Mediálne spoločnosti v kríze

Minulý týždeň bol pre prevádzkovateľov káblových balíčkov mimoriadne tvrdý. Spoločnosti Warner Bros. Discovery a Paramount Global oznámili významné straty na trhovej kapitalizácii, ktoré odrážajú čoraz nižšiu hodnotu ich káblového segmentu. Tento trend poukazuje na výzvy, ktorým čelí celé odvetvie, keď sa snaží prispôsobiť meniacim sa preferenciám spotrebiteľov a presúva svoje zameranie na streamovanie.

Warner Bros. Discovery oznámila obrovský odpis vo výške 9,1 miliardy USD, ktorý súvisí s jej televíznymi sieťami po strate kľúčovej mediálnej licencie na NBA. Podobný krok urobila aj spoločnosť Paramount, ktorá vo štvrtok ohlásila odpis vo výške takmer 6 miliárd USD na hodnote svojho káblového podnikania.

Tieto následné kroky zdôrazňujú, aké ťažké je pre priemysel udržať sa v súčasnej dobe, keď stále viac spotrebiteľov „odstriháva kábel“ a spoločnosti sa snažia presunúť svoje aktivity do oblasti streamovania. Tento prechod však prináša mnohé problémy. Aj keď Paramount spolu s Disney oznámili ziskové štvrťroky pre svoje streamovacie platformy, investori stále zostávajú skeptickí, pokiaľ ide o budúcnosť tohto odvetvia.

Pretrvávajúce finančné tlaky a stratégie na prežitie

Všetky tri spoločnosti, Warner Bros., Paramount a Disney, zaznamenali tento rok pokles hodnoty svojich akcií. Zatiaľ čo index S&P 500 tento rok vzrástol o 11 %, akcie Warner Bros. klesli o 40 % a Paramount prišiel o tretinu svojej hodnoty. Lineárna reklama (typ televíznej reklamy, ktorá sa vysiela v pevne stanovených časových úsekoch počas živého televízneho vysielania, teda v tradičnom televíznom modeli) a affiliate poplatky, ktoré v minulosti zvyšovali príjmy týchto spoločností, už nedokážu kompenzovať klesajúce počty káblových predplatiteľov. Tento pokles navyše zhoršili streamovacie spoločnosti, ktoré vstúpili na trh reklamy.

Analytik spoločnosti Third Bridge, Jamie Lumley, zdôraznil, že načasovanie týchto odpisov prichádza práve v čase, keď sú Paramount a Warner pod čoraz väčším tlakom kvôli ich obrovským dlhom. Pre obe spoločnosti je znižovanie daňových záväzkov rozhodujúcim faktorom pri stabilizácii ich bilancií. „Je zrejmé, že káblové spoločnosti sa nedokážu zotaviť z poklesu svojich príjmov a ziskovosti,“ dodal Lumley.

Hoci sa ziskovosť zlepšila, tlak z upadajúcich lineárnych sietí a vysoké dlhové zaťaženie prinútili mediálnych obrov znižovať náklady. Warner Bros. zrušila viaceré projekty a Paramount plánuje prepustiť ďalších 15 % svojich zamestnancov. Disney dokonca reštrukturalizoval celé svoje podnikanie. V snahe zachovať si finančnú stabilitu zvýšili prakticky všetky hlavné streamovacie platformy ceny svojich služieb práve v čase, keď sú spotrebitelia stále náročnejší. Miera odchodu zákazníkov zostáva na vysokej úrovni, čo len zvyšuje tlak na tieto spoločnosti.

Tlak na mediálnych obrov: Warner Bros. a Paramount prijímajú ťažké opatrenia
Zdroj: Variety

Analytik KeyBanc, Brandon Nispel, poznamenal, že súčasné stratégie týchto spoločností sa zdajú byť zamerané na „zmenšovanie, aby prežili“, pričom rast biznisu bude pravdepodobne čeliť výzvam. Tieto výzvy len prehĺbili špekulácie o možných predajoch a rozdeleniach, pričom Paramount momentálne prechádza procesom akvizície spoločnosťou Skydance, pričom dohoda by mala byť dokončená v druhom štvrťroku budúceho roka.

Warner Bros. a Paramount a ich budúcnosť

Impairmentné odpisy, teda účtovné zníženie hodnoty majetku, môžu v skutočnosti znížiť potrebu financovania v prípade, že sa firma rozhodne predať svoje aktíva alebo, ak by chcela byť prevzatá inou spoločnosťou. Tieto odpisy totiž znižujú účtovnú hodnotu majetku, čo môže znížiť aj očakávanú cenu, za ktorú by sa spoločnosť predávala, a tým aj výšku potrebného financovania. Preto, ak spoločnosti ako Warner Bros. Discovery alebo Paramount v tomto čase vykonávajú tieto odpisy, môže to byť pre tieto firmy výhodné obdobie na „upratanie“ svojich finančných výkazov a prípravu na možné budúce transakcie, ako sú predaje aktív alebo fúzie.

Jamie Lumley z Third Bridge poznamenáva, že hoci sú tieto odpisy významné, neprišli ako veľké prekvapenie. Odvetvie káblovej televízie čelí dlhodobému tlaku, či už zo strany rastúcej konkurencie zo strany streamovacích služieb alebo poklesu počtu tradičných predplatiteľov káblovej televízie. Preto sa dalo očakávať, že hodnota týchto spoločností bude musieť byť v účtovníctve prehodnotená nadol. Lumley tiež naznačuje, že by nebolo prekvapením, keby sme v budúcnosti videli ďalšie podobné odpisy aj u iných spoločností v tomto odvetví, keďže situácia na trhu sa stále mení a tlak na tradičné mediálne spoločnosti pokračuje.

Mediálne spoločnosti sa tak nachádzajú na križovatke. S neustálym poklesom príjmov z lineárneho vysielania a rastúcim dlhom je pre nich nevyhnutné, aby sa prispôsobili novým podmienkam trhu. Otázkou však zostáva, či sú súčasné kroky dostatočné na to, aby zabezpečili ich dlhodobú životaschopnosť v čoraz viac digitálne orientovanom svete.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokAkcie Eli Lilly blízko maxima, lieky na chudnutie sú hitom
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno