bodu. Zvýšenie sadzieb na prvý pohľad nie je pre akcie pozitívne, predseda FEDu Powell však povedal, že ďalšie zvýšenie sa bude odvíjať od toho, ako bude vyzerať ekonomika a trh práce. FED teda nebude zvyšovať sadzby za každú cenu, čo trh ocenil rastom akcií. K podobnému kroku konečne pristúpila aj ECB, ktorá sadzby zvýšila nečakane až o 0,5 percentuálneho bodu, zatiaľ čo sa čakalo zvýšenie o 0,25. Okrem toho nastali zmeny aj v politickej oblasti, keďže premiér Veľkej Británie Boris Johnson a premiér Talianska Mario Draghi oznámili, že sa vzdajú svojich premiérskych postov.

Celkom živo bolo aj na akciách, ktoré máme v portfóliu. Hlavnou témou bola síce výsledková sezóna, avšak napríklad technologické spoločnosti, ktoré máme v portfóliu (Apple, Alphabet) postupne oznamujú, že budú prepúšťať, alebo spomalia nábor nových zamestnancov. Firmám tiež posledné mesiace škodí aj silný USD, ktorý znižuje ich tržby či zisky. Citlivé na silný dolár sú najmä technologické spoločnosti, keďže práve tie majú väčšinu svojich tržieb zo zahraničia. Okrem toho bolo zaujímavou informáciou aj to, že americká letecká spoločnosť Delta si objednala 100 ks Boeingov 737 MAX s opciou na ďalších 30. Ide o prvú veľkú objednávku u Boeingu za viac ako 10 rokov od tejto firmy.

Budúcnosť Amazonu je v cloude a technológiách

Do investičného portfólia sme tento mesiac zaradili akcie Amazonu. Tie sa stali pre naše potreby po splite dostupnými a ich ocenenie je momentálne veľmi zaujímavé. Amazon väčšina z nás pozná ako online predajcu všetkého možného. To je v princípe pravda, keďže tržby z retailu tvoria cez 80 % z celkových tržieb firmy. Ak sa ale pozrieme na zisky tak uvidíme, že retail je asi najmenej podstatný segment zo všetkých, je relatívne problémový a operuje sa tu s veľmi nízkymi maržami. Na pohode firme v rámci retailu momentálne nepridáva ani spomaľovanie ekonomiky a dopytu po online nakupovaní. Problémy firme robia aj nadimenzované skladové kapacity, rastúce náklady na mzdy, nedostatok pracovníkov a ich fluktuácia či vysoké náklady na palivo a prepravu. Retail je teda ťažký biznis.

image 4

Firma je ale tiež svetovou jednotkou na poli poskytovania cloudových riešení a na tomto trhu má podiel zhruba 33 %. Na druhom mieste sa nachádza Azure od Microsoftu s podielom 21 % a na treťom Google Cloud s 10 %. Cloud je teda na prvý pohlaď síce nenápadný, avšak tvorí až tri štvrtiny prevádzkového zisku Amazonu. Okrem toho firma zarába aj na reklamách, aj keď ide o ďalší segment, ktorý nie je príliš známy v súvislosti s Amazonom. Reklamy na Amazone fungujú tak, že ak chce predajca pri vyhľadávaní svoj výrobok umiestniť vyššie, musí Amazonu proste zaplatiť, aby vo vyhľadávaní preskočil ostatných. Práve tieto dva segmenty považujeme za najdôležitejšie. Okrem toho Amazon investuje desiatky miliárd USD do ďalších technológií – autonómnych vozidiel, fintechu, zdravotníctva a podobne. Firma sa tak teda pomaly mení z online predajcu na technologického giganta v mnohých oblastiach. Podrobnejšie informácie o tejto firme nájdete v tohtomesačnom videu “Akciové Portfólio Tomáše Vranky”, ktoré si môžete prehrať prostredníctvom tohto odkazu: https://go.xtb.com/visit/?bta=42662&nci=20108 

Ďalšie novinky zo sveta investovania

etoro
Predchádzajúci článokWalt Disney predbehol Netflix a stáva sa najväčšou streamingovou spoločnosťou
Ďalší článokAnalýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno