Štrajk v prístavoch

Masový štrajk organizovaný International Longshoremen’s Association (ILA), prvý za posledných takmer 50 rokov, zahŕňa desiatky tisíc pracovníkov naprieč prístavmi od Maine až po Texas. Zatiaľ čo niektorí zarábajú šesťciferné sumy, iní majú problémy pre zvláštne pracovné podmienky a praktiky.

Štrajk pracovníkov v desiatkach prístavov v USA, ktorý vypukol po neúspešných rokovaniach medzi odborovým zväzom a zamestnávateľmi, vyvolal obavy z veľkých narušení dodávateľských reťazcov a nedostatku produktov. Hoci takmer polovica dovozu do USA prechádza postihnutými prístavmi, niektorí odborníci tvrdia, že spotrebitelia by nemali očakávať okamžité následky v podobe nedostatku tovaru.

Ako ovplyvní štrajk v prístavoch USA finančné trhy?
Zdroj: FinanceYahoo

Zásoby sú zatiaľ dostatočné

Väčšina firiem má vytvorené zásoby, ktoré im môžu vydržať týždne, ak nie mesiace. To znamená, že spotrebitelia pravdepodobne nebudú okamžite čeliť nedostatku produktov. Navyše, mnohé spoločnosti, ktoré očakávali potenciálne narušenie dodávok kvôli štrajku, sa pripravili v predstihu. Sky Canaves, analytik Emarketer, uviedol, že veľkí americkí maloobchodníci už mesiace monitorujú situáciu a podnikli opatrenia, aby minimalizovali akékoľvek narušenie.

Štrajk by teda nemal výrazne ovplyvniť predvianočný predaj, pretože mnohé obľúbené sezónne produkty, ako sú elektronika, hračky či oblečenie, sa už dostali cez západné pobrežné prístavy z Ázie. Arpine Kocharyan, analytik UBS, uviedol, že vrchol výroby a expedície hračiek sa už ukončil koncom augusta a začiatkom septembra.

Zatiaľ čo produkty vyrobené v Ázii nebudú vážne postihnuté, výrobky z Európy, ako napríklad prémiová čokoláda, alkohol a náhradné diely pre autá, by mohli byť zasiahnuté výraznejšie. Automobilový priemysel však už v posledných mesiacoch zaznamenal zotavenie zásob, takže je nepravdepodobné, že dôjde k vážnym výpadkom dodávok alebo prudkému nárastu cien. Štrajk by nemal výrazne ovplyvniť ani ceny benzínu. Ministerstvo energetiky USA potvrdilo, že import a export ropy a benzínu, ako aj ďalších tekutých palív, nebude priamo ovplyvnený, pretože tieto operácie vykonávajú iní pracovníci mimo zasiahnutých odborových zväzov.

Najväčším problémom môžu byť produkty, ako je ovocie a zelenina. Tieto produkty musia byť rýchlo presunuté z prístavov na trhy, inak hrozí ich nedostatok. Banány, ktoré sa takmer výlučne dovážajú zo zahraničia, sú najviac ohrozené, keďže až 75 % banánov spotrebovaných v USA prechádza cez štrajkom postihnuté prístavy. Prístav Wilmington v Delaware je najväčším centrom pre dovoz banánov v USA.

Dlhodobé následky a nárast cien

Ak by štrajk trval dlhšie, môže spôsobiť dlhodobé narušenie dodávateľských reťazcov a vytvoriť tlak na rast cien. Firmy by mohli byť nútené presmerovať svoje dodávky na iné prístavy na západnom pobreží, čo by zvýšilo náklady na prepravu a spomalilo dodávky. Globálne dodávateľské reťazce už čelili v tomto roku mnohým výzvam, od narušenia dopravy v Červenom mori kvôli povstalcom až po suchá v Panamskom prieplave. Arlan Suderman, hlavný komoditný ekonóm v spoločnosti StoneX, upozorňuje, že každý z týchto faktorov predĺžil časy prepravy a zvýšil náklady, a štrajk prístavných pracovníkov bude mať pravdepodobne podobný efekt.

Ak by štrajk začal ohrozovať ekonomickú stabilitu, prezident má právomoc nariadiť návrat pracovníkov do práce na 80 dní, aby sa umožnilo pokračovať v rokovaniach. Administratíva prezidenta Joea Bidena však cez víkend uviedla, že zatiaľ neplánuje použiť tento nástroj, ako gesto solidarity s odborovými pracovníkmi. Biden zároveň vyzval Spojené štáty a Maritime Alliance, aby predložili férovú ponuku pre pracovníkov. S blížiacimi sa voľbami je ťažké si predstaviť, že by odchádzajúci prezident nezasiahol, ak by čelil politickému tlaku, hovorí Tim Quinlan, hlavný ekonóm Wells Fargo.

Štrajk v USA má aj finančný rozmer. Prístavní pracovníci žiadajú zvýšenie platov o 77 %, čo by viedlo k výraznému nárastu už aj tak štedrých platov niektorých členov odborov, najmä v regióne New Yorku. Napriek tomu mnohí pracovníci v iných štátoch zarábajú oveľa menej, čo je výsledkom komplikovaných pracovných podmienok a regionálnych rozdielov.

Pracovníci v prístave New Yorku a New Jersey napríklad často zarábajú šesťciferné sumy, pričom niektorí pracovníci si v roku 2019-20 zarobili viac ako 250 000 USD. Na druhej strane, pracovníci v iných častiach krajiny, ako napríklad vo Virgínii, často zápasia s nižšími mzdami a musia pracovať nadčasy, aby si zvýšili príjem.

Ako ovplyvní štrajk v prístavoch USA finančné trhy?
Zdroj: Wall Street Journal

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie amerických spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo, Wall Street Journal
Predchádzajúci článokOči upreté na OPEC+: Iránsky útok na Izrael môže zvýšiť ceny ropy, zlata, benzínu a nafty
Ďalší článokAkcie Caterpillar na maxime, oživenie čínskeho realitného trhu láka investorov
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno